• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • skytten64

Lindis: Inte kul att du inte mår bra o dessutom på din föd.dag samt midsommar,,suck inte lett med dessa mag-tarmsjd.
    Men grattis o krya på dig,,själv mår jag bra o har kunnat fira midsommar en stund men nu är man gräsänkling för hon jobbar natt.
    En Midsommar Kram på er alla

• Fru U

MissDisa kan du inte få en remiss till ett sjukhus som klarar av att göra MR på tunntarmen? Jag ska göra det på UMAS till hösten

Live and let live
  • MissDisa

Nej, det verkar inte som dom anser det vara tillräckligt akut, och förmodligen skulle jag no få vänta minst tre månader på att få en.....Om det skulle bli akut säger dom, men ibland undrar man ju.....Vad är INTE akut med dom här sjukdomarna.
    Försöker få det här skummet att fungera nu, det känns bättre, men ÄR inte bättre, inte än iallafall.
    Man har alltid så höga förväntningar, FÖR höga tror jag, det har jag lätt för iallafall!

• MissDisa

När jag hade stomi, så hade jag extrema problem med stora sår och skavsår av påsarna och till och med stomin som skavde på sig själv....Och fick man ett jack längre ut på tarmstumpen, så kändes det ju inte ett dugg, bara blödde som fan, men satt det längre in mot huden,skarven,då gjorde det ju så ont så man kunde ju knappt byta förband....Jag hade en kisslyckad stomi. Drygt 5 cm lång och hade extrema problem med skavsår hela tiden.

• Fru U

Min är inte särdeles akut (jag har ju "bara" ont en stund efter att jag ätit) och väntetiden är ca 3månader men min gastroläkare tyckte inte det var lönt att göra en CT då man inte ser så bra om det är en förträngning på den. Sen så slår vi två flugor i en smäll då jag ändå skulle behövt göra en MR för att kolla hur abcessen ser ut nu för tiden (sen kanske, stort kanske, man kan se om det är något fysiskt fel som gör att jag inte blir gravid)

Tradigt att det tar så lång tid innan ny teknik verkligen är värd att använda överallt. Vården ska vara likvärdig oavsett var man bor, men så är det ju tyvärr inte

Synd att du hade sådana problem med stomin. Min stomi är drygt 5cm men har tack o lov aldrig haft ett skavsår på stomin, ju någon enstaka gång vid hudfästet

Live and let live
  • Angelstorm

är det någon här som fått någon form av tumör i samband med uc? vore tacksam för lite prat isånafall

• gmt

Bara en liten hälsning för att berätta att tidernas blötaste midsommarfirande är över

Traditionen trogen åkte tre partytält upp ute på gården

det småregnade o blåste lite!

Soltak o presenningar sattas upp som sidoskydd med snören o klädnypor.

Och det var en jädrans tur - för tidernas hällregn satte igång så det stod härliga till

lille lukas blev lite rädd för regnet som smattrade på tälttaket - men bara för en liten stund - sedan var det fart på honom igen.

Han sprang rakt ut i regnet - hoppade i världens vattenpöl - o satte sig rakt på ändan - med flit

Vi har haft en underbar midsommar med våra grannar o barn o barnbarn.

Trots ihållande regn - hål i taket - vattenkaskader rakt ner i maten och huvudet på folk

så har vi ätit sill o potäter - druckit kaffe o ätit jordgubbstårta - grllat o skrattat - o en o annan kaffegök har spolats ner med vattenmassorna.

Min store UC son har varit på ett härligt humör - o min lille lukas har stått för underhållningen

Jag är en priviligerad mamma o mormor/farmor o granne

• MissDisa

Fru U, Det var delvis på grund av stomin dom var tvugna att IRA operera mig tidigare än tänkt....Min kropp vägrade ha stomi och jag hade extrem med tarmvred och flöden och stopp och jag vet inte allt. Läkarna förklarade det bara som att vissa kroppar vill helt enkelt inte ha tarmen på utsidan av kroppen och då måste man lösa det genom att lägga tillbaks den. Tyvärr har jag ändå blivit tvungen att opereras efter det oxå...Min kropp liksom bara inte accepterar situationen och dom säger att med åren kommer det att bli bättre, men troligen aldrig så bra för nån som det fungerar för.....Min mamma har oxå stomi och för henne funkar det hur bra som helst, så på sätt och vis är jag ju glad att det är jag och inte hon som har alla problem...En ung kropp klarar mer säger ju läkarna. Men efter allt som hänt känner jag mig sisådär en 20 år äldre minst.....Och nu med skovet och allt. Jag undrar hur mycket man orkar innan man bryter ihop på allvar?

• Billy och Jag

hej på er.. Jag har sån TUR.. eller så inte..

I morse vaknade jag med tre fötter.. :P kändes det som... Den ena foten hade svällt så mycket att man inte ens kunde se fotknölarna.. FY FAN vad ont det gjorde.. Så jag fick ta kortison och ligga med foten i fotbad 1 timme kl 5.. sen har jag fått ögoninfektion i båda ögorna!! Så jag ser knappt och med droppet kommer jag inte se nånting.. SUCK!!

Men magkatarren känns lite bättre.. Men inte bra än.. Men den nya medecinen hjälpte nog!!

Nu har jag gnällt!!

Lindis: Hoppas du mår bättre snart!! *kram*

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • jajjaB

Hej alla dagen efter-tarmisar, hoppas ni fick en bra (så bra det kan bli när man är dålig, för vissa av oss)midsommarafton!
    själv gick det över förväntan! vi var över till våra grannar och åt först smörgåstårta, sen spelade vi kubb, sen grillade vi och umgicks, sen nattade vi barnen och sen spelade vi spel alldeles lagom tycker jag! går vaknade både jag och min sambo och kände oss jättesnoriga och hostiga... men det blev midsommarfirande iaf och det var ju kul för mig som alltid får dra mig ur i sista stund pga magen! igår tillät jag mig att dricka lite vin oxå, det var underbart gott och välbehövt! och ingen fara med tarmen på hela dagen/kvällen känner mig oförskämt pigg idag och hoppas att det håller på att vända för mig nu! *hoppas hoppas*

Lindis, vad jag tycker synd om dig! hoppas du kryar på dig snart! GRATTIS i efterskott

Nio, härligt att klä upp sig för en gång skull! hoppas ni hade det bra och att du orkade med ungarna

LSS, är det inte nog med elände för dig nu??? hur är det med foten, har svullnaden gått ner? vad beror det på?
    skönt att iaf magen verkar på bättringsvägen

Kram /Jajja

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7