• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • white cheese

Men vad gäller anatomisk variation... är det bara jag som har tagit för fullständigt självklart att saker och ting inte sitter på samma ställe på alla kvinnor? Det finns väl inget annat som alltid ser ut som i böckerna liksom? *desillusionerad*

• Auris

När kom förresten rönen att kaffe skulle vara skadligt under graviditet? Jag har missat dem totalt men det är ju några år sedan jag var gravid.

• SysterHedvig

jag fick ju höra att man inte skulle dricka mer än tre koppar om dagen som gravid, och det var ju rätt nyligen. Jag fick även en aversion mot kaffe så det var inte särskilt svårt att hålla sig i skinnet.

Sen gillar jag inte stadsjeepar

• Auris

white cheese: Nej jag utgick ifrån att alla skulle se ut precis som i böckerna. Gissa om jag blev desillutionerad

Ärligt talat så har jag aldrig varit med om att urinröret har mynnat någon annastans än där det ska. Sen kan mynningen se väldigt olika ut och vara lite svår att hitta men "framför slidan" är fortfarande ett hett tips

• Kalinka

Diskussionen med svägerskan var alltså sådan att hon har inte druckit en kopp kaffe medan hon var gravid, och hon hävdar tom att det finns de som slutar dricka kaffe ett halvår innan de har tänkt bli gravida. Det var då jag tyckte att såna som slutar dricka kaffe ett halvår innan de blir gravida säkerligen uppfyller en och annan psykiatrisk diagnos. Det finns liksom gränser för hur nojig man kan vara, och samtidigt frisk....

Är de senaste rönen max tre koppar?

Annars instämmer jag med Tyras föräldrar. Kaffe på sjukhus är så äckligt så jag dricker oftast bara en kopp(efter lunchen), ibland två om dagen (för att hålla mig vaken på morgon-ronden).

• Kalinka

Förresten börjar jag tycka att mitt projektarbete börjar bli tröttsamt. Visste ni om att folk dör i septisk chock? Det vet jag definitivt nu i alla fall. Hälften av mina patienter är döda.

Har några hotbrev att skicka. Dels till ssk på akuten som inte skriver när hon sätter in AB och iv vätska (finns en som inte gör det), och sen till de som sitter i källaren och scannar in kardexpapper i Kovis, och gör mitt liv till en enda stor röra just nu!

• KickStart
    Kalinka skrev 2007-05-09 10:19:48 följande:
    Förresten börjar jag tycka att mitt projektarbete börjar bli tröttsamt. Visste ni om att folk dör i septisk chock? Det vet jag definitivt nu i alla fall. Hälften av mina patienter är döda.Har några hotbrev att skicka. Dels till ssk på akuten som inte skriver när hon sätter in AB och iv vätska (finns en som inte gör det), och sen till de som sitter i källaren och scannar in kardexpapper i Kovis, och gör mitt liv till en enda stor röra just nu!
    Septisk Chock är allvarliga grejor.
    När jag fick mellansonen- med sectio- drabbades jag av Septisk Chock p.g.a. pyelit.
    Jag har egentligen inget minne av den första tiden efter förlossningen.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Kalinka
    KickStart skrev 2007-05-09 11:48:31 följande:
    Septisk Chock är allvarliga grejor.När jag fick mellansonen- med sectio- drabbades jag av Septisk Chock p.g.a. pyelit. Jag har egentligen inget minne av den första tiden efter förlossningen.
    Vilken tur att du inte levde på 1800-talet, också med tanke på de tre snitten, så att du slapp en "naturlig" förlossning. (Nej usch nu raljerar jag för att jag är på dåligt humör)
  • KickStart
    Kalinka skrev 2007-05-09 13:49:37 följande:
    Vilken tur att du inte levde på 1800-talet, också med tanke på de tre snitten, så att du slapp en "naturlig" förlossning. (Nej usch nu raljerar jag för att jag är på dåligt humör)
    *S*
    Ja du det är ju en himla tur eller hur

Allvarligt så är jag väldans glad att jag blev gravid på 90-talet och inte 1800-talet. För rent krasst så hade jag strykit med vid första graviditeten.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2