• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • jajjaB

Madde, vad najs med en djuping till!
    jag läste i länken om kontinent ileostomi, och även det du skrev här, det verkar ju toppen som en lösning, istället för vanlig stomi. är det meningen att du ska genomgå en sån op eller är det inte klart ännu?

• MrsDream

lone star state: han kan inte tvinga dig vara vaken. jag vägrar alltid vara vaken och de söver ogärna, men jag jag vägrar annars så de går med på det. även om det är ett sätt att få ut sin ångest så ska han kunna hantera det bättre än att säga klantiga saker! finns ingen ursäkt för det, det är oproffsigt.

• MaddeK81

jajjaB: Nej än så länge finns det inga planer på att jag ska göra en kontinent ileostomi, det är jag som gärna skulle vilja göra en sån bara. Tycker dte verkar oerhört praktiskt att aldrig mer behöva gå på toaletten (med risk för jobbiga toabesök som är så jobbigt) men ändå ite behöver ha påse med innehåll på magen! Får se om det kan bli aktuellt senare, om det kan verka vara så att sjukdomen inte sprider sig till tunntarmen.

• jajjaB

Madde, då förstår jag! helt klart verkar det inte kul med en påse på magen... även att alla här med stomi verkar väldigt positiva över det! men det beror väl på vad man har varit med om innan. kontinent ileostomi verkar ju jättebra, om man slipper komplikationer, vilket nog är rätt vanligt va?

• Fru U

Jag har egentligen ingen fast kirurg på UMAS. Har haft Ingvar Syk och Måns Bohe sen min favorit Dr Grönberg flyttade upp till Helsingborg, nu sist var det en läkare med polskt ursprung (var alldeles för groggy för att lägga hans namn på minnet)

Min medicinläkare sedan 14 år är Claes Sjöberg och han är helt underbar

Live and let live
  • MaddeK81

jajjaB: Av de personer som jag vet som har fått kontinent ielostomi så har det fungerat perfekt och dom är supernöjda. Dom har dock fått vänta ett antal år mellan Ileostomioperation och kontinent ileostomioperation för att se att tunntarmen förmodligen håller sig frisk...

• Billy och Jag

Hej på er.

nu kan jag äta utan att det gör särskilt ont.. Jag känner nästan precis som det står om man googlar på magkatarr... Hungerkänsla, sug i magen.. magont.. det släpper lite när jag äter och jag mår illa och får kvälvningar.. Men har försökt låta bli att spy.

Just NU känns det inte så akut... Eftersom att jag iaf kan äta någorlunda.. Men lite jobbigt med magont.. Det är jag ju inte van vid.. Känns som jag är magsjuk ungefär..

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • MaddeK81

Lone Star State: Då får vi hoppas att det värsta vänt nu då! Skönt om du kan få slippa en till vända på akuten såklart...

Håller tummarna!

• Billy och Jag
    MaddeK81 skrev 2007-06-19 20:51:35 följande:
    Lone Star State: Då får vi hoppas att det värsta vänt nu då! Skönt om du kan få slippa en till vända på akuten såklart...Håller tummarna!
    ja jag hoppas det med.. Jag har ju aldrig haft magkatarr förut.. Så jag vet inte hur det funkar.. Men nu när det vänt så dramatiskt.. jag mår inte ALLS på samma sätt i dag som i går.. Så vi får se hur de närmaste dagarna blir.
    alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Molle72

Hej mina vänner.

Här är allt bara bra. Imorgon tar jag och ungarna husvagnen och drar iväg till min farbror i Nossebro. Magnus kommer på tordag då stackaren måste jobba på torsdag. Det blir stort släktkalas hela helgen då min farbror fyller 65 år. Barnen ska ha med sig varsin kompis. Min kusin som bor där har en jättestor ladgård så barnen ska vara med och mjölka. De har ca 47 mjölkkor och en massa kalvar.

Hoppas alla magar sköter sig med snaps och sill.

GLAD MIDSOMMAR PÅ ER ALLA!!!!!!!!

Många kramar Molle och Rebecca.

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7