• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • SysterHedvig

vad var det förresten för konstig abort i vecka 30+ som det pratas om i en annan tråd? Där SF mått inte stämde överrens med det framfödda barnet?

• KickStart
    SysterHedvig skrev 2007-05-06 08:41:10 följande:
    vad var det förresten för konstig abort i vecka 30+ som det pratas om i en annan tråd? Där SF mått inte stämde överrens med det framfödda barnet?
    Jo det stämmer.
    Aborten gjordes 1968 och Fundus stod i navelhöjd- ca 23-24 i SFmått. Vilket motsvarar en graviditet i vecka 23+-
    Men ut kom ett gossebarn som vägde 1400 gram som sedan avled.
    Jag tyckte att hela historien lät suspekt eftersom det påstods att läkarna inte ens hade undersökt flickebarnet utan endast lyssnat på moderns uppgifter.
    Det visade sig- via journalanteckningar att två läkare undersökt och gjort bedömningen att graviditeten var inom ramen för vad som då var gällande abortgräns 24 veckor.
    Journalen är svårläst.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • SysterHedvig

oj oj oj vad tragiskt. Man får lov att hoppas att det är en engångsföreteelse, numera görs väl ultraljud innan abort?

• KickStart

Nu har jag lagt till dig i min adressbok så att du har tillgång till "starkabilder"
    Där finns diverse foton på foster som enligt antiabortsidor aborterats- men enligt ob.gyn galleri handlar om intrauterinfosterdöd.
    Bilderna påstås också visa aborterade_friska_foster vars skador är orsakade av själva aborten och gärna sk. salineabortions..
    Ja du ser ju själv vad det handlar om när du tittar på bilderna och inte är det "abortskador"

• KickStart
    SysterHedvig skrev 2007-05-06 08:53:01 följande:
    oj oj oj vad tragiskt. Man får lov att hoppas att det är en engångsföreteelse, numera görs väl ultraljud innan abort?
    Oh ja!
    Det är standard i dagsläget!
  • SysterHedvig

det var väl bara en bild som inte var så uppenbar, men jag skrev till din inbox. Men salineabortions utförs inte i sverige om jag förstått rätt?

• KickStart
    SysterHedvig skrev 2007-05-06 08:55:57 följande:
    det var väl bara en bild som inte var så uppenbar, men jag skrev till din inbox. Men salineabortions utförs inte i sverige om jag förstått rätt?
    Peri.1010 visar ett foster med "Potters".
    Mejlade om det

Nej nej det användes förr för att starta ett värkarbete. Koksalt sprutades in i relativt stora mängder och det resulterade i kontraktioner av uterus.
    Det är heller inget som "bränner" fostret eller dödar det utan startar upp ett värkarbete.
  • KickStart
    SysterHedvig skrev 2007-05-06 09:03:22 följande:
    varför skulle koksaltlösning bränna någon? Meh.
    Ja du säg det Fundersam
    Men det är ett vanligt argument i debatten. Så synd bara att de är totalt ute och cyklar..
  • SysterHedvig

Kudos att du orkar kämpa på med upplysning i allafall. Jag blir så lätt trött i trådar där allt är helt snedvridet från trådstart redan.

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2