• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Billy och Jag

hej hej!

nyss hemkommen, 7 timmar på akuten.. blääääääää.. SÅÅÅ SEGT!

Men men.. fick prova en ny medecin över helgen, men han lät inte allt för entustiastisk.. han trodde nog inte jag skulle känna skillnad.. Men jag ska till min tarmdoktor på måndag... så får vi se vad han säger då.

Nä nu är jag trött :P

Ännu en dag utan mat.. :P Skit också..

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Grannen

68:an

Mmm, låter gott!

Vodka går ju att blanda med mkt gott. Tycker att nektar ger en god sötma+ngn fanta med fruktsmak. Gillar man det riktigt sötskliskigt kan man slänga i ett paket med piggelinglass. Om man inte tycker att det är B så ger frysta jordgubbar både lite smak och kyla.

Menyn lät ju supergod. Skulle haft vin till med eftersom det för många är förstaalternativet.

Tycker absolut att ni ska korv så slipper du stå och mecka med potatisar!

• Grannen

Lone star: välkommen hem och en stor KRAM!

• Grannen

För mig som gillar vattenmelon lät deta löjligt gott!

Saxat ut tasteline:

"Köp hem ett gäng (ett gäng!) vattenmeloner ifrån något fruktstånd där de säljs billigt. Mixa fruktköttet och häll det i en stor, stor balja. Fyll på med vodka och någon form av fruktsoda. Till 110 personer skulle jag tippa på att du behöver 10 meloner, massa fruktsoda och en hel del sprit. Låt gärna några mycket små skalbitar flyta runt i bålen... Det blir bara dekorativt! Jag har gjort den här "drinken" på mina fester i åratal och det uppskattas av alla utan en av mina vänner, som råkar vara allergisk emot melon... Rött, gott och riktigt somrigt! Dessutom... trots att det kan vara svårt att hålla så mycket dryck riktig kall kan denna drickas nästan ljummen och fortfarande smaka ljuvligt!

Ha så kul på festen!

PS. Ta inte FÖR mycket vodka - fruktsockret gör att drinken sticker rakt upp i huvudet på en!"

• 68an

Vågar jag?!

Dags för en ny roman *rodnar*

Idag har jag bemödat mig att ringa vårdcentralen igen ang. levern. Jag satt på jobbet då jag gjorde det och hade samtidigt en kär cybervän på msn, hon peppa mig som sjutton medans samtalet pågick
    Hon visste att jag kände mig svag nu då ja inte mår bra med hälsan och att jag därför inte är lika tuff som jag annars vågar vara mot sjukvården då jag mår bättre så hennes pepning var kanon! *L*

Typ så här såg det ut på msn haha

Jag
    ?Suck, samma sköterska som sist svarar nu, hon som verkar tappad bakom en vagn
    Kompisen
    ?Hota med att du anmäler dom om du inte får en telefontid med en läkare!!!

Det hjälpte! Jag behövde inte hota men jag gav mig f-n på att jag inet skulle lägga på luren förän jag iaf fått en telefontid och det lyckades! En läkare ska ringa mig om mina levervärden på onsdag! Nu känner jag mig lugnare och gladare! *L*

En fråga till er ala med fistlar!!!!
    Kan ni beskriva vad en fistel innebär, hur dom ser ut, var ni har dom? Hoppas jag inte generar er med frågan.

Sen en sak till!
    Vi här inne borde ju vara värdefulla för forskning eller?!
    Vi delar erfarenheter och hittar ibland gemensamma saker med hälsan som inte ingår i sjukdommen, tänkt om det ändå ingår då det är så många som känner igen sig i vissa saker?

Nu lite svar på frågor till mig?.

tröttmor.se Jag förutsätter att du menar nummer 2/bajsa då du skriver ?gå på toa?.
    Är det ?bara? för dig att göra nr 2 2-3 ggr/dag? Jag missförstår kanske?! =/

DÅ jag får mina krampanfall så är anfallet inte långvarigt. Det kan sitta i 30 min till 2-3 timmar. Krampanfallet ger sig inte före jag tömt magen och ibland tar det lite tid men i regel kommer det med besked, likaså gaserna.
    Om jag får anfallen fler ggr än 1/dag så har jag lite kvar i tarmen men i regel är det inte fler än ett/dag men det har hänt 5ggr/dag som mest.

Förr trodde jag inte att det fanns nåt åt dessa problem men då jag sa ifrån ordentligt (nästan eft. 25 år) så fick jag medicin för detta. Det verkar otroligt trögt att få nåt eller så fattar dom inte hur fruktansvärt plågsamt det är med dessa kramper.
    Dom som har fött barn vet att det inte är vidare latjolajban då det smärtar som mest och det är det enda som jag kan jämföra det med men detta är värre då det är ihållande, då man föder får man ju hämta igen sig iaf mellan värkarna.

Fråga om dimetikon och tryptizol! Tyvärr har jag krampanfall än men inte lika ofta som jag har utan dessa mediciner.

Fick du soleksem av asacol? Jag är själv övertygad om att det är dom som gör att jag får vattenblåsor då jag varit i solen. Inte kul! Vad åt du för dos och vad fick du ist då dom böt ut asacolen?

Nio.se Jag har ju inte heller varit finnig som tonåring, ja nån enstaka då nån gång men inte mer. Med åren har jag ju däremot fått utslag runt öronen, på halsen/nacken och läkarna säger atopiskt eksem, så less den ?titeln?. Det jag själv tänkt är att det är nåt hormonellt men det är ändå inte som riktiga finnar men dom har jag funderat på om dom har nåt samband med u.c eller medicinen, mamma (har också uc) som blir 59 på midsommarn får ju likadant.

Mina naglar är jag väldigt stolt över då jag sparar ut dom men jag har lessnat och biter ner dom nu för tiden, dom skivar bara sönder sig ändå

llas.se 6 år själv?! Ja du är då tuff du! *imponerad* Men jag tror säkert att det var nyttigt *L*
    Jo jag kan prata ut rätt bra här inne, ibland är jag på väg att bli för öppen men då kan jag komma på mig ?oj, tänk om nån där hemifrån kikar in här? så då håller jag tillbaka.
    Vilken rar kile du har som kör den resan för din systers skull *L* Dom vägarna känner jag väl då jag själv bilar där då varje år. Be han ta det easy mellan Ume och Skellefteå, det är där dom flesta kamerorna är! Mellan Pite och Lule är det några också men annars är det rätt glest.
    Hoppas bandaget funkar!!!!
    Och du, var inte nervös för kortisonclysman. Jag har tagit såna många ggr under 20 års tid och det har gått bra och jag var också en av dom som kortisontabletter gjorde mer skada än nytta på.
    En fråga! Innan du tog bort tjocktarmen, börja alltid dina skov vid ändtarmen och sen klättra det uppåt? Det är så det är för mig.
    Kram/Beja ?.måste ju härma dig *L*

Disa79.se Underbart det låter *L* Lycka til!!!

Lindis41.se Jobbigt! Det är jobbigt att göra det, lider med dig!Jag vet inte vad du kan göra för att få lindring men nu vet du iaf att du ska kräva bedövningsspray i halsen OM det blir en nästa gång. Jag sa också aldrig mer då jag blev tvingad direkt efter en coloskopi, jag fick inget och dom höll fast i mina händer, det var fruktansvärt och plågsamt och jag grät massor men nr 2 hos min fd och underbara tarmläkare var det annat, bedövning och värdigt behandlad blev jag och det var en stor skillnad.

Mallansprallan.se Jag har alltid haft bra blodvärde då jag haft skov, tom med riktigt illa och långvarigt skov men jag är ändå supertrött då så bra värde är inte likamed pigg.

MaddeK81.se Vad är resorb för nåt? Jag får ju huvudvärk i slutet av mens eller direkt efter och den sitter alltid i 1-2 veckor, vid ett tillfälle gav den sig först efter 28 dgr och jag har aldrig fått nån förklaring till detta, tänkte om det har nåt samband med det du skriver.
    Jag var också magsovare tils jag bröt ryggen och jag saknar det vissa nätter. Jag försöker ligga på mage då och då men det gör så ont efter en stund så nu för tiden är favvon fosterställningen men det är skönare för lederna att sträcka ut sig som jag gjorde på mage.

Sen är jag nyfiken på hur det artar sig då du får flimmer?
    Jag får flimmer som ser ut som kvicksilver, silver prickar, och det kommer extra mycket då jag har ett skov. Sällan nu för tiden men det händer att jag ser gula prickar också men det är silverregnet som är det vanliga.
    Då jag får perioder med silverregn kommer alltid saltsuget och det brukar aldrig ta lång tid så har jag ett ilsket skov. Turkisk peppar är bra då!
    Då jag blir sämre i lederna är jag alltid sugen på kräftor, räkor, gravad lax?tror det finns ett samband.

jajjaB.se Tråkigt! Men du! Finnar eller inte, det är erat inre som räknas för mig och du är fin för mig *L* ?och jag vill träffa dig också!
    Och ja, jag känner igen mig på listan du radda upp.
    Sen det med psyket. Efter alla år med mina sjukdomar och men efter olycka så är jag ju inte på topp mentalt alla dagar. Jag är övertygad om att kronisk värk gör än dummare och svagare i vissa situationer.

Tessi81.se Jag har fiskfjäll på benen om jag inte smörjer in mig frenetiskt.

Zafon.se Roligt att se dig

Lss.se Vad fick du för medicin? Losec?

Nu kom jag på en sak till då jag läste om rökeri! Hur klarar ni av att äta rökt mat, rökt fet fisk som tex lax, mer än 1 kokt ägg osv?
    DÅ jag äter fet mat, rökt mat och ägg så mår jag dåligt. Jag brukar säga att det känns som att jag får gallkänningar fast jag eg. inte vet hur dom är men jag tror att det känns så *L*

Mumlin.se TACK! Ska kika på länken.

De blev visst långt igen

• 68an

Lite fakta....

I västvärlden förekommer Ulcerös kolit med ca. ett fall per 1000 invånare och Crohns sjukdom med ca. ett fall per 1500 invånare.

Man upptäcker 20-30 fall av Ulcerös kolit per år och 10-15 fall av Crohns per år i Sverige.

I Sverige är det ca. 55-60.000 personer som är drabbade utav Ulcerös kolit och Crohns sjukdom.

Uc. och Crohns debuterar vanligen i åldern mellan 15 och 30 år.

Vilka faktorer spelar roll vid förekomsten av Ulcerös kolit och Crohns sjukdom?
    Det finns flera olika spekulationer när det gäller sjukdomarnas förekomst. Det är troligt att flera faktorer, listade här nedan, kan spela roll antingen i kombination eller separat så att sjukdomen utvecklas hos en individ. Det är möjligt att man ärver belägenheten att få sjukdomen ulcerös kolit eller crohns sjukdom och om utlösande faktorer inträffar i kombination, då uppstår en utav dessa sjukdomar.

#Faktorerna är:
    -Infektion
    -Miljö faktorer
    -Ärftliga faktorer

I vilka områden av världen är Ulcerös kolit och Crohns sjukdom dominerande?

Ulcerös kolit och Crohns sjukdom är vanligare i Europa och Nordamerika än i tropiska Afrika, Sydamerika, Asien och Japan.

Vad betyder det när man säger att Ulcerös kolit och Crohns sjukdom är kroniska sjukdomar?

Detta innebär att sjukdomarna ej kan botas och man har sjukdomen livet ut efter diagnos. Sjukdomarnas förlopp varierar mellan aktiv sjukdomsperiod och symtomfria perioder. I de flesta fall är sjukdomarna inte aktiva och patienterna får enstaka attacker. Attackerna går att bemästra med hjälp av medicin/ mediciner. De patienter som inte går att behandla till symtom fria blir sjukdomarna aktiva mer eller mindre kontinuerligt. Då kan kirurgisk behandling bli nödvändig.

Skillnaden på chrons och u.c.
    Ulcerös kolit drabbar ändtarmen och/eller grovtarmen medan Crohns sjukdom kan drabba hela magtarmskanalen, alltså grovtarm och/eller tunntarmen.

Vanligast symtom vid uc och m.c.
    Vid Ulcerös kolit är de dominerande symtomen tarmbesvär med blodiga och slemiga diarréer eller lösa avföringar samt allmänna symtom som viktnedgång, ont i magen och trötthet. När det gäller Crohns sjukdom är de vanligaste symtomen diarréer eller lösa avföringar (behöver ej vara blodiga), buksmärtor, avmagring, feber och trötthet.

Andra symptom som är mindre vanliga vid u.c och m.c.
    Led-, hud-, ögon- och lever symtom kan förekomma om lederna, huden, ögonen och levervägar är inflammerade.

Hur ställs diagnois uc/mc.
    Efter samtidig analys av patientens symtom och läkarens klinisk bedömning går man vidare för att fastställa diagnosen. Med hjälp av olika instrumentarier inspekterar man tjocktarmens slemhinna och dokumenterar förekomst av inflammation och dess grad. I samband med tarm undersökning tar man vävnads prov som ska undersökas under mikroskop. I de flesta fall går det att ställa diagnosen på inflammatoriska tarmsjukdomar säkert och att skilja Ulcerös kolit från Crohns sjukdom brukar ej ge stora svårigheter. Men i ca. 10 utav 100 fall är det omöjligt att skilja Ulcerös kolit från Crohns sjukdom

Vilka instrument använder man för att undersöka tarmen?
    Följande instrument är vanliga:
    *Rektoskop. Det är ett ca. 2cm i diameter rakt rör som ger möjlighet att inspektera ändtarmen och detta rör har inbyggd belysning.
    *Kolonoskop (tarmkikare). Detta är en mjuk slang som går att böja och styra och ger möjlighet att titta i hela tjocktarmens slemhinna och även en bit in i tunntarmen.

Är det vanligt att man ärver ulcerös kolit av föräldrar?
    Ja. De flesta experter anser att man ärver ner belägenhet eller villkoren att utveckla ulcerös kolit (UC) och när villkoren (till ex.infektioner båda bakteriellt och virus orsakad) är uppfyllda blommar sjukdomen upp. Det är sannolikt så att miljön man befinner sig bestämmer om sjukdom utvecklar sig eller inte hos den individ som har belägenheten att få UC. Det finns forskningsresultat som visar att ulcerös kolit drabbar mer en än individ i en familj. UC kolit förekommer också hos tvillingar.

• jajjaB

god morron kära tarmisar *L*

Lällas, skönt att han äntligen ringde! och vad bra det lät
    lät ungefär som jag har det: ändtarmen är fortfarande inflammerad men inte så pass illa om man ser till proverna, men framför allt är det ju viktigast att gå på hur man känner sig tycker jag!!

68an, kul att du vill träffa mig som jag e, jag vill träffa dig me! så kan vi gråta lite ihop (igår grät jag nog ca 1 timme, mår inte helt bra nu...)

Lss, skönt att höra att du får hjälp, hoppas det funkar bättre nu med nya med.

Kram alla!
    Jajja

• Lällas

Aj aj aj.. Bakis idag.. Blev några glas vin igår.. Fy skjutton.. blev dördänga.. ha ha..

Nu ska jag krypa till ICA och köpa mjölk..

Igår när jag var ute, sa en tjej att hon hade UC hade tillfällig stomi.. Hon trodde att jag skämtade när jag sa att jag också hade det.. Inte allt för ofta man springer på folk i samma sits.. Nån av er som var ute på Kungsholmen igår? ha ha

Kram/Bakis Anna

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7