• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Fru U

LSS, det låter inte som magkatarr. Ring sjukvårdsupplysningen, kan inte tänka mig annat än att de säger att du ska åka in akut.

Live and let live
  • Billy och Jag
    Fru U skrev 2007-06-19 14:02:23 följande:
    LSS, det låter inte som magkatarr. Ring sjukvårdsupplysningen, kan inte tänka mig annat än att de säger att du ska åka in akut.
    jag har läst på lite och då kan tydligen magkatarr bete sig så här.. Jag kommer inte få hjälp om jag åker in utan bara få sitta och lida en hel dag på akuten.
    alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • jajjaB

Lss, jag håller med fru U! ring sjukvårdsupplysningen, om du inte redan har gjort det

trevligt att så många håller med mig och känner igen sig i det jag tog upp om psyket och fysiska åkommor m.m. men det är ju iofs trist att ni verkar ha haft det jobbigt ni också i uppväxten eller vad det kan bero på!!? vi får peppa varann här

kramar jajja

• dalkulla26

HEJ

LSS: hur går det? Magkatarr ger inte feber!!!! hoppas att du har sökt vård nu.. du ska inte behöva ha det så här.

I dag är jag deppig, har suttit på toa halva natten och har jätteont i magen i dag.. bådar inte gott. jag hoppas att det är något tillfälligt.. suck.. jag orkar inte mer sjukdom nu.. jag vill må bra och kunna njuta av min familj.. det känns som om det inte finns något slut.. först ett skov som aldrig går över, gravidiabtes med insulin, komplikationerna efter snittet.. ska sluta gnälla nu. tack för att ni finns.

ha det bra nu alla

• Billy och Jag
    dalkulla26 skrev 2007-06-19 15:08:24 följande:
    HEJLSS: hur går det? Magkatarr ger inte feber!!!! hoppas att du har sökt vård nu.. du ska inte behöva ha det så här.I dag är jag deppig, har suttit på toa halva natten och har jätteont i magen i dag.. bådar inte gott. jag hoppas att det är något tillfälligt.. suck.. jag orkar inte mer sjukdom nu.. jag vill må bra och kunna njuta av min familj.. det känns som om det inte finns något slut.. först ett skov som aldrig går över, gravidiabtes med insulin, komplikationerna efter snittet.. ska sluta gnälla nu. tack för att ni finns.ha det bra nu alla
    Lars Strandberg trodde att jag hade feber som en biverkning av medecinen som jag nu slutat med...
  • dalkulla26

LSS: han borde veta att tro gör man i kyrkan.. han borde väl ta reda på vad det är och inte gissa.. när mitt snitt sparck så TRODDE doktorn att det var ytligt... och det vart ju inte så bra.. sök igen .. du måste få hjälp.. hur hög feber har du? Tog de prover i går?

• Billy och Jag
    dalkulla26 skrev 2007-06-19 15:29:59 följande:
    LSS: han borde veta att tro gör man i kyrkan.. han borde väl ta reda på vad det är och inte gissa.. när mitt snitt sparck så TRODDE doktorn att det var ytligt... och det vart ju inte så bra.. sök igen .. du måste få hjälp.. hur hög feber har du? Tog de prover i går?
    jo det är läskigt hur de gissar och har sig.. Jag har 38.0 ungefär.. som mest hade jag 38.3 igår kväll men tog en panodil.. Så det är ju inte HÖG feber.. men tillräckligt för att jag ska känna av det.

Ja, de tog prover, han ska ringa när han fått svaren. Jag ska få komma in på UL denna vecka och kolla gallan osv..

Jag mår lite bättre nu... Det gör inte lika ont att äta och dricka.. Men jag får kvälvningar ist för att jag mår så illa.. Men nu får jag i mig vätska iaf Så nått posetivt är det iaf...
  • Tessi81

LSS: Fy sjutton för att må så där. Nåt fel är det ju, varför kan dom inte bara komma på var felet ligger så du kan få hjälp snart. Lider verkligen med dig! Kramar om...

Nalla: Gud va skönt med sista provet, nu stundar en härlig sommar med son o man. Måste ha varit jobbigt med en liten samtidigt som allt med din tarm spökade. Sån tur att du kan få ta igen lite nu då! Sommarlov för dig, men ska du läsa till hösten igen eller? Kramis!

Lällas: Mmm...lät gott, smörgåstårta som jag älskar. Du får gratulera gubben din från tarmisarna. Va sjukt med ditt jobb att du ska göra samma saker på mindre timmar, det är ju inte det som är meningen med att dra ner på timmar. Tänkt på dig själv nu så du blir helt bra, hinner man inte så gör man inte... Kram T!

jajjaB: Hmm, tror inte att den teorin stämmer in helt o hållet. Det är ju såå många med uc eller crohns, tror inte att alla har något traumatiskt bakom sig, hoppas jag inte i alla fall. Men jag tror absolut att sånt kan vara en orsak till att många blir sjuka. Det är ju som cancer, dom som verkligen vill överleva det o kämpar blir oftast sjuka, medans den som redan gett upp får det svårt...

Dalkulla: Hoppas det bara är nåt tillfälligt skit du fått, du ska ju bli bra nu. Du har haft ditt vad det räcker. Hur e det me lillkillen o storasyster???

FruU: Va jobbigt att det ska svida i ådrorna så där, har jag aldrig varit med om, o stackars lärling...ti hi! Du går i Malmö va? Vilken läkare har du? Jag har Stefan Lindgren. Tycker han är helt OK. Jag har ju inte så mkt kontakt med dom eftersom jag mår så bra som jag gör. (peppar, peppar)

Mumlin: Vännen, hur går det med din lever? Vill bara att du ska få en ny snart. Vet man själv hur det ligger till på listan, om det är många som har samma blodgrupp som dig o så? Hur har du förresten fått det här? Är det av medicinerna? Håller tummarna på att det kommer en ny till dig snart. Kramar från mig!

• MaddeK81

dalkulla26: Ja då förstår du nog hur jag känner, lite liknande sits. Typ!

Lone Star State: Fy fan! Ursäkta mitt språk men....! Fösrtår verkligen om du känner dig knäckt, om läkare bara visste vilken "makt" dom har över våra kroppar och våra liv och hur fördjävligt det känns att det är på det viset!!! Jag kände mig riktigt kränkt av min förra läkare när han visade noll förståelse över min situation och när jag försökte berätta så avbröt han mig, försökte överrösta mig och ville inte lyssna, bara prata själv och beordra mig till vad som var bäst. Nästa gång jag kom dit hade jag min sambo och min mor med mig och gubbjäveln va from som ett litet lamm, skiträdd blev han av att jag hade backup. Han hjälpte mig den gången med allt jag bad om men det va ändå försent, en kränkning glömmer man inte så han blev bortbytt, mors och goodbye bara! Skulle råda dig till att försöka göra detsamma om du orkar, för mig var det verkligen värt det! Angående undersökningar så vägrar jag numera att genomgå undersökning utan intravenöst lugnande, smärtstillande i tablettform och lokalt smärtstillande (xylocain)! Det är enda sättet för mig att klara en undersökning och helt ärsligt så kan dom va jobbiga ändå men jag klarar det i alla fall. Vid en av mina undersökningar då dom var tvugna att undersöka väldigt högt upp i tarmen och dessutom omfattande undersökning vaginalt (p.g.a. fistel) så bestämde min läkare själv att jag skulle få sövas, han tyckte inte att jag skulle behöva genomgå det vid vaket tillstånd. Kan tilläggas att det va min kirurgläkare, det är ju DOM som har tillgång till att söva sina patienter, medicinläkarna har inte det (enligt min medicinläkare)!

jajaB: Trist att då fått va dålig så länge! Det tär på en att behöva känna sån trötthet hela tiden! Och ja, jag är också djup och funderar som du över mycket!

• MaddeK81

Lällas: En kontinent Ileostomi är att man har kvar sin stomi men man gör en reservoar i magen där all avföring samlas och sedan tömmer man ut avföringen med en kateter ett visst antal gånger per dag. Man har alltså kvar stomin men ingen avföring behöver samlas upp utanför kroppen så man behöver knappt använda bandage, bara ha typ en kompress som skydd. Att man helst inte gör det på Crohnspatienter är för att man vill spara så mycket tunntarm som möjligt om tunntarmen skulle drabbas av sjukdomen, det är nämligen tunntarmen som man använder sig av när man gör reservoaren. Det kan fortfarande finnas vissa personer med Crohns som kan va lämpliga kandidater, nämligen de som har antydan till att bara få sjukdomen i tjocktarmen och ändtarmen, inte tunntarmen. Detsamma gäller en bäckebottenreservoar där man också använder sig av tunntarmen för att göra reservoaren. Hittills har jag bara haft sjukdomen i tjock och ändtarm så frågan är om man ska våga chansa på att det inte sprider sig eller inte...

Angående ditt arbete så känns det ju lite märkligt att du ska förväntas hinna med samma uppgifter som tidigare fast på 75 % av tiden. Inget du kan försöka ändra på (se till att dom ändrar)?

Håller med dig angående bemötande, det värmer otroligt när man blir väl bemött just för att man är så van vid motsatsen!

68an: Lycka till med alla firanden!

Fru U: Japp, sömnmedel brinner som lava i ådrorna, skulle man inte ha så mycket lugnande i sig skulle man rycka och slita i armen sin! Vet inte vad dilatering är, orkar du förklara?

Lone Star State: Tycker du ska åka in akut... Inte för att skrämma dig men så ont ska du inte behöva ha, då får dom behålla dig tills dom vet vad som är fel och hjälpa dig med det...

dalkulla26: Usch vad jobbigt! Lagom slut man känner sig efter en sådan natt! Sömnbristen i sig är nog för att få så ont i magen... Krya på dig!

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7