• SannaStina

Tejpa öronen på en spädis - funkar det?

Min son är 4 månader och har rätt så mycket utstående öron.
    Är det någon som testat att tejpa öronen och fått dem att vara mindre utstående - eller det är en gammal skröna att det funkar? Eller det kanske är försent för hans öron var mycket mjukare första månaden men har nu mer och mer "hårdnat".

Någon som vet?

Mamma till Max 061104
  • Svar på tråden Tejpa öronen på en spädis - funkar det?
  • Linda1982

Vet ej om det fukar med tejp, men åhh vad jag önskar att någon testat det på mina öron när jag var liten. Har i dag väldigt utstående öron, och har alltid så länge jag minns haft komplex för dom. Har därmed alltid haft långt hår för att dölja dom och kan då aldrig ha håret uppsatt.
    Om din pojke nu har väldigt utstående öron, så kommer han tacka dig när han blir äldre om ni gör något åt det nu.
    Till alla er som tycker det är okej med utstående öron: Skulle ni själva vilja ha såna??.

• WimsA
    Tussetösen skrev 2007-03-06 23:54:24 följande:
    asså man silvertejpar inte ju... använder sånn medecin-tejp... vet inte vad den heter
    Silkestejp använder man, och det sitter rejält kan jag lova!
    _ComBo_
  • KattenFräsmorr

Oj, inte visste jag att detta var så kontroversiellt!? Jag hade inte en tanke på "plågeri" när jag tejpade dotterns öra, jag tänkte på hennes bästa!

Min dotter bestämde sig för att ligga på sitt ena öra (redan från födseln lade hon huvudet på sidan och vek in örat mot huvudet) samt när hon blev ett par månader äldre låg hon och drog i det. Detta resulterade i ett rejält utstående öra vid 3½ mån ålder. Använde kirurgtape i ca två veckor och nu ser örat ut precis som det andra. Nu är väl inte detta samma sak som att vara född med utstående öron men principen borde väl vara densamma.

Silkestape behöver man inte använda, kirurgtape är mer skonsamt och går att blöta bort med ljummet vatten.

• Alvalie

jag förstår inte varför så många tycker det är så hemskt att tejpa öronen på spädbarn. Det är ju för att vara snäll man i såfall gör det och inte för att "plåga" barnet! Tänk om barnet mår jättedåligt av att ha utstående öron när det blir större?! Då skulle jag iallafall må dåligt om man vetat att man ev kunnat undvika att ens barn t ex blir mobbat genom en sådan enkel sak!

Men alla är vi ju olika!

• Arvnor

Orkar inte läsa hela tråden, man jag förstår att vissa har diskuterat barnmisshandel...

Vi tejpade yngste sonens öron hans första veckor efter tips från barnläkaren på BB. Undre delen av öronen var helt dubbelvikt uppåt. Läkaren sa att att öronens brosk hårdnar efter ca 14 dagar så därför är det bra att göra det direkt. Hon tejpade med en bit kirurgtejp och lade en bit gasbinda bakom så att inte fukt skulle stanna kvar bakom örat. Hans öron ser nu(nästan) helt vanliga ut och jag tror inte att han tog minsta skada av det.

Sonen föddes i november förra året så det är inte länge sedan heller.

• WimsA

Kirurgtejp provades på Vide, men det höllt inte mer än nån timme. Kanske för att han har grymt flax på ena örat!

_ComBo_
  • Filifjonkan1

herregud, sällan man går in på ett forum och det finns människor som bara måste vara jävliga.
    På sjukhus och hos bvc så rekommenderar dom att tejpa öronen på bebisar som har VÄLDIGT utstående öron.
    Det är inte plågeri ett dugg, en sak som däremot ÄR plågeri är när barnen inte vågar gå till skolan för att dom blir retade pga stora utstående öron lr liknande.
    Jag tycker att man ska få göra som man vill, min dotter har lite utstående öron men inte så passa mycket att jag tänker tejpa.
    Men hade hon haft det så skulle jag ha gjort det.
    Stå på dej TS!

• jtoao

Jag har hört att det ska funka, det kan ju inte skada och gör inte ont.

Det är aldrig för sent att bli bättre...
  • France

Jag fick mina öron tejpade när jag var liten

TACK Mamma !!!!!

• humma

Har skrivit tidigare, men tål tydligen att upprepas.
    Jag fick också mina öron tejpade, tack till min mamma också!

Svar på tråden Tejpa öronen på en spädis - funkar det?