• SannaStina

Tejpa öronen på en spädis - funkar det?

Min son är 4 månader och har rätt så mycket utstående öron.
    Är det någon som testat att tejpa öronen och fått dem att vara mindre utstående - eller det är en gammal skröna att det funkar? Eller det kanske är försent för hans öron var mycket mjukare första månaden men har nu mer och mer "hårdnat".

Någon som vet?

Mamma till Max 061104
  • Svar på tråden Tejpa öronen på en spädis - funkar det?
  • Kajko

Nu har jag gått med öronen tejpade i två dar och det gör inte ont det minsta!
    Tycker tejp är att föredra mot en operation. Önskar att någon hade tejpat min näsa...

• Kajko

Eh, det skulle sitta en smiley efter första meningen! Inte så allvarligt menat...bäst att förklara det med tanke på tonen på denna tråd...

• Tussetösen
    Kajko skrev 2007-03-06 22:30:27 följande:
    Nu har jag gått med öronen tejpade i två dar och det gör inte ont det minsta!Tycker tejp är att föredra mot en operation. Önskar att någon hade tejpat min näsa...
    känner igen det där med näsa... önskar jag me..
  • bäbistokig

Det e väl inget fel på din sons öron?????
    Man tejpar väl fan inte öronen på barn, det är ju för h-vete plågeri.

(ursäkta mej men jag blir lite upprörd när jag läser detta) SKÄRPNING!!

~Stolt Mamma till Leah 20/8-06~
  • Tussetösen
    bäbistokig skrev 2007-03-06 23:39:15 följande:
    Det e väl inget fel på din sons öron????? Man tejpar väl fan inte öronen på barn, det är ju för h-vete plågeri.(ursäkta mej men jag blir lite upprörd när jag läser detta) SKÄRPNING!! ~Stolt Mamma till Leah 20/8-06~
    plågeri..??
  • Tussetösen

asså man silvertejpar inte ju... använder sånn medecin-tejp... vet inte vad den heter

• Eofilens Pappa

Ja, tejp är säkert ett billigt och bra plastikoperations alternativ. Eofilens lår ansågs enligt mitt tycke och smak lite väl tilltagna. Vi bestämde oss för att tejpa dem ett par månader, å se vilka fina, smakfulla skånkar han fått, aningen blå, men dock...

Nej, för mig är det otänkbart att man skulle kunna hänga upp sig på en sådan trvial, utseendemässig sak som öronens design... Skärpning - hur mycket väsentligare ting finns det inte att bry de små grå om.

Personligen ser jag en fara i att vilja ändra på något så fantastiskt och stort som mitt barn, den största av gåvor vi människor kan få.

• SannaStina

Ok, om vi först håller för öronen på er som tror jag vill misshandla mitt barn så har jag idag frågat BVC-sköterskan om det hela. Hon har faktiskt haft föräldrar som tejpat sina barns öron men då mycket tidigt i åldern för att de typ föddes med utstående öron.
    Min son gjorde ju inte det utan de har så att säga "stelnat" mer och mer i en sorts "krum" position och är mer och mer utstående. Hon visste dock inte om det hjälpte och framför allt inte på min son som är 4 månader. Hon bad mig faktiskt ringa öronmottagningen på sjukhuset och fråga vad de anser - får göra det imorgon så jag i alla fall vet vad som gäller.
    Är annars inte säker på att jag kommer tejpa öronen ändå men vill bara ha reda på om det funkar och är ett alternativ jag skall ta ställning till...

Sedan åter till er som tycker jag ev planerar plåga min son. Visst han är perfekt som min son i mina ögon men det kommer kanske taskiga skolkompisar i framtiden som anser annorlunda och utser honom som mobbingoffer. Att då tejpa öronen försiktigt några veckor nu kontra den plågan det är att bli mobbad och sedan kanske operation för att slippa den mobbingorsaken så är det slutdiskuterat om vilket val som gäller enligt mig!

Enligt min BVC-sköterska så är "de mycket frikostiga med sådana operationer då de vet hur illa barn kan vara mot varandra för en sådan sak". Alltså är det ganska vanligt och jag är ganska säker på att många av dessa föräldrar OCH barn gladeligen skulle välja tejp några veckor framför operationen!

Att göra sig löjlig/"rolig" med en jämförelse med tejpning av lår som du gör, Eofilens pappa, är ganska tramsigt och totalt OT.

• MBert

Men hallå...
    Spädbarns öron och proportioner har ju inte växt färdigt. Att tro att barnet kommer se ut som det gör nu om ett år är helt befängt. Proportionerna kommer att ändras!

Små barn har ofta stora öron i förhållande till sin storlek i övrigt men det rättar till sig!

Att tejpa en nog en GAMMAL myt. och det kanske möjligtvis hjälper nu men sen växer ju både huvud och öron till rätt proportioner!

• SannaStina

Fast min son har små söta öron om än rakt ut...

... men jag håller med dig att han har ju inte "växt i sig sina öron" ännu och det är svårt veta hur det blir...

... men i alla fall! Utstående kommer de att vara och funkar det så kanske jag vill tejpa in dem lite...

Svar på tråden Tejpa öronen på en spädis - funkar det?