And more löööve for all of us
Ny tråd igen för oss njutningsglada tisdagsföräldrar som hängt ihop länge. Nu ser vi fram emot våren och sommaren...
Ny tråd igen för oss njutningsglada tisdagsföräldrar som hängt ihop länge. Nu ser vi fram emot våren och sommaren...
Idag när jag hämtade Tim på dagis så påpekade de att han ofta var blå om läpparna när de var ute, en dag hade de gått in med honom för att de trodde att han var kall, men de påstår att han inte är det och han kan vara blå om läpparna i två timmar efter att de kommit in. Jag fattar ingenting, vrför blir han blå om läpparna? Ska man vara orolig eller?
Malin - skumt... Jag vet faktiskt inte varför man kan bli blå om läpparna om man inte fryser. Kanske har det något med blodcirkulationen att göra? Säkert ingen fara, men du kan ju ringa till din BVC för konsultation.
Måste fråga er tjejer då vi är så många som snittats här: Mina magmuskler delade på sig under graviditeten och gick aldrig tillbaka, får in ett par fingrar mellen musklerna, detta gör att man fortfarande har putmage. Nu funderar jag på om detta är vanligare vid snitt, så hur är era magar?
MMT: Vad är magmuskler? Har jag sådana? Hm, är inte helt säker på att de finns i någon större utsträckning
Men det är väl så att vid snitt måste de ju ta sig igenom magmusklerna, som sedan sys ihop och då kan jag tänka mig att det tar tid innan den växer ihop igen. Eller?
Hittade det här - det står lite om orsaker och vilka som lättare drabbas. Ser inget om kejsarsnitt och kan inte heller hitta det när jag googlar:
What Causes Separated Muscles?
The rectus abdominus is kept in line by your transverse abs (the girdle like muscles that help keep your stomach flat) and your oblique abs (the muscles around your sides). During pregnancy, your abdominal muscles are tend to separate due to the growth of your baby in your uterus. This growth exerts pressure on the rectus abdominus muscles, causing them to split. Women who experience rapid growth of their stomachs during pregnancy are more likely to suffer from separated abdominal muscles. Women with particularly weak abdominal muscles may also end up with a split between the left and right side of the rectus abdominus.
How Common are Separated Muscles?
Separated muscles are actually fairly common during pregnancy. About one-third of all pregnant women experience separated muscles at some point throughout their pregnancy. Separation of the stomach muscles is more likely to occur during the second trimester or third trimester of pregnancy. However, separation also frequently occurs during labor and delivery.
Who’s At Risk for Separated Muscles?
Every pregnant woman is at risk for developing separated abdominal muscles during pregnancy. However, some women are more at risk for developing this condition. The condition appears to have some type of genetic link, so if your mother or sister suffered from separated muscles, your risk also increases. Other risk factors include:
M&T: Har fått den kommentaren från lite alla möjliga håll "efter snitt är det svårare för magen att gå ihop osv" men nu var jag inte direkt plattmagad innan heller så för mig har det nog inte varit någon större skillnad.
Snart3: Låter som en bra förskola ni får flytta till!
Blå läppar hade jag en kompis som alltid fick när det var kyligt ute men hon frös aldrig men jag vet inte om det beror på dålig cirkulation? Då borde man väl frysa också?
Men syr de verkligen ihop musklerna vid snitt? Då kan man ju fråga sig varför de inte syr hela vägen upp när de ändå håller på. Har i varje fall bestämmt mig för en magop efter nästa barn, blir tokig på min mage! Hoppas att jag vinner mot min fd chef i rätten för då ska han få betala den operationen!
MMT: Ska du upp i rätten?
T är påväg till Sankt Göran med en förmodad blindtarmsinflammation . Husläkaren var 99% säker och det blir nog op idag. Var ju inte riktigt så helgplanerna såg ut.
Usch och fy H! Hoppas det går bra! Det var du alltså? Inte N?