• LillemorR

GI recept

Jag tänkte att vi ska skriva upp våra favoritrecept här både på frukost, lunch, mellisar och middag.
    Har vi då idetorka kan vi titta in på denna sidan och få lite tips.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-28 17:17:08:
    Skriv gärna om det är för rivstarten,fas 2 eller 3 på era recept.
    Då blir det enklare att veta.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-07 10:34:04:
    Min tänke när jag startade denna tråd var att bara ha recept här och frågor,funderingar och svar kunnde vara på en anndra GI-tråden. www.familjeliv.se/Forum-5-64/m15631300.html
    (missade själv att byta till andra tråden när jag hade funderingar...)
    Annars blir det så svårt att hitta de nya recepten bland allt prat.

• Svar på tråden GI recept
  • Mirro

Glömde också tillägga att den på nr 7 inte innehåller några spannmålsprodukter alls och dessutom nötter och choklad som sänker GI, så jag tror att den även är bäst ur GI-synpunkt.

• Bergie

Ok, tack. Är klar med rivstarten imorgon, vägde mig idag och hade gått ner tre kilo. Men har suttit i två veckor nu och studerat recepten på bröd och muffins och annat gott som man nu snart ska kunna få ta del av. Längtar..

• Mirro

Måste tipsa om dagens lunch hemma idag.

Kassler med champinjoner och sås

Kassler i skivor
    1 förpackning Kelda ostsås
    1 stor burk champinjoner

skiva kasslern och lägg i en ugnsform. häll på en förpackning av Kelda ostsås, strö ut en burk champinjoner uppe på och toppa med ostskivor och oregano. Gratinera ca 20 min i 225 grader tills osten fått fin färg. Till detta hade vi en sallad med avokado, körsbärstomater, rödlök och massor av haricoverts. Supergott!

• Jannamia
    Gi-tårta med färska bär och lättvispad grädde Ingredienser: 3 dl

hasselnötter 3 dl

mandel 1 dl

katrinplommon 1 dl

aprikos(er), torkade 0,5 dl

fruktsocker 0,5 dl

vatten 2,5 msk

kakao 0,5 msk

kanel Garnering 2 dl

vispgrädde, mager 1 tsk

fruktsocker 1 dl

hallon 1 dl

physalis 1,5 dl

jordgubbar                         Njut av en smarrig tårta med superlågt glykemiskt index. Den passar även bra vid glutenallergi då kakan inte innehåller något mjöl                            Tillagning:

12 port

1. Blötlägg nötterna i ett par timmar. Skålla mandeln. Lägg de avrunna nötterna i en matberedare och tillsätt fruktsocker, kakao, mandel, kanel, katrinplommon och aprikoser och mixa till en grovkornig smet.

2. Tillsätt lite vatten om smeten blir för kompakt. Tryck ner den i en springform. Ställ in i kylen en timme. Vispa grädden sötad med lite fruktsocker. Bred över kakan och strö över bären.

Näringsvärde per portion:
    Energi: 293 kcal
    Kolhydrater: 18 g
    Protein: 7 g
    Fett: 22 g

Energifördelning:
    Kolhydrater: 24 E%
    Protein: 9 E%
    Fett: 67 E%
    Ingen är så rik att den har råd att förlora en vän.
  • Pepa77

Här hände det inte mycket....

Får leta upp nåt hemma o skriva här!

• Stedt

Hej! Skit också! Jag gick ned så himla bra med GI. Gick ned 4 kg de första två veckorna. Har fortsatt strikt i ytterligare 1 1/2 vecka nu och jag går upp i vikt!!! Netto är nu typ -2 kg nu och det kunde jag gått ned ganska lätt ändå. Så himla frustrerade och omotiverade. Vad gör jag för fel? Maken bara rasar i vikt! Magen är svullen också och mensen kom inte som den skulle - kan det finnas något samband tror ni? Inte gravid, har tagit tre test vi det här laget. Känner mig faktiskt lite deprimerad rent av. Har aldrig känt så förut. Trött är jag också, liksom orkeslös. Skitkonstigt! Kanske inte GI är något förmig och min kropp ändå. Vad tor ni? Passar det inte alla eller vad gör jag något fel tror ni?

• Stedt

förlåt att jag skrev i recept-tråden!

• Bruden1
    Någon som gjort något med de nya fisk-påsarna som kommit i affären nu? De med portionsbitar av bla. lax, sej & nån annan fisk!?
    Jag skulle vilja ha lite goda recept på det!
    Mamma till charmtrollet Evelina född 051013
  • Noklen

Här kommer två recept på müsli. Lämpar sig för fas2 och 3.

4dl havregryn
    4dl rågflingor
    1dl linfrön
    1dl russin
    1dl havrekli
    1dl kokosflingor
    1dl vetegroddar
    1dl solrosfrön
    1dl nötter eller mandel
    lite rapsolja

Sätt ugnen på 200 grader. Hacka nötterna/mandeln. Häll alla ingredienser utom russinen i en stor skål och blanda väl.
    Häll lite rapsolja i en långpanna. Bred sedan ut müslin i långpannan och spreja med lite vatten över ytan.
    Ställ in i ugnen och rosta i ungefär 15 minuter. Rör om några gånger under tiden och ha koll så inte müslin bränns.
    Låt svalna och häll upp i en stor burk med lock. Blanda ner russinen.

200g blandade nötter eller mandlar
    6dl dinkelflingor
    6dl havregryn
    2dl solroskärnor och/eller pumpakärnor
    1dl kokosflingor
    1dl linfrön
    3dl vatten
    5 msk rapsolja
    3 msk honung
    2dl russin

Sätt ugnen på 225 grader. Hacka nötterna och lägg i en stor bunke. Blanda ner dinkelflingor, havregryn, solroskärnor, kokosflingor och linfrön. Blanda vatten, olja och honung och häll i bunken. Rör om med händerna. Bred ut blandningen i en långpanna och sätt in i ugnen i 20-30 minuter. Rör om då och då.
    Låt svalna och häll i en stor burk med lock tillsammans med russinen.

♥Moa 051020♥
  • Bruden1
    Noklen: Varför måste man rosta dem i ugnen? Kan man inte bara blanda dem som de är?
    Mamma till charmtrollet Evelina född 051013
  • Noklen

Jag vet faktiskt inte. Är inga recept jag "hittat" på själv. Känns som att smaken kommer fram mer när man rostar. Prova dig fram. Ifall du hellre vill ha dom orostade så borde väl det också funka.

♥Moa 051020♥
  • Stellamum
    Jag  hittade ett fiskrecept på torskpaketet som vi tyckte var kanongott!
    1 pkt fryst fisk, ex torsk/sej
    1tsk salt
    1.5 krm peppar
    1dl creme fraiche
    1 dl grädde/mjölk
    1 msk potatismjöl (om man vill ha såsen tjock, jag klarade mig utan )
    3tsk fransk senap
    1msk torkad nykrossad dragon eller 2msk kapris
    1 dl riven ost
    Skär det halvtinade torskblocket i centimeterstora skivor och lägg i smord form. Krydda med salt och peppar. Blanda creme fraiche, grädde, potatismjöl, senap och dragon och häll över fisken. Strö över osten och grädda i 20 inuter i 225grader.
    Enligt receptet skulle det vara 2msk kapris istället för dragon, låter också gott men det hade jag inte hemma!
Svar på tråden GI recept