• LillemorR

GI recept

Jag tänkte att vi ska skriva upp våra favoritrecept här både på frukost, lunch, mellisar och middag.
    Har vi då idetorka kan vi titta in på denna sidan och få lite tips.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-28 17:17:08:
    Skriv gärna om det är för rivstarten,fas 2 eller 3 på era recept.
    Då blir det enklare att veta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-07 10:34:04:
    Min tänke när jag startade denna tråd var att bara ha recept här och frågor,funderingar och svar kunnde vara på en anndra GI-tråden. www.familjeliv.se/Forum-5-64/m15631300.html
    (missade själv att byta till andra tråden när jag hade funderingar...)
    Annars blir det så svårt att hitta de nya recepten bland allt prat.

• Svar på tråden GI recept
  • Mirro

Vilken bra idé Lillemor! TAck! Jag börjar.

Hade just sammanställt ett långt inlägg av recept på div rätter, men så hade internetkabeln åkt ur under tiden, så det sket sig. IRRITERANDE! Ska göra om det snart, så de kommer. Men här kommer det några recept (så länge) som någon har lagt in i den andra tråden. Jag tar mig friheten att föra över dem hit. Det är lite dinkelrecept och ingenting för rivstartare ska tilläggas.

Recept på dinkelpannkakor:

Ingredienser:
    Till 8-10 stora pannkakor behöver du:
    2 1/2 dl dinkelmjöl eller mjöl på fyra sädesslag
    6 dl sojamjölk (eller 1 dl sojagrädde och 5 dl lättmjölk)
    3 ägg
    ½ tsk salt
    2-3 msk smör
    Till servering:
    osockrad sylt
    vaniljglass light

Så här gör du:
    1.
    Blanda mjöl och salt i en stor skål. Tillsätt hälften av mjölken och vispa till en jämn smet.
    2.
    Tillsätt resten av mjölken. Vispa ner äggen, ett i taget. Smält hälften av smöret och blanda i smeten.
    3.
    Hetta upp en stekpanna och lägg in en klick smör. Stek pannkakorna så att de får fin färg på båda sidor. Servera med osockrad sylt och vaniljglass light.

Kanelbullar

24 st

50 g jäst

3 dl mjölk

100 g smör

2 msk sötningsmedel

ca 8 dl siktat dinkelmjöl

Fyllning:

50 g smör

2 msk sötningsmedel

75 gr hackade hasselnötter och paranötter

1 tsk kanel

Pensling:

Ägg, hasselnötter och paranötter

Smula ner jästen i en skål. Värm mjölken till 37 grader och häll över jästen. Tillsätt rumsvarmt smör i klickar, sötningsmedel och det mesta av mjölet.

Arbeta degen väl tills den släpper bunken. Låt jäsa övertäckt i 30 min.

Rör ihop fyllningen. Ta upp degen på mjölat bakbord och kavla ut till en platta. Bred på fyllning och rulla ihop.

Skär i bitar och ställ på plåt med bankpapper. Låt jästa övertäckta i 30 min.

Pensla med uppvispat ägg och strö på grovt hackade nötter. Grädda i 225 grader, ca 8 min.

Valnötsbullar

20 st

25 g jäst

5 dl vatten, 37 grader

1 tsk salt

1 msk rapsolja

1 dl siktat dinkelmjöl

10 dl fullkornsmjöl av dinkel

50 g valnötter

Garnering:

Valnötter

Smula ner jästen i en skål och häll på vattnet. Rör tills jästen löst sig. Tillsätt salt, olja, siktat dinkelmjöl och det mesta av fullkornsmjölet. Arbeta till en smidig deg.

Låt jäsa övertäckt i 40 min. Ta upp på mjölat bakbord och arbeta in grovt hackade valnötter. Dela i 20 bitar och rulla bullar.

Lägg på plåt med bakpapper och tryck en bit valnöt i varje. Låt jäsa övertäckta i 30 min.

Grädda 1 225 grader, 8-10 min.

Choklad kladd kaka

3 Ägg
    2 dl sötnings pulver
    3 dl siktat Dinkelmjöl
    nypa vaniljsocker
    5 msk kakao
    1 dl krossade hasselnötter
    150 g smält smör

Rör ihop, häll i en form (ca 15*20)

175 grader i 20-25 minuter. I nedre delen av ugnen

• LillemorR

Kalvfärsbiffar med dijoncreme och rostade grönsaker

Om du inte hittar kalvfärs kan du ta blandfärs. I så fall steker du biffarna lite längre. Ett alternativ är att rosta grönsakerna i ugn och smaksätte med svarta vallmofrön. Prova det är både gott och dekorativt.

500 g kalvfärs
    2 msk hackade färka örter tex basilika,persilja, timjan.
    1 tsk salt
    1krm cayennepeppar
    1 ägg
    2 tsk dijonsenap
    1 dl grädde
    pappar, smör eller rapsolja

Rostade grönsaker
    3-4 paprikor
    1 rödlök
    1 liten squashfrukt
    olivolja
    salt och peppar
    vallmofrön

Dijoncreme
    2 dl creme fraiche
    1 msk dijonsenap
    salt och peppar

Värm ugnen till 225 grader.
    Skär grönsakerna i lagon stora bitar och lägg på en plåt. Häll lite olja, salt och peppar och rosta i ungen ca 15 min.
    Strö över vallmofrön när du tar ut plåten.
    Blande alla ingredienser till kalvbiffarna. Forma till biffar och stek dem i smör ca 5 min på varje sida. Blanda creme fraiche och senap och smaka ev med salt och peppar.

Smaskens!!!

• Emelle

Lägger till i mina favoriter

♥Emilia ♥ Eddie ♥ Max♥
  • Mirro

Här kommer en ny sammanställning av lite recept. De är hafsigt nedskrivna direkt från huvudet, så det kanske verkar lite rörigt. Inne i mitt huvud är det i alla fall klart, så hör av er till min gästbok om det är några frågetecken kring recepten.

_____

FRUKOSTAR OCH MELLANMÅL

Rivet äpple, blandat med keso och kanel

Apelsinskivor blandat med keso (smakar lite som apelsinris, om man gillar det)

Naturell yoghurt blandat med rivet äpple, kanel och rostade nötter

Tonfiskröra på rågkuse
    - blanda ett hackat kokt ägg med tonfisk, pressad citron, majonäs, lite creme fraiche, dill, salt och peppar. Lägg

röran uppe på en rostad rågkuse tillsammans med några skivor gurka.

LUNCHER
    _______

Italiensk sallad
    - Blanda ruccolasallad med soltorkade tomater, chilimarinerad parmasanost (från Ridderheims), tomatskivor, och

lite kokt fullkornspasta (ej i rivstarten). Servera salladen med parmaskinka.

ugnsomelett med sparris och bacon
    - Vispa 2 ägg med 2 dl kokt mjölk. salta och peppra. Grädda i ugnen 200 grader tills omeletten har stannat sig.

Serera omeletten med stekt bacon och med lättkokt grön sparris.

Stekt halloumiost på spenatbädd.
    - Stek halloumiostskivor i olivolja. Fräs bladspenat i olivolja och pressad vitlök. Salta och peppra. Servera

halloumiosten med spenaten och skivor av tomat och rödlök.

MIDDAGAR
    ________

Biffar med tzatziki
    - blanda 0,5 havregryn med 1 dl kokande köttbuljong. Låt svälla. Vispa i ett ägg och kryddor (salt, peppar och

timjan). Blanda färsbasen med köttfärs, en liten rödlök, finriven och några hackade soltorkade tomater. Klicka ut

färsen i stekpannan (i olivolja) till biffar. Tzatzikin: blanda avrunnen naturell yoghurt med riven gurka, pressad

vitlök, salt, peppar, lite pressad citron och en tsk olivolja. Servera biffarna med tzatziki, ruccolasallad,

skivad tomat, gurka, och fetaost.(vi hade några klyftor ugnspotatis var också, men inte så huvudtillbehör)

Kassler med keldas ostsås och ugnsgrönsaker
    - Lägg skivor av rökt kassler i en ugnsform. Häll över keldas ostsås och gratinera i ugn 225 grader tills det blir

fin färg. Lägg bitar av röd paprika, squash, rödlök, broccoli i en ugnsform. Ringla över olivolja och strö över

havssalt och rosmarin, samt pressad vitlök. Grilla i ugn 225 grader ca 15 min, tills grönsakerna har fått lite

färg, men inte är genomkokta. Servera kasslergratängen med ugnsgrönsakerna, samt ev sallad.

Wokgrönsaker och kycklingfilé
    - Strimla kycklingfiléer och woka i olja tillsammans med wokgrönsaker. Tillsätt riven färsk ingefära, rivet

limeskal, limesaft, vitlök, salt och peppar. Servera som det är eller tillsammans med lite fullkornsris.

Renskav med creme fraiche sås och sallad
    - Stek ett paket renskav i lite olja. Krydda med salt och citronpeppar. Tillsätt ca 1 dl creme fraiche och saften

av en pressad citron. koka ihop till en gryta. Servera med grönsallad och skivad rödlök.

Grillad kyckling med guacamole och grönsaker
    - Ugnsstek marinerade kycklingfiléer, eller tag en färdiggrillad. Skär upp kycklingen. Guacamole: Mixa en avokado,

1 dl creme fraiche, 2-3 vitlöksklyftor, några droppar olivolja, pressad lime el citron, salt och svartpeppar.

Servera kycklingen till guacamole och valfri sallad.

Ädelostrullader med sås
    - Tag lövbiffar och salta och peppra på varje sida. Lägg en bit kvibbile ädelost på varje biff och rulla ihop till

rullader. Fäst med tandpetare. Stek rulladerna i smör tills de är genomstekta. Tag dem ur pannan. Tillsätt lite

vatten i pannan och koka till en steksky. Tillsätt grädde, lite soja, salt, peppar och en bit ädelost. Låt koka

ihop till en krämig sås. Servera rullader, med sås och sallad.

• Mirro

Här kommer den igen, men lite mer begriplig och med mindre luft i. Ursäkta att jag är så virrig.

FRUKOSTAR OCH MELLANMÅL

Rivet äpple, blandat med keso och kanel

Apelsinskivor blandat med keso (smakar lite som apelsinris, om man gillar det)

Naturell yoghurt blandat med rivet äpple, kanel och rostade nötter

Tonfiskröra på rågkuse
    - blanda ett hackat kokt ägg med tonfisk, pressad citron, majonäs, lite creme fraiche, dill, salt och peppar. Lägg
    röran uppe på en rostad rågkuse tillsammans med några skivor gurka.

LUNCHER
    _______

Italiensk sallad
    - Blanda ruccolasallad med soltorkade tomater, chilimarinerad parmasanost (från Ridderheims), tomatskivor, och lite kokt fullkornspasta (ej i rivstarten). Servera salladen med parmaskinka.

ugnsomelett med sparris och bacon
    - Vispa 2 ägg med 2 dl kokt mjölk. salta och peppra. Grädda i ugnen 200 grader tills omeletten har stannat sig. Servera omeletten med stekt bacon och med lättkokt grön sparris.

Stekt halloumiost på spenatbädd.
    - Stek halloumiostskivor i olivolja. Fräs bladspenat i olivolja och pressad vitlök. Salta och peppra. Servera halloumiosten med spenaten och skivor av tomat och rödlök.

MIDDAGAR
    ________

Biffar med tzatziki
    - blanda 0,5 havregryn med 1 dl kokande köttbuljong. Låt svälla. Vispa i ett ägg och kryddor (salt, peppar och timjan). Blanda färsbasen med köttfärs, en liten rödlök, finriven och några hackade soltorkade tomater. Klicka ut färsen i stekpannan (i olivolja) till biffar.
    Tzatzikin: blanda avrunnen naturell yoghurt med riven gurka, pressad vitlök, salt, peppar, lite pressad citron och en tsk olivolja. Servera biffarna med tzatziki, ruccolasallad, skivad tomat, gurka, och fetaost.(vi hade några klyftor ugnspotatis var också, men inte så huvudtillbehör)

Kassler med keldas ostsås och ugnsgrönsaker
    - Lägg skivor av rökt kassler i en ugnsform. Häll över keldas ostsås och gratinera i ugn 225 grader tills det blir fin färg. Lägg bitar av röd paprika, squash, rödlök, broccoli i en ugnsform. Ringla över olivolja och strö över havssalt och rosmarin, samt pressad vitlök. Grilla i ugn 225 grader ca 15 min, tills grönsakerna har fått lite färg, men inte är genomkokta. Servera kasslergratängen med ugnsgrönsakerna, samt ev sallad.

Wokgrönsaker och kycklingfilé
    - Strimla kycklingfiléer och woka i olja tillsammans med wokgrönsaker. Tillsätt riven färsk ingefära, rivet limeskal, limesaft, vitlök, salt och peppar. Servera som det är eller tillsammans med lite fullkornsris.

Renskav med creme fraiche sås och sallad
    - Stek ett paket renskav i lite olja. Krydda med salt och citronpeppar. Tillsätt ca 1 dl creme fraiche och saften av en pressad citron. koka ihop till en gryta. Servera med grönsallad och skivad rödlök.

Grillad kyckling med guacamole och grönsaker
    - Ugnsstek marinerade kycklingfiléer, eller tag en färdiggrillad. Skär upp kycklingen. Guacamole: Mixa en avokado,
    1 dl creme fraiche, 2-3 vitlöksklyftor, några droppar olivolja, pressad lime el citron, salt och svartpeppar. Servera kycklingen till guacamole och valfri sallad.

Ädelostrullader med sås
    - Tag lövbiffar och salta och peppra på varje sida. Lägg en bit kvibbile ädelost på varje biff och rulla ihop till rullader. Fäst med tandpetare. Stek rulladerna i smör tills de är genomstekta. Tag dem ur pannan. Tillsätt lite vatten i pannan och koka till en steksky. Tillsätt grädde, lite soja, salt, peppar och en bit ädelost. Låt koka ihop till en krämig sås. Servera rullader, med sås och sallad.

• vera29

Chokladkaka med nötter
    300 gr mörk choklad minst 70% kakao
    6 ägg
    4 msk fruktsocker
    1/2 dl starkt kaffe
    1 dl hackade nötter, jag rostade hassel+ caschewnötter
    1 dl cocosflingor till formen

Smörj o bröa formen med cocosflingor
    Dela äggen och vispa vitorna till hårt skum.
    Smält chokladen i mikron (akta så de inte bränns)
    Häll choklad i ägggulorna, tillsätt kaffe,nötter o fruktsocker
    vänd ner smeten i vitorna. Rör om väl o häll i formen
    Grädda på 200 grader i 10-12 min
    Låt stå i kylen minst en timme
    Severa med vispad grädde.
    Jummie

• Mellismamma
    Fläskfié m ädelost

Ingredienser:
    Till 2 personer behöver du:

300 g putsad fläskfiléolivolja till stekning1/2 purjolök2 dl crème fraiche1/2 dl vitt vin1 tärning kycklingbuljong100 g ädelost ½ dl valnötskärnor

Till servering:
    blandade sallatsblad1 tomat
    Så här gör du:
    1.
    Putsa bort hinnor och eventuellt fett från fläskfilén. Skär den i skivor. Ansa och strimla purjolöken. Hacka valnötskärnorna och skiva tomaten. Skölj sallatsbladen och låt dem rinna av.
    2.
    Bryn fläskfilén hastigt i rikligt med olja på hög värme. Skivorna ska bli gyllenbruna. Ta sedan upp dem och lägg åt sidan. Fräs purjolöken tills den mjuknat och fått lite färg. Tillsätt crème fraiche och vin och smula ner buljongtärningen. Smula ner osten och låt den smälta.
    3.
    Lägg tillbaka köttet i såsen och låt puttra i 10 minuter under lock. Servera med hackade valnötter, sallatsblad och tomat.
  • Tös

Ungsbakad bakpotatis i strimlor (1x1 cm). *mumma*

• Mirro

Vera29: Den chokladkakan måste jag bara testa! Den lät smarrig.

Här kommer ett gott recept på hallonmuffins som är supergoda (mkt smak av kardemumma). De passar bra som mellanmålsfika, eftersom de är väldigt mättande.

2 ägg
    2 dl lättyoghurt
    125 g kesella
    1,5 dl fruktsocker
    2 msk neutral olja
    2 tsk vanlijsocker
    1 tsk bakpulver
    1 tsk bikarbonat
    1 msk kardemumma
    1 dl grahamsmjöl
    3 dl dinkelmjöl, siktat
    3 msk potatismjöl (att vända hallonen i)
    200 g hallon

Blanda ihop smeten. Tillsätt hallonen sist. vänd dem först i potatismjöl och rör försiktigt i dem i smeten. Dela upp smeten på ca 10 st stora muffinsformar och grädda ca 25 min i 175 grader.

Svar på tråden GI recept