• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Madja82

Hej igen alla!
    Tackar för välkomnandet i tråden.
    Flera har undrat hur jag mår,, dessvärre riktigt dåligt (därav också att jaginte varit online på ett tag)

Ett jä*la envist skov som hållt i sig sen februari,,, Trots cortison vill det inte ge med sig..
    Äter just nu Entocort, Imurel och Flagyl...
    Trots det blöder det i magen, Smärtor som inte är av denna värld. Sover dåligt,,och känner mig som en zombie..

Ska ringa o tjata igen imorgon till ssk på sjukan.. Sa till dom innan att jag pallar inte mer.. Får fixa med barnvak till min son för att orka..

Får se vad de hittar på nu,, Ska på UL nästa vecka (känns som en evighet) samt att ingen vill göra nåt mer eftersom man väntar på provsvar från kapsel-undersäkning från MAS.
    O enl MAS så har patienter från april ännu inte fått svar,, så det lär ju dröja...

Ett kanske mindre trevligt inlägg av mig bara skit (bokstavligt talat)
    Men det känns hopplöst..

Hoppas alla andra i denna tråden mår betydligt bättre än mig

• malvas mam

Ytterligare funderingar...
    Linneas läkare sa att det forskas såå mycket kring kronsika tarmsjukdomar, eftersom det nästan exploderar med nya patienter hela tiden - hans illusion var att om 10-20 år så ska detta botas!

Det låter ju bra - eller hur?! Men nu vet vi ju inte riktigt om verkligheten är sådan, men är det någon som vet hur långt fram forskningen är, och vad man kan förvänta sig i framtiden? Linnea är ju bara nio år, så jag hoppas förstås att hennes läkare har rätt...

//Anna

• malvas mam

I går var det skolavslutning. Alla elever på hela skolan (det är en liten skola) stod utomhus och sjöng, det var så fint så man nästan ryser, och när "Den blomstertid nu kommer..." ekade på kvällshimlen, så kan man knappast låta bli att fälla en tår...

Min lilla, stora tjej, nu är lågstadiet förbi och nästa gång skolan börjar ska du gå i fyran! Vart tog alla dessa år vägen?!
    Om du bara visste hur mycket jag älskar dig och hoppas att du ska få ett bra liv. Du är störst bland tre systrar och får emellanåt ta allt för mycket ansvar, det gör så ont i mig när jag då och då kommer på att du faktiskt bara är nio år och vad du ändå förväntas klara av - men du är tuff, så mycket tuffare än vad jag någonsin har varit - MAMMA ÄLSKAR DIG!

//Anna

• Fru U

Jag vill inte vara negativ och jag hoppas verkligen det stämmer men jag har hört det där i 10-15 år nu

malvas mam skrev 2007-06-12 08:30:04 följande:
    Ytterligare funderingar...Linneas läkare sa att det forskas såå mycket kring kronsika tarmsjukdomar, eftersom det nästan exploderar med nya patienter hela tiden - hans illusion var att om 10-20 år så ska detta botas!Det låter ju bra - eller hur?! Men nu vet vi ju inte riktigt om verkligheten är sådan, men är det någon som vet hur långt fram forskningen är, och vad man kan förvänta sig i framtiden? Linnea är ju bara nio år, så jag hoppas förstås att hennes läkare har rätt...//Anna
    Live and let live
  • Billy och Jag

Hej hej!

kom hem i natt, men det var sånt oväder så jag kunde inte logga in.

Jag fick en massa medeciner mot magkatarr... Så det är nog det de är, Link hjälper inte nått särskilt, men Lanzo hjälper bra.

Detta är FÖRSTA gången jag varit in till sjukan utan att ha blivit inlagd.

Jag hade lite feber också och hör och häpna, mitt HB hade stigit från 91 till 97 Undrar varför.

Men jag har troligen fått magkatarr av alla medeciner jag äter, så han tyckte att jag skulle sluta äta kortisonet iaf. och kanske ta den nya medecinen i sprutform.

Nu vet ni att jag lever iaf.. Hihi.

Kram på er!

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • 68an

LSS.se Skönt att se att det gick bra!
    Försök att ta det lungt nu, inte stressa en massa och äta bra. Börja dagen med havregrynsgröt och ist. för mjölk i tar du lite Proviva, den med Mango blir det supergott med tycker jag.

Försök att inte äta innan sänggående och sen kan det vara värt att tänka på om man gillar kaffe, varma drycker, citrusfrukter/juice, oboy, te och kryddor.
    Tror du kommer må bättre snart med medicinerna och om du tänker efter vad du stoppar i dig, det gör du kanske redan idag men jag skrev det utifall

Kram

• Billy och Jag

68an: Tack för tipsen!

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Nio

Angående ledvärken får jag kolla om jag kan få Atrox eller liknande utskrivet kanske, det var ju väldigt dyrt at tbar aköpa och chansa på (289 spänn!). Är osäker på om jag är allergisk mot skaldjur, tål inte kräftor och har resolut vägrat prova andra skaldjur då jag tycker det luktar äckligt, ser äckligt ut och således förmodligen smakar äckligt. ;D

Men Artrox räknas alltså som ett naturmedel, om jag fattade det rätt? Tänkte så jag inte gör mig själv en otjänst och förvärrar magen på nåt vis.

• Fru U

LSS så skönt att du fick komma hem igen. Förstod att du verkligen hade ont eftersom du åkte in. Magkatarr är hemskt men går som tur väl är att bota

Live and let live
Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7