• LillemorR

GI recept

Jag tänkte att vi ska skriva upp våra favoritrecept här både på frukost, lunch, mellisar och middag.
    Har vi då idetorka kan vi titta in på denna sidan och få lite tips.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-28 17:17:08:
    Skriv gärna om det är för rivstarten,fas 2 eller 3 på era recept.
    Då blir det enklare att veta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-07 10:34:04:
    Min tänke när jag startade denna tråd var att bara ha recept här och frågor,funderingar och svar kunnde vara på en anndra GI-tråden. www.familjeliv.se/Forum-5-64/m15631300.html
    (missade själv att byta till andra tråden när jag hade funderingar...)
    Annars blir det så svårt att hitta de nya recepten bland allt prat.

• Svar på tråden GI recept
  • Jannamia

Pajen låter supersmarrig! Nu vet jag vad jag ska göra för fredagsmiddag!

• Jannamia

Här kommer ett recept på ett frukostförslag. Den är god och sätter fart på magen!

GI-GRÖT
    Receptet är för 1 port.
    3,5 dl vatten
    0,5 dl rågkross
    0,5 dl korn, krossad
    3 st aprikos(er), torkade, hackade
    2 st katrinplommon
    1 msk linfrö
    1,5 dl lättmjölk
    salt

1.Hacka aprikoser och katrinplommon i små bitar. Blanda vatten och alla övriga ingredienser i en kastrull.

2. Blanda runt och koka sedan gröten tills kornen känns mjuka, cirka 20 minuter. Servera med lättmjölk.

• Jannamia

Sweetchili kyckling med bulgursallad

Antal portioner: 2

Ingredienser:
    2 kycklingfiléer
    4 msk sweetchilisås
    4 msk citronsaft
    1 krm ingefära
    1, 5 dl bulgur
    0,5 röd paprika
    1/2 burk annanas i skivor (utan socker)
    8 minimajs
    1 stor morot
    4 salladslök
    3-4 msk matlagningsyoghurt
    salt och peppar

Gör så här:
    Blanda 3 msk sweetchilisås med 2 msk citronsaft och ingefära.
    Lägg ner kycklingen och låt stå kallt i 30-45 minuter. (Vid tidsbrist låt stå medan du gör resten av arbetet).
    Gör i ordning bulgur enligt anvisning på förpackningen.
    Hacka paprika, minimajs och salladslök mycket fint.
    Skala moroten.
    Fortsätt att skala den när skalet är borta för att få väldigt tunna samt avlånga bitar.
    Hacka annanasskivorna i grövre bitar
    Stek kycklingen i lite olja och hälften av marinaden i 5 minuter på vardera sida.
    Strimla kycklingen.
    Blanda bulgur med grönsakerna med resten av marinaden och servera tillsammans med kycklingen och lite matlagningsyoghurt.

• Pepa77

Hit kommer jag att återkomma ofta. Sitter just nu på jobbet, så tyvärr kan jag inte skriva ner recept. Men gör det när jag är hemma.
    Tack för alla recept!

• Mirro

ior 74: Jag åt cole slaw i rivstarten, men vet inte om det var samma recept som Soleil, men det borde vara okej. I min cole slaw var det rödkål, vitlök, kummin, majonäs, ananasjuice, salt och peppar.

Har även sett recept med vitkål, morot, rödlök, majonäs, salt och peppar.

Pröva dig fram med olika recept, kom bara ihåg att skålla kålen i kokande vatten och låt svalna innan du blandar i de andra ingredienserna.

• Mirro

Grönpepparsås

grönpepparkorn (ca 2 tsk per pers)
    grädde
    smör
    salt
    soja
    pressad citron

Fräs grönpepparkornen i smör. Tillsätt grädde, soja och pressad citron och låt koka ihop några minuter. Servera t.ex. till kött, grönsaker och ev klyftpotatis. Passar utmärkt i rivstarten beroende på tillbehör. Idag åt vi såsen till fläskfilé och haricovert. Supergott!

• Lalune2

Mirro, i mitt recept skållar man det inte utan äter det som det är sas.

Var närvarande i varje ögonblick av ditt liv
  • ior74

Mirro: Tack!

Jag tar tacksamt emot tips på frukostar, eftersom jag börjar tröttna på ägg. Imorse provade jag keso, rivet äpple och kanel, som någon tipsat om tidigare i tråden, och det var riktigt gott.

• Jannamia
    GI-frallor

Här är mitt favoritrecept på saftiga, supernyttiga GI-frallor!

Ca 20 st
    12 dl fullkornsmjöl av Dinkel ( + lite extra vid knådning)
    5 dl ljummet vatten
    25 g jäst
    1 msk flytande ACACIA honung
    1/2 dl solroskärnor
    2 st rivna morötter
    1,1/2 msk kallpressad olivolja
    1/2 msk salt

Lös upp jästen i fingervarmt vatten. Blanda ner olivolja, honung, morötter, solroskärnor och salt. Tillsätt mjölet i omgångar och arbeta degen tills den är fast och smidig. Låt degen jäsa under bakduk i 40 min. Häll upp degen på mjölat bakbord och tillsätt lite extra mjöl. Knåda degen smidig och forma till en rulle. Dela i 20 bitar och forma till bullar. Lägg bullarna på en bakplåtsklädd plåt och låt jäsa i under bakduk i ytterliggare 30 min. Pensla bullarna med lite vatten och strö över solroskärnor. Grädda mitt i ugnen på 225° i cirka 12 min.
    Ingen är så rik att den har råd att förlora en vän.
  • Jannamia
    ior74 skrev 2007-03-23 11:49:38 följande:
    Mirro: Tack!Jag tar tacksamt emot tips på frukostar, eftersom jag börjar tröttna på ägg. Imorse provade jag keso, rivet äpple och kanel, som någon tipsat om tidigare i tråden, och det var riktigt gott.
    Hittade det här på Tjockholmens hemsida;
    En perfekt start på dagen

Frukosten är ett utav dagens absolut viktigaste mål. Det engelska ordet breakfast betyder ordagrant ”bryta fastan”. En bra sammansatt frukost är nyckeln till god hälsa. Att äta frukost är som att trycka på start för att få igång kroppens förbränning. En bra frukost innehåller långsamma kolhydrater, proteiner och nyttigt fett. Långsamma kolhydrater är viktigt för ett stabilt blodsocker. Protein är kroppens byggstenar och fett behövs för att fettförbränningen ska fungera. Det är frukosten som lägger grunden för hela dagen och det är därför viktigt att detta mål är rejält. Snåla inte på frukosten. Energin du får i dig på din rejäla frukost kommer du ändå att förbruka under dagen.

Det här brukar vi ha på vår Tjockholmsfrukost!
    Grovt bröd med hela korn
    Tunna skivor kalkon
    Avokado
    Makrill i tomat sås
    Måbra ägg berikade med omega 3 fettsyror
    Hemma rostad müsli med linfrön och solrosfrön
    Naturell yoghurt
    Kanel
    Keso
    Tomat

Så här kan en bra frukost se ut med en perfekt fördelning mellan kolhydrater, protein och fett:

3 dl naturell yoghurt
    1 dl hemmarostad müsli med kanel på
    1 skiva grovt bröd med hela korn
    1/4 avokado (mosas på mackan istället för smör)
    3-4 tunna skivor kalkon
    Ingen är så rik att den har råd att förlora en vän.
Svar på tråden GI recept