• Tania

BF Juli-07 Nr3

Välkomna hit!

Hoppas alla kommer att trivas i nya tråden.

Våra undertrådar:
    BF-listan:
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17772988.html
    Vilka är vi?:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774543.html
    Fotoalbum:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774649.html
    Länkar:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774597.html
    Inköp frågor, tips & råd:www.familjeliv.se/Forum-11-230/m17774499.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-23 16:52:22:
    Länk till nya BF-listan:

www.familjeliv.se/Forum-11-230/m19908857.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-05 21:23:35:
    Länk till receptbanken:
    www.familjeliv.se/Forum-11-230/m20371462.html
  • Svar på tråden BF Juli-07 Nr3
  • Hallonfot

LindaoJohan: Har du kollat järnvärdet nyligen? Jag tog inte mina järntabletter på några dagar när jag var sjuk och sen när jag blev frisk kände jag mig helt svimfärdig tills jag började ta järntabletterna igen. En kompis till mig som också ska ha i juli svimmade pga lågt blodtryck? När var du hos bm senast?

• LindaoJohan

Hallonfot; va hos BM i förra veckan. Hon sa åt mig att börja med järntabletter på en gång då mitt värde va på 101, man ska ligga på 110 tydligen å 125 om man ska va blodgivare... Jag ska bara ta tabletterna varannan dag till på tisdag då ska jag börja varje dag. Var ju sjuk nyligen oxå, kan ju kanske vara därför jag är extra snurrig? Men det är rätt så läskigt, igår kunde jag inte röra mig utan att det snurrade...

• Hallonfot

Jag fick inte i mig mina järntabletter när jag var sjuk. Åt inte så mycket då och en stund efter att jag svalt järntabletterna så kom de upp igen.

När jag väntade Alva fick jag börja äta järntabletter när värdet låg på 117 så det är nog lite olika var de drar gränsen (eller så var det annorlunda för 3 år sedan).

Hoppas det snart går över för dig i alla fall, vännen!

• Halvblod

God Morgon tjejer!

Idag ska jag vara lite mer possitiv
    Solen skiner och jag ska snart ta en lång strandpromenad med Zlatan (vovvisen) hade jag tänkt. Men först lite FL tillsammans med Magnus Uggla-samlingen på maxvolym...hehehe.

Mina sammandragningar är nu nere på ett par under dagen och dom gör inte alls ont så jag har nog lyckats vila mig i form igen...hehehe.
    Men jag har lovat mig själv att nu måste jag verkligen ta det lugnt och börja tänka som en mamma och inte som en duktig anställd.

Nu vill jag att det ska bli sommar så att jag kan sitta i kolonin och grilla god mat och klappa min mage/bebis... ...det känns så nära men ändå så långt borta.

• LindaoJohan

Hallonfot; ja man får ta det lite lugnt då, har tagit för vana att ta en apelsin när det är som värst å det hjälper för en liten stund iallafall

• Halvblod
    LindaoJohan skrev 2007-03-04 09:50:36 följande:
    Hallonfot; ja man får ta det lite lugnt då, har tagit för vana att ta en apelsin när det är som värst å det hjälper för en liten stund iallafall www.lindisen.bloggagratis.se
    Kiwi är den frukt du får i dig mest järn av kan jag tipsa om 
  • Halvblod
    LindaoJohan skrev 2007-03-04 10:03:02 följande:
    Halvblod; äe det så?! superbra ju, har ett par kiwi hemma, å så slipper man ju skala oxå! *rusar iväg å tar en kiwi* www.lindisen.bloggagratis.se
    Japp, det finns andra frukter som har mer järn, men kiwi är den frukt som ser till att kroppen tar åt sig mest järn.

Sen ska man tydligen inte dricka te/kaffe innan eller i samband med måltid för då tar inte kroppen åt sig lika mycket järn...vet inte hur stor skillnad det gör dock.
  • LindaoJohan

åh... kaffe... jag som fått tillbaka min kaffeaptit... men dricker iförsig bara en (stor) kaffe om dagen så det är ju inte direkt så överdrivet... eller dricker väl mest kaffe på helgerna. Ska se till så jag har lite mer kiwi hemma så man kan ta med sig till jobbet i veckan

• Hallonfot

Ja, jag har också hört att man ska ta c-vitamin tillsammans med järntabletten och INTE kaffe eller the. Jag tar min tablett med ett glas färskpressad (fast köpt) apelsinjuice och sen "sparar" jag the't eller (om det är en dag då kaffe funkar) kaffet tills jag kommer till jobbet. Funkar bra för jag känner mig jättepigg när jag får i mig mitt järn.

Kan tillägga att jag tyvärr inte tål kiwi annars skulle jag absolut prova det.

Svar på tråden BF Juli-07 Nr3