• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • MaddeK81

Först en hälsning till er som skrivit om att ni mår dåligt: Krya på er, håller tummarna för er!!!

I övrigt hittar jag inte nånting som jag har svar på till ers om undrar över saker, istället undrar jag själv över lite...

Jag har varit sjuk sedan 2002 men fick först för några månader sedan min rätta diagnos, Crohns (som jag redan berättat för er). Nu har jag blivit orolig att sjukdomen ska sprida sig till tunntarmen.

Någon som vet hur det "brukar" funka? Har hört att om tunntarmen drabbas av sjukdomen så gör den oftast det först, innan det sprider sig till tjocktarmen. Om man istället, som jag, blir inflamerad i änd och tjocktarm först så är chansen stor att tunntarmen aldrig drabbas, stämmer det enligt er andras erfarenhet?

Skulle gärna göra en Kontinent Ileostomi i framtiden men vill ju ha så mycket tunntarm kvar i behåll om tunntarmen skulle drabbas... Börjar luta åt att ha kvar min Ileostomi helt, inte riskera mer komplikationer. Några tankar eller råd kring det?

Länk till vad en kontinent Ileostomi är:

www.ilco.nu/public/dokument.php&parent01=4

• dalkulla26

hej..

ang albumin. jag ahr haft i underknat och lågt i perioder och enligt min doktor beror det på inflamamtionen i tarmen.

Madde : förstår att du är orolig att det ska sprida sig speciellt med tanke på vilken otur du har haft. Jaghar crohns i tjocktarmen (långt ned): patologen bedömmde att jag hade UC men min tarmdoktor har sagt att det är crohns. Tydligen så får man inte sådan sår som jag har vid UC... jag är oxå livrädd att det ska flytta sig.

Nalla: jag vart väldigt häst sugen efter att ha tittat på tävlingarna :) jag mår realtivt batr i magen i dag oxå.

Lone stár state: hur går det för dig?

I dag mår jag fortfarande bättre. magen har skött sig hyfsat.. börjar att hoppas och tro att jag blir bättre.. jag har minskat kortisonet ytterligare så nu får ni hålla tummaran hårt att det fungerar.

kram på er alla

• Billy och Jag

hej mina vänner.

I dag var jag till doktorn.. Usch vad jobbigt det var.. Vi åkte en hel timme innan, för att samla mod att ens gå in i byggnaden. Det slutade med att jag satt i parken utanför och grät som ett barn. Sen gick vi iaf in. (TUNG sten över bröstet) Väl inne när doktorn kom så började han på en gång tjata om tarmundersökningar osv och jag berättade hur jobbigtjag tyckte de var.
    Då började han snacka om att "du kan inte komma här och kräva nått"..Öhh.. nähä? Har jag VALT att bli sjuk!?!? Jag försöker bara lösa min situation för att ens orka leva.

Till slut gick jag därifrån med orden att han var en gubbjävel..hehe.. Det tog hårt.. Oooooj vad sur han vart!! Men min man övertalade mig att gå in igen, med villkoret att vi inte skulle prata tarm.

Så berättade jag om mina problem.. "du ska ju inte tro att du kan bli bra på nån vecka heller"... det var ju kul att höra! INTE! Så jag ska iaf sluta med Metotraxatet, det är nog den som är boven och sen väääänta och vänta! Jag fick näringsdrycker så att jag får i mig nån form av föda.. Just nu äter jag inget knappt. Och ska få en tid i veckan för ett UL på gallan och bukspottkörteln.

Sen lämnade jag lite blod.. gick ut och grinade hela vägen hem och nu är jag HELT slut...

Känns som att livet aldrig kommer bli bra för mig.

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Calylite

Lone Star State
    usch vad jobbigt, och vilken idiot till läkare som knappast gjorde saken bättre. Sånt man verkligen inte vill höra då ju, man vet ju de men behöver ju peppning.
    Under bar man du har iallafall som fanns där för dig och tog dig dit så långt

• Nio

LSS:

Fyfan för okänsliga läkare. Får de inte gå i charmskola alls? Blä. Hoppas att du blir bättre och att du kan börja äta snart.

• MrsDream

LoneStarState: hej! när jag läste ditt inlägg blev jag arg som ett bi! så får bara inte en läkare säga, det är inte proffesionellt ett dugg. tycker du ska byta läkare. och klaga på honom för ledningen eller något, sjuka människor behöver inte bara rätt behandling utan även rätt bemötande. Kan man som läkare inte ge det ska man inte träffa patienterna. där med basta.

• jajjaB

LSS, din stackare! jag fattar inte att läkare kan bete sig på det sättet, när det kommer en patient, det är ju inte direkt så at man söker läkarvård för skojs skull :-/
    hoppas du piggar på dig!

själv mår jag okej idag, men jag har ju ökat min dos istället för minskat som jag hade hoppats... *suck* nu har jag haft det här skovet sen i slutet på feb! och jag är fortfarande trött, så trött... det var överj*vligt idag på jobbet, jag fick kämpa med att hålla ögonen öppna! det blir tidig kväll ikväll

hoppas alla här får en bra kväll! kram jajja

• Billy och Jag
    MrsDream skrev 2007-06-18 18:08:22 följande:
    LoneStarState: hej! när jag läste ditt inlägg blev jag arg som ett bi! så får bara inte en läkare säga, det är inte proffesionellt ett dugg. tycker du ska byta läkare. och klaga på honom för ledningen eller något, sjuka människor behöver inte bara rätt behandling utan även rätt bemötande. Kan man som läkare inte ge det ska man inte träffa patienterna. där med basta.
    Jo jag vet.. visst, jag var ledsen och arg.. Men det måste ju han som läkare ändå förstå att det är ett sett att ventilera ångest på...! Klart man blir uppgiven och förbannad ibland.. Framförallt när man har hopp om att må bra men får inget i gengäld.

Jag bad bla om att få bli sövd.. Jag upplever tarmundersökningar som EXTREMT traumatiska och klarar dem inte psykiskt... men då sa han att det VÄGRAR han låta mig bli.. att jag måste gå med på det vare sig jag vill eller inte.. svin :P
    alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • jajjaB

Lone star state,
    jag upplevde min senaste tarmundersökning som du beskriver, väldigt traumatisk och det var psykiskt jobbigt efteråt, jag minns att jag lipade hela kvällen utan orsak, och jag kände det nästan som om jag varit med om ett övergrepp!! jag har ju aldrig varit det men det var en sån känsla, kan jag tänka mig... så nästa undersökning ska jag be om lugnande, det fick jag första gången och kom ihåg att det var helt okej då! har du fått det nån gång? typ intravenöst i handen? be om det om du kan annars kan de väl söva dig om du mår så dåligt av det!!? okänsliga typer...

jag är rätt intresserad av psyket kontra fysiska åkommor, dvs om man mår dåligt mentalt så kan det påverka kroppen. jag har läst en del i ämnet och har stött på påståenden om att just tarmsjukdomar kan ha att göra med tidigare trauman eller sorg, även om man har stängt inne sina känslor när man tex var liten. detta är väldigt intressant för mig eftersom jag bearbetar dom bitarna just nu, och funderar på om det är därför mitt skov inte ger med sig... att jag har lyft fram vissa känsliga bitar till ytan.
    med tanke på att vi pratade om att vara så "känslig" efter en tarmundersökning, så är jag inte främmande för de teserna

ngn annan som är lika djup som jag???

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7