• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • tröttmor

hej alla kunniga
    Tänkte fråga vad ni tror. Jag behandlar tarmen nu men PredClysma för läk sa vid rektoscopi att tarmen var lite inflammerad. Fast jag hade inte dom vanliga symtomen, utan bara väldigt ont och krampsmärtor. Som jag inte haft förut.
    Det blev i alla fall bättre i tarmen (varför vet jag inte egentligen, men det hade börjat bli bättre redan innan jag började med clysma)

Nu har jag börjat få så där ont igen. Inte riktiga krampsmärtor, men nästan. Men ONT.
    Tycker inte att jag kan sätta det i samband med nån mat. Inga symtom 'nerifrån', men rapar, och är svullen över magen.

Vad tror ni? Jag har ju fått diagnos colit tidigare (dom benämner det lite olika), eller kan det vara IBS (som läk säger att jag förmodligen också har.

• Nio

jajjaB:

Jahaaa, jodå, det var jag, fast det var förra helgen det gällde. Tänkte inte på det. :) Jo, det gick över förväntan, mådde jättebra och hade jättetrevligt men ett par dagar efteråt var jag helt däckad av värk dessvärre. Men det var det värt, det var så skönt att känna sig som sig själv igen om så bara för en kväll. Och det var bara en bebis på 10 månader som är helt adorable varje gång man träffar henne. :) Men vi åt på restaurang och spelade brädspel och Guitar Hero hemma hos oss efteråt, vilket var supertrevligt.

Hur är det med sig, hade du fått svar på dina prover? Jag minns så dåligt, så om du skrivit det redan ber jag om ursäkt. :)

• Calylite

Nio
    Skönt att må bra för en stund iallafall ju
    Sånt ger ju en mer energi igen, nytt batteri liksom

• Nio

Calylite:

Absolut! Det ger mig hopp om att jag ska kunna bli bättre på sikt också. :)

• Lindis41

hej alla har nu hela morgonen sutti i telefonen min läkare fr vc ska ringa upp mig vid 10 han måste hjälpa mig m detta m gallan sjukvården e ju helt kass ringde även medicin mott som jag står i kö t o jag hade en prel tid om 1 mån o jag står inte ut o sa detta mannen jag pratade m skulle kolla upp dethela o ringa upp mig på em...suck jag pallar inte..åk t akuten sa den ena jag pratade m på medmott jag sa att de op ju inte bort gallan....knäppa de e!!!
    ska även vid halv tio ringa röngen och hoppas på att få en tid för ul på gallan oxå suck vill bara bli av m skiten .....

• Grannen

Fru U: hela kroppen, men mest på armarna-överarmarna.

• Lindis41

hej igen...ska på ul av gallan imorg samtidigt som röntgen av njurarna sen ska en magspec ringa upp mig ästa vecka..m min husläkare ha minsann inte ringt upp mig..suck

• malvas mam

Hej igen!

Sist när Linnea var på återbesök på barnkliniken så fick vi någon "gammalmodig" informationsbroschyr om kronsika tarmsjukdomar (läkaren ursäktade så mycket, men han hade inget färskare att erbjuda...). Jag tänkte först inte lägga så mycket tid på den, men fastnde förstås...

Där kunde man läsa att ett par-tre år med sjudomen så hade man lärt sig hur just ens egen sjukdom uppförde sig, dvs hur aggressiv den var, hur man svarade på medicinering, hur ofta återkommande skoven var mm - är det så? Kan man efter 2-3 år säga att man har lärt sig hur just den egna kroppen hanterar sin uc eller Crohn?

Anna, Linneas mamma

• Fru U

Anna, det stämmer inte för mig. För de första 5 åren som jag var sjuk (eller mer korrekt: som jag hade diagnos) var ett enda skov.

Det enda som jag egentligen lagt märke till från början är att psyket påverkar mycket men det stämmer egentligen inte heller. För när mamma dog (och det var psykiskt jobbigt eftersom hon dog som hon gjorde) så blev jag inte sjuk

Live and let live
  • Calylite

.

Hur sjutton ska man känna skillnad på tarmen och nerver?
    Inatt låg ja vaken flera timmar och hade tokont i sidan, men kunde inte sätta fingret på om de va tarmen eller ungen som tryckte på nerv, de satt ju rätt långt in med och försvann när ja tog alvedon.

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7