• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • MissDisa

LSS, vad är RA? Nu kanske jag verkar dum i sammahanget, men jag måste ändå fråga......

• Grannen

Dalkulla: Vad bra att du har stöd från nära, utan ett nätverk känns det som att man itne klarar det när det är så jobbigt. Skönt att din man ska vara hemma så länge nu-försök att få riktigt mkt vilotid och passa på att ta hand om dig ordentligt!

disa och fru U: Vad läskigt det låter! Sjukt mkt smärta det måste vara när man behöver morfin! Kan det bli bättre med åren? Eller aktuellt med att operera bort hela altet?

tessi: Självklart så glädjs vi med mig och vill att du ska må bra! Men det kanske är omvänd jantelag? Passa istället på att njuta av att du mår fint!

Lindis: Min kroniska gallgångsinflammation finns ingen bot för och nu har den resulterat i att levern är påverkad så jag står uppsatt för att göra en levertransplantation. (sjukdomen heter primär skleroserande cholangit och är en ovanlig följdsjukdom från uc)

Nu börjar det lukta gott från grillen. Har riktigt svårt att äta nu så jag får lägga upp en portion som jag måste äta upp. Fick inte i mig ngn direkt lunch, tre morötter, lite sallad, färsk sparris och knäckebröd så nu måste jag äta.

Nu har solen kommit fram igen så vi ska passa på att sitta ute.

Kramar till er alla!

• Lindis41

mumlin
    hur kollade de att du hade det???

• Grannen

I första hand genom blodprover där de såg att levern var påverkad, sedan ställdes diagnos genom en leverbiopsi.

• MaddeK81

Fru U skrev 2007-06-22 14:05:56 följande:

Det är skillnade på den bit av stomin som är fastsydd i huden (dvs skarven) och längst ute på tarmstumpen. Det ska inte kännas längst ute på tarmstumpen då är det nåt som är fel (mer än vanligt menar jag )Glad Midsommar
    Jag hade inte skavsår i skarven utan PÅ tarmen, på tarmstumpen.
  • Hope1979

Hejsan!
    Hoppas att ni haft en bra midsommar allihop trots regn och sjukdomar. Hos mig var midsommaren väldans blöt, pga regn såklart, men lyckad ändå =)

Lällas: Ja, snart får vi sätta igång, om ca 1,5 månad iaf =) Den där längtan efter barn är så obeskrivlig =) Min tarmsköterska säger att många mår bättre under graviditeten eftersom kroppen producerar eget kortison då. Jag hoppas hon har rätt.
    Hoppas verkligen du får din operation snart och att allt går bra så att ni också får sätta igång =)

• MaddeK81

Hej alla! Själv är jag väldigt trött nu efter att ha firat midsommar rejält! Idag fick vi dessutom ta hand om min svåger som fick ett epelepsianfall och DET tar musten ur en, man blir ju så rädd! Det gick bra och han mår bra nu men det är en pärs innan kramperna går över och han får normal färg igen. Han satt dessutom på en hemmasnickrad träbänk när det hände så vi var tvugna att få ner honom på golvet och lägga honom på sidan medans han krampade och golvet va självklart betongplattor! Vuxna karls krampar och boxas med armar och ben och där ska man försöka se till att han inte gör sig illa. Va första gången jag va med på nära håll också, innan har jag varit på avstånd och tagit hand om hans barn som blir oroliga för pappa.

Helt off topic för denna tråd, ber om ursäkt men jag känner mig lite skakis än känner jag!

Roligt att höra om er som kunnat fira lite ni med och självklart tråkigt att hör aom er som mår dåligt!!! Krya på er!

Kram!

• Fru U

När jag var 20 så ville jag operera bort livmodern (hade inte börjat få cystor på äggstockarna då) men som tur väl är så fick jag inte det för nu vill jag ju ha barn Glad

Jag har förvånat mina läkare då min endo-smärta minskat en hel del jämfört med när jag var 20. Ingen, inklusive jag själv, trodde att jag skulle kunna vara utan p-piller (de minskar smärtan) men nu har jag inte tagit p-piller på snart 7 år och smärtan är än så länge hanterbar med mina vanliga värktabletter (förutom när jag får cystor så klart)

Live and let live
  • Calylite

Här sa min BM att de är 50/50...
    Antingen mår man bättre eller i värsta fall sämre med grav och sjukdommar då de tär rätt mycket på kroppen och hormoner kommer som de gör.
    Jag mådde ju bara sämre tex men de är värt de

Hope1979 skrev 2007-06-23 19:49:54 följande:
    Hejsan! Hoppas att ni haft en bra midsommar allihop trots regn och sjukdomar. Hos mig var midsommaren väldans blöt, pga regn såklart, men lyckad ändå =)Lällas: Ja, snart får vi sätta igång, om ca 1,5 månad iaf =) Den där längtan efter barn är så obeskrivlig =) Min tarmsköterska säger att många mår bättre under graviditeten eftersom kroppen producerar eget kortison då. Jag hoppas hon har rätt. Hoppas verkligen du får din operation snart och att allt går bra så att ni också får sätta igång =)
  • Billy och Jag
    MissDisa skrev 2007-06-23 18:40:15 följande:
    LSS, vad är RA? Nu kanske jag verkar dum i sammahanget, men jag måste ändå fråga......
    Det är en reumatisk sjukdom.. Man måste fråga för att få veta!
    alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7