• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • MaddeK81

LSS: Herrejisses, klart du får vara ego!!! Stackars...

Krya på dig, kram!

• MaddeK81

MissDisa o JajjaB: U.C. är ju en inflammation i tarmen som även kan få andra organ att bli inflamerade, t.ex ögon och leder. Jag har haft ögoninflamation då och då och läkarna har sagt från början att det är U.C. som gör det. Nu när det är Crohns som är min rätta diagnos vet jag inte om det anses likadant... Har inte orkat ta reda på vad som skiljer dom olika sjukdomarna åt symptommässigt sedan jag fick ändrad diagnos.

• MaddeK81

jajjaB: Angående att du kände av ledproblem innan sjukdomen bröt ut... Själv har jag i efterhand kommit på ett ANTAL syptom som hör ihop med sjukdomen som jag kände av innan jag fick problem med själva tarmen. Jag undrar om man inte har bärt på sjukdomen latent väldigt länge och får vissa symptom av den, innan den brutit ut ordentligt så den slår ut magen och tarmen. Så misstänker jag att det har varit för mig iaf.

• Fru U

Min gastroläkare tror att det är crohn's som orsaker mina besvär, likaså reumatologen (dock tänker jag ställa honom mot väggen nästa gång) men ingen av dem kan förklara att mina besvär kommer och går oberoende av hur sjuk min tarm är. Jag har inte haft ett skov på snart 7 år (peppar peppar) men likväl har jag ont så in i norden och ännu värre imellanåt (det är då det gör ont att duscha och använda kläder )

Bara för att man har en sjukdom så måste den ju inte automatisk vara skyldig till alla andra besvär. Det kan ju vara något annat

Live and let live
  • MaddeK81

Fru U: Absolut! Kan undra om läkarna inte gör det lite lätt för sig genom att skylla allt ont på en och samma sak ibland...

• Fru U

Ledvärk är symptomatiskt för uc/crohn men muskelvärk och värk i hud och fett är det inte. Reumaläkaren avfärdade det bara med att mitt känselfilter är överkänsligt och sen gick hand vidare och pratade om nåt annat

Men som sagt, ska ställa många (svåra) frågor nästa gång. Visst mitt känselfilter kanske är koko men varför? Är det det som andra kallar dercum? eller fibromyalgi? eller nåt annat? Jag gillar inte att bara behöva acceptera värk utan en rimlig förklaring

Live and let live
  • Grannen

Nu är ju min uc inte så aktiv, visst jag är inflammerad men det märks inte så mkt. När jag var meer inflammerad gjorde en smekning ont. Tycker att det verkar vara vanligt med att vara öm i huden vid uc.

• Fru U

mumlin, när du hade så ont att en smekning gjorde ont, var det så över hela kroppen? eller bara på vissa ställen?

Live and let live
  • dalkulla26

hej

lss: krya på dig. Hoppas att du blir bättre snart.

Det ni skriver om sår. Jag blir så fundersam eftersom patologen bedömt proverna från tarmslemhinnan som UC men min doktor säger att det är crohns då de sår jag har tydligen är typiska för den sjukdomen... jag blir så förrvirad...

willow: Skönt att du är bättre

i dag ahr jag mått lite bättre .. det känns så skönt.

Ha det bra nu alla .. kram på er

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7