• SannaStina

Tejpa öronen på en spädis - funkar det?

Min son är 4 månader och har rätt så mycket utstående öron.
    Är det någon som testat att tejpa öronen och fått dem att vara mindre utstående - eller det är en gammal skröna att det funkar? Eller det kanske är försent för hans öron var mycket mjukare första månaden men har nu mer och mer "hårdnat".

Någon som vet?

Mamma till Max 061104
  • Svar på tråden Tejpa öronen på en spädis - funkar det?
  • 789

Hej jag vet att min mamma tejpade mina öron när jag var liten och mina blev bättre....

• SannaStina

Finns en del artiklar om det på nätet - läs tex nr 2 som är det jag vill undvika om min sons öron blir mer utstående. Det är hemskt vad ungar kan vara grymma!!

Artikel nr 3 säger tyvärr att det inte hjälper tejpa då öronformen är genetisk.
    Skall fråga BVC-sköterskan ändå vad hon vet.

http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3597

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,74165,00.html
    http://www.viforaldrar.se/fraga_oss/barnmedicin/kan_utstaende_oron_foreby/index.xml

Mamma till Max 061104
  • veronicaermanbriks
    kattfoten skrev 2007-03-04 23:31:08 följande:
    Jag tycker faktiskt att du tar ditt ansvar som förälder - genom att kolla upp möjligheterna nu.Som min BVC-sköterska säger; "man ska kunna titta sitt barn i ögonen när det är 15 år och säga vi gjorde vad vi kunde"
    Jag håller definitivt inte med.

Om 15 år när du sen ser ditt barn i ögonen och denna frågar varför du tejpade hans/hennes öron så ska du alltså säga att du tyckte han/hon inte var fin nog pga att öronen stod ut. Undrar hur det känns för barnet då att veta att föräldrarna inte tyckte barnet var världens vackraste.
    I´m not a bitch, I´m THE bitch and I´m Mrs Bitch to you!
  • Tutilure

Håller helt och hållet med veronicaermanbriks.

Ska ni inte passa på att tejpa näsan på barnen också, OM de kanske skulle tänkas bli mobbade för bred näsa?
    Eller svälta barnen OM de skulle kunna bli mobbade för att de är tjocka?

Trist att föräldrar inte kan acceptera hur deras barn ser ut.

• veronicaermanbriks
    Tutilure skrev 2007-03-04 23:37:59 följande:
    Håller helt och hållet med veronicaermanbriks.Ska ni inte passa på att tejpa näsan på barnen också, OM de kanske skulle tänkas bli mobbade för bred näsa?Eller svälta barnen OM de skulle kunna bli mobbade för att de är tjocka? Trist att föräldrar inte kan acceptera hur deras barn ser ut.
    Exakt!
  • Natten

En gammal kompis till mig gjorde en opration på sina öron med då va hon 18-19 år och att fixa öron när man är så lite tror jag inte dom gör. Måste får säga att jag tycker inte din son har något märkvärdigt till utstående öron, får väl se när han blir större om han är intrsserad av det.
    Du har en jättefin kille.

• Bebben

Vår dotter har utåtstående öron och självklart har tanken slagit oss flera ggr huruvida hon kommer bli behandlad i skolan sov för detta. Vi funderade oxå på att tejpa osv men har fått svar att det funkar inte.

Tog upp detta på BVC och de blev nästan stötta men det skiter jag i. Jag vill inte att mitt barn ska bli mobbat i skolan och kanske få men för livet.

Man kan ta upp saken med ens husläkare så får man remiss för konsultation om man är riktigt bekymrad. Vi har inte gått vidare med detta då hennes hår växt ut och döljer. Men vill hon själv i framtiden göra nåt åt dem så stöttar vi henne till 100%. Men det är inget vi kommer ta upp eller påpeka. Men tro faen att jag kommer hålla koll över hur det går för henne i skolan vad gäller mobbing osv.

• veronicaermanbriks

Men herregud, de är BARN.
    Jag hade utåtstående öron när jag var liten. Min mamma tejpade inte dem. Och jag hade riktigt flax. Jag valde själv då jag blev äldre att jag ville fixa dem, men detta var inte med påtryckning av någon eller pga mobbing. Mina småbröder har utåtstående öron. INGEN av dem har någonsin mobbats. Ungarna idag är tillräckligt upptagna med att klanka ner på barn som inte följer "standarden" klädesmässigt eller intelligensmässigt. Det är mycket vanligare att ett barn med dyslexi eller liknande blir retat.

Låt era barn vara så som de är skapta tills dess att de själva är gamla nog att fatta ett beslut.

• pjuuh

Har ingen aning om tejp funkar eller inte. Men jag vet att det är ett jätteenkelt ingrepp att göra ett litet snitt bakom örat och rätta till positioneringen av örat. Jag har dock för mig att man brukar vänta ett par år för att se om det växer till sig av sig självt först.

Jag förstår att du funderar på öronen även om det egentligen inte borde spela roll. Men det är en sån onödig sak att bli retad för. Det handlar inte om att man måste se exakt likadan ut som alla andra, men faktum är att barn är hemskt elaka mot varandra. Speciellt de som har avvikande utseende på något vis blir drabbade, hur litet det än må vara, som t ex lite utstående öron. Jag hoppas BVC kan hjälpa dig vidare med råd om detta.

• SannaStina

Moralkakorna visste jag skulle komma på min fråga så de är jag förberedd på. Förundras faktiskt på er som förfasas över mina funderingar på varför man inte skall hjälpa sitt barn om det är enkelt och i stort sett utan större obehag.

Vad gäller att man skall vara lycklig över sitt barn som det är så länge det är friskt så kanske det är ok NU, men inte om han sedan blir supermobbad och deppig och sjuk av det för livet. Funkar det dessutom göra en sådan enkel sak som att tejpa öronen några veckor (det är ju inte munnen jag tejpar som de gjorde på ett ryskt barnhem!!) så är det ju bättre och inget jag skulle ångra jämfört med tvärtom - att jag inte tejpade om det hade en effekt på öronen och han istället får mycket utstående öron som han sedan lider mycket av under många år! 

Jag kan faktiskt inte heller koppla ihop detta med curlingförälderns underlättande för sitt barn! Han blir ju inte direkt bortskämd av det och jag kan nog tycka det är ens skyldighet som förälder hjälpa barnet slippa bli mobbat om det kan göras på ett så enkelt sätt.

Mamma till Max 061104
Svar på tråden Tejpa öronen på en spädis - funkar det?