• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Fru U

greeneye, på sätt o vis har man nog ingen känsel i tarmen. Om jag kommer åt stomin (tarmstumpen) när jag rengör där så gör det ju inte ont, men det måste ju gå nervtrådar till tarmområdet som gör ont när det är inflammerat(?) för ont får vi ju

Har du gjort en MR? Jag ska göra en till hösten (de hade inte tid innan) för att kolla om det är en förträngning jag har som spökar (vilket läkaren trott i 3 år men innan fanns bara tunntarmsröntgen med kontrast att tillgå och det gör jag inte om utan extremt goda skäl)

Live and let live
  • Madja82

Fru U. Hade fått remiss till CT-buk (samma sak kanske?) Men läkarna på röntgen/ul tyckte visst att man kunde se mer på ett UL så därför blev det att jag fick göra den i måndags

• Fru U

CT är inte samma. MR är en magnetröntgen som ger en tydligare bild än vad en CT-scan gör

Har gjort ul på tarmarna också. Inte kul, grät mig igenom då det gjorde så ont

Live and let live
  • Madja82

fru u; mm Ändå fick jag höra att det var en ok undersökning för den skulle INTE göra ont....

• Fru U

Jo, den info fick jag också. Läkaren som gjorde UL var mycket förvånade över hur ont det gjorde, men så har jag ju ont i hud och fett också

Tyckte du det gjorde ont?

Har du gjort CT innan?

Live and let live
  • MrsDream

LoneStarState: va bra! håller tummarna för att de funkar för dig

• Madja82

Fru u: nej inte gjort ct innan, ej heller UL.

Det jag tyckte gjorde ont var när dom var o tryckte där man hade ont,, I mitt fall ett ställe till höger o ett ställe till vänster på magen.. Det var så att man bara ville skrika när hon tryckte med maskinen fär att se.

• MaddeK81

tittar bara in snabbt så det blir bara ett snabbt svar till greeneye:

Visst fasen kan man ha ont i tarmarna! När man är nyopererad t.ex och alla tarmar är ömma och svullna, j'klar så ont det gör i tamarna då när man äter något och födan ska passera genom hela systemet. OCH när man har skov! Kan inte fatta hur dom kan säga att man inte har ont när man har skov? Kommer man in som magtarmsjuk patient med svårt skov på sjukan så behöver man inte be två gånger efter smärtlindring, dom vet hur ont man har och det får man hjlp för...

Sen stämmer det som FruU säger att när man kommer emot tarmstumpen på stomin så känns inte det. Däremot om man som jag får savsår på tarmstumpen (av slarvigt påsatt platta och påse från min sida) så gör det djä*ligt ont!

• MaddeK81

mumlin: Jag va precis inne på den tråden också och jag KOKAR inombords!!! Så jävla nonschalant som folk disskuterar sådant så märks det ju tydligt att dom aldrig har vart i närheten av allvarlig sjukdom och svårt lidande själva i alla fall, då skulle man se mer seriöst på frågan och de svar man ger!

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7