• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • MrsDream

LoneStarState: roligt att läsa att magkatarren är något bättre!! då går det åt rätt håll. hoppas det fortsätter så!

• Hope1979

Calylite: Jo, någon stans har jag ju förståss också hört att man kan må sämre lika gärna, men jag hoppas ju förståss på motsatsen =)Får väl se hur det blir om det blir nån bebis =)Just nu mår jag bara bra, men så proppar jag ju i mig massa kortison också.. Det oroar mig förståss, vill ju helst slippa kortison under en ev graviditet. Det ska väl inte vara någon större fara vad jag förstått, men det finns ju ändå lite risker. När du mådde sämre, fick du kortison eller något annat då? och vad sa din läkare om risker? Ush, har så många oroliga tankar..

• skytten64

Usch så många på tråden som inte mår bra..suck,tänker på er och hoppas ni börjar må bättre,kämpa på...och som sagt vi ger oss inte så lätt vi tarmisar.
    Kram

• grådis

Long time no see....

Jösses vad ni skriver...det tar en bra stund att försöka läsa ikapp...fast det är ju kul

Jag har varit på hojsväng genom för en del av er bekanta trakter...Sundsvall, Borlänge, Ludvika... Tänkte på er; 68:an, Lonestar o valparna, Dalkulla o Nalla.
    Tyvärr blev det ingen träff med 68:an, får göra ett nytt försök när jag ska upp nästa gång.

Vem skrev om kassa naglar? Nio, var det du? Jag har urdåliga naglar, skivar sig ....och sen är jag nagelbitare till råga på allt...ingen ide att spara då de ändå bara blir skit...

Haha, Molle o Mumlin, min mamma bor i Nossebro och min lillasyster strax utanför (och jag har bott där en liten del av mitt liv...)

JajjaB, hmmmm du skriver mycket som stämmer på mina tankar o funderingar Krya på dig, trist att du är så dålig.

MaddeK, jag har crohns som började med en helt rutten tjocktarm...och diagnos UC, men bara ett år efter blev det diagnos crohns då det "spritt" sig till slutet av tunntarmen. Nu har jag en tjocktarm med kraftiga förträngningar o ärrvävnad samt förträngningar i slutet på tunntarmen samt en inflammerad ändtarm. Vet inte vad det skulle vara aktuellt med för operation...de har sagt länge att de vill ta bort det dåliga, men eftersom jag vägrat låta dem sätta kniven i mig så har det aldrig kommit fram VAD de skulle göra OM de skulle göra det...Knappast nån reservoir känns det som när jag läser vad du skriver...det är nog reserverat för UC:are samt crohnsare med en inte fullt så aggressiv variant...Hoppas du får vara frisk i rumpstumpen och tunntarmen så du kan få det.

Nalla, gött med sommarlov Njut nu med din son

Lonestar, gullig valp Jättesöt. Tråkigt att du mår så dåligt, synd att jag inte kunde komma förbi när jag var i "din" stad. Jag är lite avundsjuk på er festival nästa helg, Peace&Love, många bra band som skulle spela ju.

Mumlin, jobbigt att vara så trött Kram kram, jag firade midsommar i "din" (vår) stad...i Skoftebyn...eller tja, firade o firade...käkade och sen fick jag åka ner till jobbet, jobbar natthelg...

Fru U, skönt att dilateringen gick så bra. Hoppas det håller sig länge nu då.

Lindis, jobbigt med gallan, kan de inte göra nåt?

Dalkulla, kram, hoppas du blir bättre. Kul att ha en Dublinresa att se framemot. Jag har varit där , för många år sedan. Ska försöka minnas nåt att rekommendera, vi var ju mest hemma hos kompisar när vi var där, samt lite pubar o besök på Guinessbryggeriet Jag gillar ju böcker och sånt där så givetvis var jag o kolla in The Book of Kells och det gamla biblioteket på vad det nu hette....

Lällas, vad jobbigt med alla läckande bandage, hoppas du slipper det nu med nya sorten. Jag har prednisolon suppar samt äter Budenofalk...och svaret från patologen efter undersökningen sist (töjningen som inte blev töjning utan undersökning) sa att det var tecken på aktiv inflammation i ändtarmen, så jag antar att jag kommer att få nån suppbehandling...underhållsbehandling på nåt vis, predsupparna var bara "akutdos" på nåt sätt...en kur..
    Kram på dig, du vår lilla solstråle

Får läsa mer o uppdatera mig, tills dess, krya på oss o kram kram o hoppas ni hade en trevlig midsommar

• Lindis41

vet inte vart jag ska ta vägen har fortf ont blää e helt uppsvälli i magen känns som om jag skulle va i 5e månaden...måste ringa doktorn imorg kan inte forts så här

• Fru U

Jag blev så arg igår på diskutionen om att samhället inte ska bekosta IVF samt diskutionen om att vi med (potentiellt) ärftliga sjukdomar ska adoptera istället att jag gjorde en egen diskution som jag helt fräckt puffar för här Flört

www.familjeliv.se/Forum-1-5/m22088796.html

Live and let live
  • Lindis41

grådis

hoppas på att de kan ta bort skiten jag orkar verkl inte längre m detta!!!M det everkar va en lång process står redan i kö för att omma t medicin mott där de kan ta ställning t det hela!!!!

• MissDisa

MaddeK och FruU. Mina skavsår satt oxå ofta ute på tarmstumpen, men även i skarven och jag tror nog jag tyckte det var väldans smärtsamt överhuvudtaget.....Minns inte så jättenoga, har försökt förtränga den biten av mitt liv på grund av att stomin fungerade allmänt dåligt!

• Fru U

Tänkte på en sak, ni som fått diagnosen UC och sen crohns vet ni hur såren i tunntarmen sett ut? För mina ser ut som typiska tjocktarmssår (UC) men det kan man inte ha i tunntarmen enligt min gastroläkare så därför fick jag diagnosen crohn istället

Live and let live
  • MissDisa

Fru U. Exakt. Såren ser lika ut, OM man får sår....Oftast är hela tarmväggen förtjockad vid Chrons....Det är därför dom tror så envist att jag har Chrons för att jag denna gång enbart har sår som vägrar läka.
    Vid typisk UC är hela slemhinnan inflammerad och då uppkommer såren. Just för att det kan se så otroligt lika ut, kan det till och med vara svårt även för patologen att ställa rätt diagnos.
    Men det stämmer att dom såren som i tjocktarmen tolkas som en typisk UC och sedan oxå bryter ut i tunntarmen blir då en Chron, för UC kan enbart sitta i tjocktarmen.
    Lite invecklat det där....

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7