• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Fjärde tråden! I vilken vi fortsätter föda barn...

www.familjeliv.se/Forum-11-228/m15458739.html

Välkomna!

Här är listtråden där vi listar både de som har BF + våra nyblivna mammor!
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m15458662.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-16 11:42:21:
    NYA listtråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m18508223.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-10 15:54:46:
    Vi som oftast hänger i den här tråden är:

Tjejer i tråden (13 st)!
    SanniXx & Ida
    Cirpen(Cilla) & Anna
    Maja28 & Molly
    Lillie74(Anneli) & Filippa
    Medusa2001 & Lily
    Lillenlillen(Lisa) & Inez
    Vivs(Vivi) & Jennifer
    Murgröna & Stella
    Angelicious & Amanda
    Sofffy(Sofia) & Ebba
    Zul(Maria) & Agnes
    Björklöv(Linda) & Klara
    J79 & Esther

Killar i tråden (12 st)!
    BasseKatt & Emil och ängeln Linus
    Majlinsa & William
    Torris & Vilgot
    Frill(Frida) & Adam
    Swenglish(Anna) & Fredrik
    Sole(Sofie) & Viktor
    Emma3 & Leo
    Ginger6(Alexandra) & Jonathan
    Bianca2 & August
    Pippil8(R) & Edvin
    Hellur(Helena) & William

Alla andra är självklart välkomna!

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4
  • Zul

Sitter här med en stor kall öl (alkoholfri), mums!

Grattis, grattis Angelioious till lillkickan!! Så avis...

Och Björklöv: spännande!! Ett säkert tecken att det är på g.

Jag vet inte tjejer om jag vill bli igångsatt imorgon (BF+8)! Hur tänker ni? Det är läskigt om det går för fort eller för långsamt. Funderar samtidigt på snitt, eftersom barnet är så stort... Gud, vet inte vad jag ska säga imorgon!

Swenglish: var det jobbigt att bli igångsatt?

• Vivs

Tack alla, för kattsupport... Man lider ju verkligen med de små oskyldiga varelserna.. Det blir nog jag som får ta hand om honom efter operationen. Inte vad jag ville ägna mig åt just nu, men saker blir ju sällan som man tänkt sig..

Det här med amningen är ju verkligen en hel vetenskap! Ibland är Jennifer helt hopplös, som att hon glömmer bort hur man ska suga..hon kniper i bröstvårtorna med händerna och suger på dem! sen börjar hon skrika för det kommer ju ingen mjölk när man suger på fingrarna...suck! Hller med Swe att det är helt hjärtskärande när de skriker...man vill ju bara att alla ska vara nöjda och glada!

• Vivs

björklöv - hoppas det händer något nu!! spännande!

angelicious - grattis!!!!!

• bianca2

Angelicious! GRATTIS!!!!!!!!!!
    Björklöv - Hoppas det e på G.
    Zule - jag har ju oxå en superstor bebbe men det var jag o mina systrar oxå o det gick bra för mamma. tror att det självklart spelar in om bebben e stor men det är fler andrasaker som spelar in, bäckenet, sin egen kropp etc. jag tänker chansa på vaginal men vara beredd på snitt, speciellt om man blir igångsatt och livmodern ej e mogen så ökar ju risken för det.
    kram

• Frill

Grattis till dottern Angelicious!!! Känns som ni var snabbt hemma igen?

Björklöv, spännande! Lycka till!

Vivs, Adam kan också bli superivrig och arg och bara fäkta med armarna och suga på händerna. Och även om han får tag om bröstvårtan så släpper han och muttrar ilsket och hackar och håller på. Funkar bäst om man försöker mata honom innan han själv har kommit på hur himla hungrig han är. Jag fick rådet att testa att svepa in honom i en filt eller handduk så han inte kommer åt med händerna, och då har han blivit lugn. Antar att det påminner om tiden i magen litegrann?

Vi är halvvägs igenom vår första dag utan pappa hemma och det har gått bra hittills. Vi är båda påklädda och jag har ätit lunch och duschat. Nu sover skroten i soffan bredvid mig Får se om vi vågar oss ut en sväng med vagnen i eftermiddag.

• Pippil8

Angelicious - jättegrattis! Vill gärna höra mer om förlossningen Vill liksom veta allt om alla andras förlossningar just nu... Och se bilder på alla söta bebisar

Björklöv -heja heja! Å vad spännande om det satt igång!

Zul - jag pratade med min bm igår om "rädsla" (oro är nog ett bättre ord) för igångsättning. Som jag förstår det så blir igångsättningarna ofta helt ok om man redan är lite öppen (som Swenglish var) så de kan sätta Bard-kateter t ex. Det som kan bli riktigt segt är ju om man måste få sån där gel i flera omgångar. Det blir så lång väntan då. Inget lätt beslut. Å ena sidan vill man ju ha ut bebben å andra sidan vill man ju inte ha en lång och utdragen förlossning. Å tredje sidan så kanske det blir igångsättning även om man väntar ett par dagar till?

• murgrönan

Grattis Angelicious!!

Det här med amning alltså....att det kan vara så svårt! Mina bröstvårtor är också såriga Jag fick en amningsnapp av bm som underlättar otroligt mycket, och Stella har inget emot den.
    Jag oroar mig hela tiden att hon inte får i sig tillräckligt med mat. Hon är ju så liten.På återbesöket till sös vägde hon 2850g jämfört med 3085 när hon föddes. I morgom kommer bvc på hembesök så då får vi se om hon gått upp något.
    stella är också en bajsbebis. har bytt kläder på henne två ggr idag och precis nu kom det en rejäl laddning i brallan så jag måste springa och byta på henne innan det rinner ut igen....

hon är sååå sööt...

• Swenglish

Grattis angelicious!

Zul- jag tycker inte att det var jobbigt att bli igångsatt. Såhär var mitt "schema":
    14.55- Bard-kateter sattes
    18.35-Katetern drogs ut, amniotomi med MASSOR med fostervatten som följd!
    19.00-mer fostervatten, regelbundna värkar, jag profylaxandas (inte jobbigt)
    21.15- värkar var 5 minut
    21.30- Alvedon och Dexofen som smärtlindring
    23.10-värkstimulerande dropp
    23.30-lustgas/syrgas
    01.30-krystvärkar
    01.46-pojken kom!

Det som var jobbigt var att sys på op efteråt, men det berodde på "otur" som de sa. Vi träffade ne tjej som blivit igångsatt med gel och det verkade mer tråkigt än jobbigt, man kan få vänta tre gånger sex timmar om man har otur. Men man blir inte hemskickad och det kan ju vara skönt på ett sätt. ta med massor att göra ifall det blir så! Kanske har ni en laptop att kolla på film med? Det hade jag tyckt varit skönt de första timmarna innan förlossningsarbetet började. Det kommer att gå jättebra!

Det är ju som Pippil8 säger, svårt att avväga om man vill bli igångsatt eller inte, eftersom man inte vet omd et kommer igång av sig själv snart eller inte. inte ett lätt beslut!

Spännande Björklöv, hoppas det är på riktigt nu!

• Swenglish

Just det skulle ju skriva mer!
    Vi var på BVC idag första gången och Freddy hade show med kaskadbajsning för BVC-sköterskan! Som sa det var "helt normalt" Vi var oroliga för att han fått i sig blod när mina bröstvårtor blött, men det var inte farligt. Han var helt perfekt sa hon!

Sole- BVC-sköterskan sa att anledningen till varför de inte får ligga på sidan heller är att de lätt rullar över på mage och det är ju no-no. När Viktor äter, hör du om han klunkar? Kanske din man kan lägga örat mot? I sånt fall dricker han ju.Freddy brukar vara snabba tag med långsammare när mjöken kommer och man riktigt hör hur han dricker. Sen hamnar han i amningskoma och ser helt full ut! Mamma och pappa skrattar gott!

Hormonerna upp och ner här med.

• Zul

Tack alla för tips om hur tänka runt igångsättning!
    Vad bra Swenglissh att jag fick läsa exakt hur det var för dig, precis sånt jag behöver läsa!

Vad de kaskadbajsar era knoddar! Känns sjukt svårt att föreställa sig...

Tänk om de inte ens erbjuder igångsättning imorgon! Men då blir det väl inom några dgr ändå. Ska nog be om det imorgon om ja har öppnat mig lite.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4