• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Lällas

Hej på er. Nyss hemkommen från ett hårt träningspass i gymet. Känns gött

Nio: Stackare, vilken otur du har med läkare. Du borde få någon permanent juh. Grrr.. Så nu ska du jobba imorgon? Men herregud! Du mår ju inte alls bra. Och du, vännen, dom får inte avskeda dig för att du är sjukskriven. Håller med föregående talare, vänd dit till facket. Ge inte upp ditt jobb bara för att du är sjuk nu. Stor Kram.

JajjaB: Tack snälla du. Hoppas att din helg också blev bra. Skönt att du känner dig aningens bättre. Jobbar du nåt nu? Jag har också ont i lederna, trots att jag opererat bort min tjocktarm. Undrar just hur det kommer sig. Om man opererat bort det sjuka borde ju ledvärken försvinna också tycker man ju, men konstigt att man får så konstiga andra inflammationer också. Jag tar iallafall Artrox mot lederna och det känns mycket bättre nu.

Tessi: Tror det blir jättefint på dig. Jag är också sugen på att göra nåt kul med håret och var inne på att klippa lugg. Men prova först du.. Det kommer att bli jätte fint. Och som sagt, det växer ju ut igen ganska snabbt om du inte skulle trivas i det.

Kahlua: Kul att se dig här igen, fast trist anledning förståss. Vilken läkare har du på Ersta? Jag har Pelle Lindberg, världes bästa. Jag har gjort en rektroskopi, när man bara kollar upp en bit i tarmen. Det är faktist inte lika hemskt som en koloskopi men ändå läskigt när dom blåser luft i slangen för att kunna se. Lycka till. Kika in och berätta hur det går.

Nu ska jag göra en tidig kväll. Ska läsa lite innan jag somnar. Snacka om vardagslyx.. he he.. Kram och God natt allihopa.

• Kahlua

Lällas- Blåser luft?? Isch, vad obehagligt. Har tillräckligt med luft därinne som det är.

Nåja... Det måste ju hursomhelst vara bättre än den "vanliga" koloskopin. Brr. Vad trött man blir på allt.

Bokstavligen också. Går omkring i ett zombieliknande tillstånd som jag inte ver hur jag ska ta mig ur. Vad gör ni för att piggna till? Förutom att gå och lägga sig i tid- vilket jag ska göra på momangen.

• tröttmor

ingen som ser mina inlägg
    hade lite funderingar som nån här kanske kunde svara på. eller i alla fall säga att man inte vet. nån?

• Lällas

Hej Tröttmor. Jag har varit borta ett tag och kanske missat ditt inlägg. Skriv igen så ska vi se om vi kan hjälpas åt att svara.
    Kom över till nya tråden också. Kramis på dig. Inte meningen att du ska känna dig osynlig i tråden.

• MaddeK81
    Lällas skrev 2007-06-25 18:13:03 följande:
    HEJ på er godingar. Vilken läsning efter 4 dagar. Dessvärre verkar det som många är dåliga och det är så trist. Igår när jag läste era inlägg fick jag tårar i ögonen och tyckte så synd om oss allihopa. Då blev jag lite för deppad för att skriva men nu är det en ny dag och jag är back on track igen. Hade en underbar midsommar i Hudiksvall. Var ute vid en sjö och det var strålande sol hela dagen, så vi satt på bryggan och åt sill och potatis och drack nubbe, sen bastade och badade vi hela kvällen. Som en Pripps blå reklam ungefär.. Magen sköter sig men jag kan känna av att jag har inflammationen i ändtarmen, inte för att det gör ont eller ger några symptom.. Jag bara vet.. Men jag kör med Prednisolon suppar och Pentasa Suppar om vartannat så jag hoppas det ska bli bra. Nu jobbar jag bara till nästa Fredag sen åker vi till Kroatien i 8 dagar och sen har jag semester 3 veckor. Underbar. Kan ju meddela att jag invigde min svindyra baddräkt i Hudik också. Med tanke på att den kostade 925 kr så hoppas jag att det blir mycket badande av och man såg faktist inte att jag hade stomi. Så det var väl värt slantarna ändå.. he he.. Lone Star State: Stackars dig vännen.. KRamar om.. Du får skrika ut härinne hur mycket du vill. Grådis: Gulle du! Vad snäll du är.. KRamLindis: Lycka till imorgon. Malvas Mum: Jag hade också bara ett enda skov som blev värre och värre och tillslut opererades jag. Dalkulla: Eländes elände. Är du dålig nu igen. Faktist måste du prata med din doktor så att dom gör nåt åt det. Nalla: Hade ni det bra i skärgården? Alla andra, skriver mer sen,. Ska laga lite kyckling fajitas nu och sen gå och träna. Fast först ska Jonas sätta upp vår mörkläggnings gardin så att jag kan sova om nätterna. Kan ju inte sova när det är ljust i lägenheten. Funderar på om jag ska kontakta min kirurg och be om operations tid. Är ju lite rädd att man glöms bort om man inte hör av sig, även om det är september som gäller. Nu måste jag börja med maten. Skriver mer sen. Puss på er alla.
    Låter som en härlig midsommar! Blir himla nyfiken på din baddräkt, vad är det för nåt underverk som trollar bort stomin (eller i alla fall så att den inte syns)?!! Själv kör jag med bikini med ett linne ovanpå, har köpt ett linne som egentligen är ett sportlinne, gjort i nåt matrial som "heter" Rapid Dry...
  • MaddeK81

Har citerat det ni skrivit här som jag vill svara på och svarat i nya tråden! Råkade publicera det sista svaret här också...

• Lilla bä

Hej!

Orkar inte läsa igenom alla 215 sidorna för att få svar, så jag hoppas att någon kan svara mig. I så fall är jag mycket tacksam.
    Jag har tidigare ätit Dipentum mot min Ulcerös kolit men fick sluta med den abrupt då jag blev allvarligt sjuk i hemolytisk anemi (blodkroppssönderföll med akut blodbrist), de misstänkte att det var dipentum.
    nu vill min läkare att jag ska äta Imurel. När jag läser om alla biverkningarna så gråter jag bara. Den medicinen verkar ju helt hopplös. Jag har också en tendens att alltid få de värsta biverkningarna. Vad finns det andra för mediciner man kan ta. Asacol har jag haft tidigare och tänker föreslå att prova igen, men om inte det hjälper.
    är så orolig. Just nu äter jag prednisolon och är nere på 25 mg/dag så snart lär jag behöva något..

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7