• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • MissDisa

jajjaB
    Jo, jag har många gånger funderat på om det är fibromyalgi och jag tror även läkarna gjort det eftersom det inte finns något som tyder på att det är reumatiskt.
    Min värk hör dock väldigt tydligt ihop med försämringar i tarmen, men symptomen på värken hör inte till dom klassiska när det gäller värk i kroppen ihop med sjukdomen.
    Gick det att förstå?
    Eftersom att jag har sjukdomen så drar dom därför slutsatsen att det hör ihop med den, trots att värken är konstant och förvärras något fruktansvärt vid tex väderomslag.
    Nu har jag haft en period med fruktansvärd värk och blev efter det sämre i tarmen....Men ledvärken är som sagt inte typisk för den som sägs höra ihop med sjukdomen,"men det finns ju alltid varianter" brukar jag få höra, och "även om det inte syns på några prover betyder det inte att det inte är reumatiskt", osv.....
    Nej, jag funderar mycket på Fibromyalgi, det har jag gjort länge, men jag törs lägga fram det för någon läkare....

• Molle72

Hej på er alla.

Nu är vi tillbaka efter midsommarfirandet. Vi var 42 pers och 5 hundar på midsommar då vi även firade min farbror som fyllde 65. Det var bara släktingar.
    Ungarna har haft jättekul. Min äldsta Jennifer vill nu flytta till landet. Hon sa att det finns ju nåt att göra hela tiden. Hemma sitter vi ju bara och degar. Ganska kul när en tonåring som fyller 16 nästa månad vill flytta från storstaden till landet.

Inatt sov de i tält hos min kusin. Till och med Rebecca.

Hoppas alla andra har haft det bra.
    Lite jobbigt att läsa igenom allt när man varit borta i flera dagar. Men jag håller på ska nog komma ikapp snart. Ha det bra alla.

• MissDisa

jajjaB, jo, jag menar att det är vanligt med att man får problem med ögonen vid UC. Man kan få olika infektioner som är direkt kopplade till sjukdomen, ett tag kunde jag inte använda linser på två år för att min hornhinna helt enkelt låg för ytligt i ögat.
    "Det händer alla tillslut efter många års flitigt linsanvändande sa ögonläkaren", men det är senare konstaterat att det som hände var på grund av UC:n och det är som sagt väldigt vanligt, men antagligen inte många som vet om. Jag har läst det i nån bok oxå som jag lånade av en vän som handlade om UC.

• Nio

jajjaB:

Hehe, jo det var trevligt men ganska förgängligt. Vi kände bägge på vägen hem att vi lika gärna hade kunnat stanna hemma och se på film och kramas. Men det var inga barn på festen, vi och vårt umgänge är precis i startgropsåldrarna så att säga, för att skaffa barn allihopa, och än har ingen kommit till skott... ;)

LSS:

Vi lider med dig allihop här inne. :(

• MissDisa

Nu ska jag åka bort några dar. Hemma igen på torsdag, så ni vet varför jag inte är här och svarar på frågor....;)

• jajjaB

MissDisa, aha, jo visst man kan ju få många följdsjukdomar av uc:n, men det är ju svårt att veta VAD som är direkt kopplat till tarmen. mina ledbesvär började tidigare än mag/tarmproblemen, vad jag kan påminna mig om, annars skulle jag vilja ha det till att det hör ihop, ALLT hänger ju ihop på ett eller annat sätt i kroppen
    ha de så bra på resan!

Nio, jag hade för mig att ni skulle få främmat med barn, jag kanske läste om ngn annan lätt att man blandar ihop alla inlägg här, känner mig en aningens snurrig i kupan ibland!
    hur mår du da?

• Lindis41

NI MED GALLAN
    hur blev ni hjälpta hur gjorde ni???Ngn som har tagit bort den????

• Fru U

Det jag läst om fibromyalgi passar bara delvis in, däremot så passar allt jag läst om Dercums sjukdom in på mig (trötthet, lätt att få blåmärken, värk i revbenen, värk i ögonhålan, ont överallt där det finns fett)

Här finns en jättebra sida som på ett lättfattlig språk förklarar skillnaderna mellan Dercum och Fibromyalgi. Tittar man under dercum-sidorna på symptom så finns där en bild som visar hur smärtan brukar fördela sig, exakt så är det på mig förutom att jag har ont på ovansidorna av överarmarna också

http://www.marie.hallsten.dk/

(direkt till bilden: http://www.hallsten.dk/marie/images/Image1.gif )

Live and let live
  • MaddeK81

MissDisa: Det är ändtarmen som jag märker förbättringen i. Innan hade jag gegg, slem och blod därifrån trots stomi, nu har jag bara enstaka gånger på så vis...

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7