• LillemorR

GI recept

Jag tänkte att vi ska skriva upp våra favoritrecept här både på frukost, lunch, mellisar och middag.
    Har vi då idetorka kan vi titta in på denna sidan och få lite tips.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-28 17:17:08:
    Skriv gärna om det är för rivstarten,fas 2 eller 3 på era recept.
    Då blir det enklare att veta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-07 10:34:04:
    Min tänke när jag startade denna tråd var att bara ha recept här och frågor,funderingar och svar kunnde vara på en anndra GI-tråden. www.familjeliv.se/Forum-5-64/m15631300.html
    (missade själv att byta till andra tråden när jag hade funderingar...)
    Annars blir det så svårt att hitta de nya recepten bland allt prat.

• Svar på tråden GI recept
  • ior74

Jannamia: Tack! Några av sakerna få jag vänta 1,5 vecka med tills jag är klar med rivstarten. Men makrill är ju ett bra allternativ.

• Pepa77

Har köpt proteinpulver o började med det i fredags. Tar ett glas mjölk med 2 msk i. Mättar faktiskt. Trodde inte det först. Sojaprotein.
    Kan även blanda i en smoothie. Gott!

• Bruden1

Nåt gott till den varmrökta makrillen jag ska ha till middag behövs! VAD?

Mamma till charmtrollet Evelina född 051013
  • Jannamia
    Pepa77 skrev 2007-03-27 14:43:45 följande:
    Har köpt proteinpulver o började med det i fredags. Tar ett glas mjölk med 2 msk i. Mättar faktiskt. Trodde inte det först. Sojaprotein.Kan även blanda i en smoothie. Gott!
    Jag brukar göra en proteindrink till frukost ibland.  Då tar jag frysta jordgubbar som jag tinat ca 2,5 dl, 1/2 banan och en kiwi,  mixar det tillsammans med 3 skopor vaniljproteinpulver och lite vatten.  Mums!!
    Ingen är så rik att den har råd att förlora en vän.
  • Jannamia
    Kycklingfilé med fetaost och oliver

INGREDIENSER

(4 portioner)
    4 kycklingfiléer á ca 100 g
    salt och peppar
    olja till formen
    1 kruka färsk basilika
    200 g fetaost
    2 1/2 dl matlagningsgrädde
    1 dl svarta oliver

SÅ GÖR DU:

1 Värm ugnen till 225°. Smörj en ugnssäker form. 2 Lägg i kycklingfiléerna och krydda med salt och peppar. Repa av bladen från basilikan och hacka dem grovt. Strö basilikan över kycklingfiléerna och smula över fetaosten. Häll över grädden. 3 Baka rätten i ugnen i 20 minuter. Strö över oliverna före servering och servera med t.ex. kokt fullkornsris och/eller en stor sallad.

• Jannamia
    Ugnsstekt kyckling med lagerblad, salvia och rosmarin
    CM8ShowAdMargin("rektangel_artikel")

INGREDIENSER:

(3-4 portioner)
    1 tinad eller färsk kyckling
    1 citron
    salt och svartpeppar
    ett knippe färsk rosmarin, grovt hackad (det går även bra med 2-3 tsk stött torkad rosmarin)
    ett knippe färsk salvia, grovt hackad (det går även bra med 2-3 tsk stött torkad salvia)
    2 lagerblad
    3 vitlöksklyftor, stötta

SÅ GÖR DU:

Sätt ugnen på 175 grader. Skölj kycklingen in- och utvändigt och klappa den torr med hushållspapper.
    Dela citronen, pressa citronsaften över kycklingen och gnugga in den i kycklingen.
    Salta och peppra runt om, strö över halva mängden rosmarin och salvia samt ett smulat lagerblad; gnugga in alltsammans ordentligt.
    Stoppa sedan i den pressade citronen, det andra lagerbladet, resten av rosmarin och salvia samt stött vitlök i skrovet på kycklingen.
    Lägg den på ett galler med en plåt under och låt den stå i ugnen i cirka 1 1/2 timme, beroende på hur stor kycklingen är. Ett enkelt test är att sticka en kniv ända in till lårbenet; om köttsaften som tränger upp är klar utan rosa inslag är den färdig. Om du är osäker så låt kycklingen stå lite längre i ugnen.

Recept: "Den perfekta nybörjarmaten" av Oscar de Hoog & Fredrik Paulún.

• n k

Härligt med alla braiga recept Tack!

• Krickilina

Bruden1: Nu kanske du redan hunnit äta middag? Jag skulle ha gjort en omelett och serverat med lök, grönsaker och creme fraiche!

• Luckymon

Vad kan ni rekomendera för protein pullver.
    Namn
    Pris
    och vart kan man få tag på det.

En som är på g

Cissi med två små
Svar på tråden GI recept