• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • Jalapeno

hoppas kvinnan i kalinkas länk anmält till patientskadeförsäkringen. Lite pengar sitter aldrig fel. Om någon har funderingar om snitt kontra vaginal förlossning har jag provat på båda.

• Kalinka

Som jag förstått det så var det väldigt olyckliga omständigheter/sammanträffanden som orsakade det hela. Hon ville vara vaken. spinalen tog inte, förlossningsläkaren bedömde att det blev jättebråttom att få ut barnet, man hann inte söva när spinalen inte tagit.

Jo lite ersättning skadar ju inte. Men jag tror att det viktigaste är ändå bemötandet efteråt från de ansvariga läkarna. Och de har uppenbarligen inte lyckats ge ett tillräckligt förstående intryck.

• Kalinka

Tyras föräldrar skrev 2007-05-05 23:56:07 följande:

hoppas kvinnan i kalinkas länk anmält till patientskadeförsäkringen. Lite pengar sitter aldrig fel. Om någon har funderingar om snitt kontra vaginal förlossning har jag provat på båda.
    Ok, vilket var värst/bäst då?
  • Jalapeno

låter faktiskt som de hade haft tid att söva henne.

vaginal bäst. Hormonkicken är fantastisk. Man blir så blixtförälskad i sitt lilla barn som kommer som en fantastisk belöning. Planerat snitt känns som att gå på posten och hämta ett otroligt efterlängtat paket.  Jag är kontrollfreak och rädd för operationer och hade mkt bättre kontroll över vad som hände under den första vaginala förlossningen. Visst slipper man smärtan med snitt men som läkare ser man ju bara statistiska medicinska risker. De första tre gångerna jag skulle ur sängen efter snittet kändes sårsmärtan ungefär som en värk, i ett par sekunder. Jag var orolig för proppar, för ärrkomplikationer, för ökade allergier hos barnet, för infektion  osv osv

• Kalinka

Ja, så här i efterhand låter det som det. Men i den situationen tyckte väl förlossningsläkaren antagligen att det fanns stor risk att det skulle gå åt skogen med barnet.

Angående snitt. Jag är äldst av fyra barn, och född med katastrofsnitt. Min mamma var helt groggy ett helt dygn efter. Hon var inte så nöjd.

• KickStart
    SysterHedvig skrev 2007-05-06 08:21:35 följande:
    haha MorulaAilith, jag kan gå in på nästan vilken aborttråd som helst och så hittar man trygga inlägg från dig
    Japp
    Och just nu så kryllar det av aborttrådar vilka också kryllar av dumma och ignoranta påståenden.
    Kan de inte i vartfall läsa på om embryologi/fosterutveckling innan de postar??Fundersam
    Smått oroväckande..

Kalinka:
    Uscha jag läste hennes blogg. Vilken fruktansvärd upplevelse.
    Det verkar som om det mesta gick snett p.g.a. olyckliga omständigheter och brådskande ställningstagande. Så tragiskt bara att hon var tvungen att genomlida allt detta!

Jag är själv snittad vid alla förlossningar. Är en sådan där mardröms föderska vars kropp inte alls samarbetar med "naturen"
    Har absolut inga hemska minnen eller rädslor kring mina egna sectio men varit med om andras situationer som varit nära att sluta i mild förskräckelse. Dock inget där inte spinal tagit.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • SysterHedvig

Morula - jag letade efter bilden som de pratade om i "rasist"-tråden, men hittar inget sådant alls när jag Googlar. Har du länken kvar?

... vilket kanske låter en smula knepigt, men jag tycker embryologi är jättespännande och förkovrar mig gärna i det utöver ordinarie läroplan

• KickStart
    SysterHedvig skrev 2007-05-06 08:34:59 följande:
    Morula - jag letade efter bilden som de pratade om i "rasist"-tråden, men hittar inget sådant alls när jag Googlar. Har du länken kvar? ... vilket kanske låter en smula knepigt, men jag tycker embryologi är jättespännande och förkovrar mig gärna i det utöver ordinarie läroplan
    Vänta så ska jag mejla över lite bilder som bl.a. används för att "peka på fasan med abort".
    Plingar snart i din inbox
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2