• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • KickStart

Kalinka:
    "Läste hela aborttråden förresten. Har vissa människor ingen som helst urskillningsförmåga vad man kan kläcka ur sig?(ja, eller skriva då)"

Nej tyvärr så brister det grovt ibland
    Hela tråden flyttades dessutom till diverse gästböcker och det hela blev väldigt väldigt olustigt  

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • SysterHedvig

inklusive din gästbok, Morula? Folk verkar vallfärda till dig för alla frågor om abort, har du frivilligt blivit FL's abortguru?

• Algots Pappa

Grattis Dr Cox till tentan! Slipper du oroa dig över det till Sommaren!

• annry

Nu har jag börjat igen! Började på neonatal och bland massa bebisar. Märkte att min annars professionella blick är dunklad av en slags gulligull-blick men det kanske är nåt bra. Bara jag inte blir för blödig när det väl gäller. Nu vet jag iaf hur det är att stå där som nybliven mor. Spänd av förväntan på det nya familjelivet, oro för om bebben mår prima, med tuttar som sprängfyllda meloner, med ett ömmande underliv som konkurrerar med en hemorrojd om första platsen i pina, med ICA-kassar under ögonen och en frisyr som kunde tävla i SM i knullrufs. Visst bli man sugen igen...

• SysterHedvig

oj! jag skulle aldrig ha vågat föda hemma, inte ens med min fantastiskt lätta förlossning. Exempelvis sprack aldrig fosterhinnorna för mig, vem skulle göra det om jag skulle föda hemma, helt själv? Eller om barnets luftvägar behöver rensugas? Är man verkligen så klar i knoppen när det väl gäller, att man kan ta kritiska snabba beslut?

Jag tror inte alls på att man som kvinna ska kunna föda helt ensam. Har det inte alltid funnits äldre kvinnor, släktingar, som närvarat och assisterat vid förlossningar?

• Auris

Jag håller med er. Hemförlossning kan ju vara ett alternativ för en kvinna med fem okomplicerade förlossningar bakom sig - men inte utan proffessionell assistans! Kvinnor har i alla tider assisterat varandra vid förlossningar och dessutom ska man inte glömma bort vilken hög mödra- och barnadödlighet vi hade på den tiden folk födde hemma.

• SysterHedvig

Kalinka - äsch du vet moderskärleken gör att du glömmer allt eller så är det det enda som hindrar dig från att kasta ut ungen från sjunde våningen där vid 04-snåret när du ammat i två timmar från såriga bröstvårtor.

• novalee

ni som harläst/läser till läkare. vad hade ni för snittbetyg? jag ligger mellan 15-16 & vill läsa in behörigheten. Är det helt kört för mig så jag lär plugga upp vartenda ämne? har inte gjort nå högskoleprov än så vet inte hur jag ligger där.

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2