• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Billy och Jag
    jajjaB skrev 2007-06-23 11:53:24 följande:
    Hej alla dagen efter-tarmisar, hoppas ni fick en bra (så bra det kan bli när man är dålig, för vissa av oss)midsommarafton! själv gick det över förväntan! vi var över till våra grannar och åt först smörgåstårta, sen spelade vi kubb, sen grillade vi och umgicks, sen nattade vi barnen och sen spelade vi spel alldeles lagom tycker jag! går vaknade både jag och min sambo och kände oss jättesnoriga och hostiga... men det blev midsommarfirande iaf och det var ju kul för mig som alltid får dra mig ur i sista stund pga magen! igår tillät jag mig att dricka lite vin oxå, det var underbart gott och välbehövt! och ingen fara med tarmen på hela dagen/kvällen känner mig oförskämt pigg idag och hoppas att det håller på att vända för mig nu! *hoppas hoppas*Lindis, vad jag tycker synd om dig! hoppas du kryar på dig snart! GRATTIS i efterskott Nio, härligt att klä upp sig för en gång skull! hoppas ni hade det bra och att du orkade med ungarna LSS, är det inte nog med elände för dig nu??? hur är det med foten, har svullnaden gått ner? vad beror det på?skönt att iaf magen verkar på bättringsvägen Kram /Jajja
    jajja: Svullnaden beror på reumatism.. Satt ute på altanen länge i går.. det vart kallt och det gillas inte av mina leder..  Nu har jag fått ögondroppar och jag ser knappt alls.. Skulle igentligen behöva i båda ögonen men jag ser verkligen inte alls med droppet.. Suck!!

Låter som en trevligmidsommar för dig!!
    alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Grannen

Hej

Lindis: vilken fruktansvärd natt! Finns det planer på ngn åtgärd? Jag har ju problem med att mina gallgångar är inflammerade och jag fick anfall när jag drack rödvin förr, då fick jag sådana smärtor att jag kräktes. Fast jag fattade först inte vad det var, förstod sambandet först när jag hade käkat middag hos pappa och varje gång evteråt blev dålig. Önskade mig alltid rödvinssås eftersom han gör så grymt god sådan. Så efter det så blev det rödvinsstopp.
    Grattis i efterskott!

dalkulla: jag hade så hoppats att du skulle få må bättre nu näär du inte är gravid längre! Hur går det att må så dåligt och ha två som vill ha uppmärksamhet hemma?
    Du undrade hur det går och så länge jag håller mig syselsatt är det ok, men sätter jag mig ned så vill jag bara sova. urtrött.

Lone star: Skit!!! Att det inte får vara nog snart! Är det lederna i fötterna som gör att du blir så svullen? Attans att ögonen strular igen, fasen nu får det vara bra!

jajja: vad roligt att du kunde vara med på firandet! Seger!

gmt: vilket mysigt firande ni verkade ha, trots regn! Kan riktigt se lilkillen sittandes i pölen!

Själv så hade jag en riktigt mysig midssommar med god mat och i sällskap av goa vänner och massor av ungar. Så härligt att få snosa lite på alla småbebisar som var där! fast dottern tyckte minsann att mamma inte alls skulle prata med bebisarna.

Är lite trött idag sdå jag sitter fortfarande i pyjamasen och slöar. Dottern och man är ute och bär brädor så jag passar på att kika in här.

Hoppas att ni alla hade en härlig midsommar och att ni inte regnar bort.

Kram

• MissDisa

Nu gnäller jag lite bara för det.
    Har skitont i magen efter allt frossande igår....
    På grund av dom där j-a p-sprutorna jag har tagit nu i nio månaders tid och bara för det gått upp tio kilo, har suget efter att äta, och helst dubbelt så mycket som andra inte släppt efter....Hur kunde jag va så dum. Min farmor berättade att båda min fastrar har gått upp tio kilo minst av preventivmedel, så det verkar ju ligga i släkten, så jag är rädd att jag inte kommer att kunna gå ner ett gram förrän sprutans hormoner går ur kroppen, och det är i augusti. Jag kände det på mig att jag inte skulle tagit den sista, men ändå så gjorde jag det....
    Känns ju fånigt att gnälla över en sån simpel sak som vikt när man har såna dumma tarmsjukdomar, jag vet att MaddeK tex avskyr mitt viktgnäll
    Men anledningen till att jag tagit sprutorna har faktiskt inget preventivemdelsyfte uten beror på att jag får ägglossningscystor och fruktansvärda smärtor, sista gången innan jag fick min första spruta var jag tvungen att ta morfin, jag kunde inte stå upp. Dom väldiga smärtorna och även cystorna beror förmodligen på alla sammanväxtningar jag har i buken och att alla dom organen var fastväxta sist dom opererade mig.
    Han hade plockat loss äggledare och äggstockar och livmodern ifrån tarmklumpen och placerat dom på rätt plats igen sa han. Hahaha, helt bisarrt. Iallafall har jag nu fått p-plåster som inte innehåller så mycket gulkroppshormon, som är det hormonet som ger suget. Grejen är den att jag är överkänslig mot östrogen, så därför jag ha något som inte innehåller så mycket sånt, men ändå stoppar ägglossningen.....
    Mwn nu har jag bestämt mig för att inte sätta på mig nåt plåster förrän jag nått min ursprungsvikt igen, och så står jag ut med smärtorna under tiden.
    Knäppt, jag vet, vi får väl se hur det går.
    Jag är lite allergisk mot att gå upp ivikt, jag har pendlat 30 kilo upp och ner i olika omgångar på grund av tarmmedicinering, så jag hatar att väga för mycket, det känns inte som att det är jag då.....

Nu har jag gnällt färdigt för idag! =)

• Fru U

MissDisa, vi verkar ha mycket gemensamt och inte nåt trevligt gemensamt

Jag får också cystor och det enda som hjälper är morfin. Tydligen så är det okej att ta morfin då men inte bara för endometrios trots att jag hade minst lika ont av det när endon var som allra värst (det var konstant mensvärk - från ena perioden till den andra utan nåt uppehåll av smärta)

Det låter hemskt att läkaren fått ta loss dina ädlare delar (för visst kan man kalla kvinnans för det också Flört). Du verkar ha ännu större problem med ärrvävnadsbildning än mig, inte kul alls

LSS är det RA du har?

Till alla som inte mår bra: krya på er

Live and let live
  • Lindis41

hej alla och tack för att ni bryr er om mig, det är bättre idag m långt ifrån bar vägar knappt äta e hungrig o har ont suck...står i kö för utredn av gallan har förm infl gallgångar el grus..hoppas på ul i veckan som kommer kan inte forts så här....trodde verkl att jag skulle dö.....

mumlin

har d gjort ngt åt din galla????
    Undrar hur jlång vänte tid det är på en operation va ju inne på akuten för samma sak i påskas...

• dalkulla26

HEJ

Mumlin: vad härligt att du haft en bra midsommar. Här var det regn och ännu mera regn. Jag hoppas att du får din nya lever snart. Jag har haft hjälp av min mamma och mormor med barnen när min man har jobbat. nu ska han vara hemma i sju veckor. Jag hoppas att jag blir bättre när jag får en chans att vila.

LSS: Hoppas att du är bättre nu

nu ska jag vila lite ha det bra nu alla .. kram på er

• gmt

Kram på alla er som är sjuka - det är ett djävulstyg - denna sjukdom!

Är så glad när jag tittar på de mina - o ser att dom mår bra - eller åtminstone - bättre!

Jag vet hur ni har det - jag har sett min underbara son vara så sjuk, så sjuk!

Och mitt lilla barnbarn - likaså! O han är bara 3 år.

Att se honom leka i vattnet igår - och idag vinka till morbror Thomas när han åkte iväg på sin motorcykel - är en lycka.

Ni som fortfarande är sjuka - o har det kämpigt - Jag kramar om er i tanken!

• MissDisa

Usch, 3 år och redan sjuk.
    Fy, jag är orolig för mina barn....
    Har någon av dom ärvt genen, kommer deras sjukdom att vara lika extremt aggresiv som min....
    Hoppas, hoppas, hoppas bara att det då, om och när nån av dom blir sjuka, att det finns bättre hjälp än idag.....

• Billy och Jag

Mumlin: det skriver jag under på, de får vara nog.. Blää.. Men det finns hopp om livet!!  jo det är lederna som sväller så hemskt..

Fru U: Ja det är RA..

Dalkulla: Hoppas du får må bra med!!

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Tessi81

Åhh nej, va det verkar vara många som mår dåligt nu. Jag tänker verkligen på er o önskar att ni blir "friska" snart. Känns nästan orättvist att jag ska få må så här bra med samma sjukdom.

Många kramar till er!/Therese

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7