• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • MrsDream

LoneStarState: har d bett om att få ngt men inte fått? va är det för läkare du har o göra med?? jag fick ranitidin med en gång, eller ja, först tetsade jag losec, men de tålde jag ej, blev helt körd i magen. då fick jag ranitidin. finns som både brus o vanliga. brus smakar pekka, tabletterna är bra. finns nog receptfritt. finns två styrkor. testa!

• Billy och Jag
    skytten64 skrev 2007-06-20 20:40:49 följande:
    Hej alla!!!oj vad det skrivs här,,bra att kunna ventilera....kul med hundvalp bild som bryter lite mönstret i allt tarmsnack*L* Lss: Vad är de för ras? Vi har två bischon Havanais.68;an. Men oj vad du ligger i med all fest förberedelser plus jobb familj osv.Hur orkar du??Önskar er alla tarmvänner en Riktig Trevlig Midsommar!!!KRAM alla !!
    det är en salig blandning av dvärghundar i valparna! Men mest amerikansk cocker och tibetansk spaniel
    MrsDream skrev 2007-06-20 20:43:05 följande:
    LoneStarState: har d bett om att få ngt men inte fått? va är det för läkare du har o göra med?? jag fick ranitidin med en gång, eller ja, först tetsade jag losec, men de tålde jag ej, blev helt körd i magen. då fick jag ranitidin. finns som både brus o vanliga. brus smakar pekka, tabletterna är bra. finns nog receptfritt. finns två styrkor. testa!
    Det är ju en mag och tarm läkare jag träffat.. Men han verkade tycka att pantoloc skulle duga.. fast jag har ätit det i 1,5 vecka nu... Kan jag prova en ny medecin som är receptfri tro??
    alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • jajjaB

hej hej!
    vill bara berätta att de här två senaste dagarna har varit jätte stressiga för mig på morgonen, och mycket riktigt så pallar inte magen med den stressen! jag har varit riktigt kass... så det är självklart att jag inte tål stress längre, sen om det har med skovet att göra just nu eller bara stressen, vet jag ju inte!

jag känner mig väldigt avvaktande inför midsommar, vill inte ha för höga förväntningar nu när jag mår dåligt. blir ju bara så besviken om jag inte pallar att vara med... vi ska iaf inte bege oss så långt bort, bara till våra kära grannar, och kanske vi tar oss till ngt traditionellt firande i närheten, beror på dagsformen

LSS, vilka små sötnosar!!

Nio, hur mår du???

Kram Jajja

• MaddeK81

LSS: Åhh vad söta!!!

68an: Perfekt att du kan flexa, det kan ju verkligen behövas de dagar man har det kämpigt på morgonen/fm!

• MrsDream

LoneStarState: ja det tror jag. om du avbryter den andre. efs ranitidin finns både på recept o vanligt så är de nog inget... han skulle jag sätta min fot på, ganska hårt!!!

• Nio

jajjaB:

Hej, tråkigt att höra att du stressar så du inte mår bra. Försök att inte ta på dig för mycket att göra!
    Med mig är det oförändrat, väntar på remisser som aldrig verkar komma, får ingen ny tid till att få sjukskrivningen förlängd hos vårdcentralen och har fått veta att den underbara läkaren jag träffade förra gången såklart inte är ordniarie där utan bara var där en vecka eftersom de är så underbemannade med läkare. :(

Ska försöka få tag i magläkaren och se om han kan förlänga sjukskrivningen per telefon, men annars kunde man bli sjukskriven retroaktivt tydligen, bara man har försökt få en tid och de har en anteckning om det så ska det gå bra.

Men livet är segt och trist och fattigt, så jag hoppas på remisserna pronto! Hoppas ni får en jätteifn midsommar alla. Själv har jag inga direkta planer än, ska väl bara vara ute i skogen här hos oss och kanske grilla lite grönsaker. :)

• Lällas

Hej underbara tarmisar.
    Jag har haft fullt upp dessa dagar med Jonas födelsedag och nu har vi fullt upp med annat. Idag var jag till lillasyster och hennes sambo och blev bjuden på middag. Härligt. Jonas jobbar extra ikväll.. så sitter här med er istället ja..

Är ledig imorgon och åker upp till Hudiksvall över midsommar. Ska bli kul att träffa alla igen.

Imorgon ska jag hämta ut predisolon suppar mot inflammationen i ändtarmen. Det känns som det blitt värre sista dagarna men jag lider inte av det.. Bara gissar. Hoppas att nya medicinen hjälper. Vill ju ha en operation i höst.

Lone Star State: Skönt att du mår bättre, och vilka underbara valpar. Vill ha!

Nalla: Grattis till avslutande av studier. Bra kämpat tjejen! Njut av sommaren nu och hoppas vädret är fint ute i skärgården på midsommar.

Jajja: Jag har också vart superstressad och känner också direkt att det blir värre. Inte bra. Min kompis jobbar som stress terapist, ska fråga henne om råd till oss. Kram och önskar att du blir bättre så att du kan fira midsommar.

Greeneye: Trist att du mått dåligt så länge.

68:an: Hoppas festen blir trevlig och att du får må bra och vara i ditt esse på festen. Hälsa Grattis till sin sambo.

Madde: håller med. Och ibland blir jag så sur över att "just jag" har denna förbannade sjukdom och hamnade med stomi. Vem fan vill ha en sjuk tarm och en påse på magen. Jag är riktigt bitter idag på våra sjukdomar. Vi är ju unga, snälla och rara tjejer. Orättvisa sjukdomar! Vilken lokalbehandling använder du?

Kramis på er alla och trevlig midsommar. Tycker om er! // Anna

• Lällas

Nio: Vilken otur att din doktor bara var där tillfälligt. Det är hopplöst att hitta en bra doktor. Tackar gudarna för min nya doktor. Han är den bästa! Kram på dig och hopaps du får fortsatt sjukskrivning.

• Lällas

Hope: Skönt att Remicade funkat för dig.. Det gjorde det inte för mig men jag provade iallafall. Så ni ska sätta igång bebisverkstan? Hoppas att ni plussar snart och att du får hålla dig frisk under graviditeten när det blir dags. Jag väntar tills efter min operation i september och sen ska det sättas igång med bebisverkstad till hösten och vintern.. Kram och lycka till

• tröttmor

68an
    aåg att du skrev om predclysma *stackars mage*. hur menar du då.
    jag brukar få ta det när jag har skov (colit)och det hjälper bra.

förresten, nån fler än jag som tycker att just predclysma är ett helsike att 'få in'. man skulle behöva stå bakom sig själv och trycka med båda händerna

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7