• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Lällas

HEJ på er godingar.
    Vilken läsning efter 4 dagar. Dessvärre verkar det som många är dåliga och det är så trist. Igår när jag läste era inlägg fick jag tårar i ögonen och tyckte så synd om oss allihopa. Då blev jag lite för deppad för att skriva men nu är det en ny dag och jag är back on track igen.
    Hade en underbar midsommar i Hudiksvall. Var ute vid en sjö och det var strålande sol hela dagen, så vi satt på bryggan och åt sill och potatis och drack nubbe, sen bastade och badade vi hela kvällen. Som en Pripps blå reklam ungefär..

Magen sköter sig men jag kan känna av att jag har inflammationen i ändtarmen, inte för att det gör ont eller ger några symptom.. Jag bara vet.. Men jag kör med Prednisolon suppar och Pentasa Suppar om vartannat så jag hoppas det ska bli bra.

Nu jobbar jag bara till nästa Fredag sen åker vi till Kroatien i 8 dagar och sen har jag semester 3 veckor. Underbar. Kan ju meddela att jag invigde min svindyra baddräkt i Hudik också. Med tanke på att den kostade 925 kr så hoppas jag att det blir mycket badande av och man såg faktist inte att jag hade stomi. Så det var väl värt slantarna ändå.. he he..

Lone Star State: Stackars dig vännen.. KRamar om.. Du får skrika ut härinne hur mycket du vill.

Grådis: Gulle du! Vad snäll du är.. KRam

Lindis: Lycka till imorgon.

Malvas Mum: Jag hade också bara ett enda skov som blev värre och värre och tillslut opererades jag.

Dalkulla: Eländes elände. Är du dålig nu igen. Faktist måste du prata med din doktor så att dom gör nåt åt det.

Nalla: Hade ni det bra i skärgården?

Alla andra, skriver mer sen,. Ska laga lite kyckling fajitas nu och sen gå och träna. Fast först ska Jonas sätta upp vår mörkläggnings gardin så att jag kan sova om nätterna. Kan ju inte sova när det är ljust i lägenheten.

Funderar på om jag ska kontakta min kirurg och be om operations tid. Är ju lite rädd att man glöms bort om man inte hör av sig, även om det är september som gäller.

Nu måste jag börja med maten. Skriver mer sen.
    Puss på er alla.

• Billy och Jag

pju.. en lång dag i dag..

Varit på sjukhuset hela dagen.. Ul på magen.. AJ det gjorde ont.. trodde han skulle knäcka mina revben med den där grejjen :P Så hårt gör man väll ändå inte på gravida kvinnor hoppas jag!? Sen fick jag röntga lungorna och allt såg bra ut... en MASSA blodprov tog jag också.. och odlingar.. Men jag fick diagnosen UVI.. Så jag hoppas att antibiotikan hjälper och jag får må bättre.. Ögonen är mindre svullna nu efter antibiotikasalvan i går.. men BLODRÖDA och ömma som satan.. Och mycket svullna ännu.. det ska bli kul att gå på bröllopsfest på onsdag och se ut så här. Haha!

Ja, visst är det synd om oss sjuklingar

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Tessi81

Hej hej!

Måste bara berätta hur snurrig jag varit idag. Jag kom till jobb kl 8 i morse, o då frågar dom vad jag gör på jobb nu? Va?! Jag ska jobba 8-13. Nej, då visade det sig att jag skulle jobba 15-20, oj då! Ja ja, jag jobbade 8-16, sen gick jag hem. Rätt skönt ändå, tänk att cykla hem igen o sen tillbaka igen kl 15, nej fy fan!!!

Vill passa på att skicka många många kramar till alla sjuklingar här inne. Ska ni aldrig få bli bra? Håller tummarna o tänker på er i alla fall...

MalvasMam: Hmm...2-3 år?! Skulle nog vilja säga att det tog 6-8 år för mig...

• Fru U

LSS, den gången jag gjorde UL på buken (inkl gallgångar) så gjorde det ont så in-uta-helv*te men så ont har det aldrig gjort när jag gjort tex VL på KK (inte ens när jag hade en stor cysta och inte fick smärtlindring). Tror inte de trycker lika hårt när man gör ett bebisUL

Live and let live
  • Tessi81

Aaaaa ha ha ha ha!!!

Jag ska klippa pannlugg på torsdag. Vet inte om jag e riktigt klok, men man måste ju våga lite här i livet. Kan jag ha det tror ni? Annars växer mitt hår som ogräs så den är ute snabbt igen.

• Nio

Jahapp, så är man nedslagen igen då. :(

Behövde förlänga sjukskrivningen idag så jag fick ännu en akuttid hos ännu en ny läkare på vårdcentralen. Tänkte inte så mycket på att det skulle bli något problem, jag mår ju verkligen inte bra och jag har fortfarande inte fått någon diagnos. Och ändå har dagens läkare mage att säga att jag minsann borde kunna arbeta halvtid nu. "Öööh, hurdå, hade du tänkt?", svarade jag. "Ja, alla prover ser ju bra ut", säger han, "så du borde nog kunna arbeta lite".

Men herregud, vilken idiotiskt okänslig karl! Blodproverna visar att jag är okej men jag MÅR ju inte BRA! Åååh, jag blev så rasande och ledsen att jag var helt knäckt när jag kom hem. Som tur var var sambon hemma och kunde ta hand om spillrorna av mig, och ringde till sjukvårdsupplysningen åt mig bland annat.

Så nu ska jag tydligen jobba imorgon hux flux, fastän de har tagit in en annan tjej för att täcka upp för mig när jag är borta. Mjaha? har inte fått tag i någon på kontoret heller så jag vet inte vad de tycker om det här riktigt. Jag vet ju redan att det kommer gå åt skogen att jobba, och så kommer jag få ringa till VC, IGEN på onsdag morgon för att få ÄNNU en akuttid hos ÄNNU en läkare.

Fick dessutom veta imorse att de måste avskeda mig på kontoret för att kunna anställa någon annan på längre basis än bara tillfälligt inhopp på några veckor. Jag får söka "mitt" jobb igen när jag är frisk så får jag väl tillbaka det, men ändå. Ingen vidare dag. Åh, jag orkar verkligen inte mer! :(

• Fru U

Tessi, tror du passar jättebra i lugg

Nio, de får inte avskeda dig för att du är sjuk. Prata med facket (om du är med)

Live and let live
  • jajjaB

hej hej!

Jag tycker att ni är inne på rätt spår i era resonemang Fru U och Madde mfl. Jag tror oxå att sjukdomen ligger latent i kroppen och då kanske man kan ha andra problem, tex med lederna. Å andra sidan så kan man ju inte skylla allt på en sjukdom som du säger fru U. Men jag har tänkt mycket på att både RA och UC är autoimmuna sjukdomar, och jag har dem båda... kan det vara en slump eller hänger det ändå ihop på ngt sätt??? *kliar mig i huvet*

Nio, jag fick provsvaren och ligger i gråzonen på B12, så det ska göras ytterligare provtagningar, men inte förrän i slutet på juli, eftersom jag ska på ny tarmundersökning då och min läkare tyckte inte jag behövde ta proverna innan den veckan. Kul att ha en "rekto" inplanerad på semestern, noooot!
    sen hade min läkare glömt av att vi skulle testa för sköldkörteln oxå, så de proverna är inte gjorda ännu.
    jag känner mig en aningens bättre, men det är upp och ner hela tiden. har vilat mycket i helgen hur mår du?

Lällas, välkommen hem! låter som en skön helg!
    ring läkaren om din op-tid, det hade nog jag gjort, man vill ju ligga på lite extra, så man inte glöms bort, som du säger!! de har ju sån "makt" läkarna och kan helt plötsligt skjuta på opom man har otur...

Tessi, en skönhet klär i allt, vet du väl!?

• Tessi81

jajjaB: Söte! Tack så mkt! Så lite som kan göra en så glad...ti hi!

• Kahlua

Hallå hallå!

Här har man minsann inte varit på ett tag (mycket beroende på att jag vill "glömma bort" att jag är sjuk). Så hej hej alla som inte träffat på mig tidigare.

Tyvärr har jag blivit risigare igen (STOR suck) och ska in på Ersta på torsdag och göra någon form av "halv-koloskopi"- det hette naturligtvis något tjusigt på riktigt också men det lade jag inte på minnet.

Är det någon som gjort en sådan? Undersökningen är alltså oförberedd, dvs jag behöver inte laxera innan. Men alltså.... hur trevligt är det? Tydligen för man inte upp slangen så långt heller? Usch, ryser bara vid tanken. Har ni några erfarenheter, tarmisar?

Krya på er ni som mår dåligt!

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7