• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • SysterHedvig

Morula - ang. sista länken, man undrar vad det är för en människa som sätter sig ner en fredagskväll och kokar ihop den där tråden.  Och vad imponerad jag blev av ditt sätt att helt släcka en idiotisk diskussion! Wow!

samt

(I wish)

• Kalinka
    SysterHedvig skrev 2007-05-11 19:53:44 följande:
    Morula - ang. sista länken, man undrar vad det är för en människa som sätter sig ner en fredagskväll och kokar ihop den där tråden.  Och vad imponerad jag blev av ditt sätt att helt släcka en idiotisk diskussion! Wow! samt (I wish)
    Förmodligen någon som har mindre vettigt för sig än jag....
  • Auris

Kalinka: Ska du vara på psyk i sommar? För utom att vissa av patienterna är helt knäppa så är det faktiskt rätt OK. Jag har bara gjort de obligatoriska tre psykmånaderna på AT och största nyttan jag gjorde där var nog när jag diagnosticerade en njurtumör på en av långliggarna. Han låg inlagd sedan 6 månader och hade fått diagnosen somatiseringssyndrom så ingen trodde honom när han sa att han var onormalt trött och kände sig sjuk. Jag påpekade för överläkaren att man faktiskt inte somatiserar sig till en sänka på över 80

24-timmarsjourer har vi på ÖNH också. Det funkar bra. Vi får oftast sova större delen av natten och då är det helt OK.

• Kalinka

Ja jag kommer nog inte bli psykiatriker (ssk som jag är så förälskad i ÖNH), men jag ser det som så att lite extra erfarenhet av psyk är bra. De dyker ju upp lite här och där, psykpatienterna.

Fråga: Efter 24-timmarsjourerna. Jobbar man som vanligt dagen efter då? Schemat ser VÄLDIGT mastigt ut nu.

• white cheese

Morula:
    Ahaaa! "Bäcken"... som i såna där skålar... *såg framför mig hur läkarna sprang ut från sjukhuset för att slänga fostren i den lilla bäcken som porlade förbi* Vad mycket mer logiskt det blev helt plötsligt...

Kalinka:
    Men det var tydligen nån ung kvinna som hade dött i Malmö för inte så länge sen, för att de hade missat hennes feokromocytom... *håller hårt på mina zebror*

• Kalinka

white cheese skrev 2007-05-11 23:15:34 följande:

Kalinka:Men det var tydligen nån ung kvinna som hade dött i Malmö för inte så länge sen, för att de hade missat hennes feokromocytom... *håller hårt på mina zebror*
    Har du zoo hemma eller?
  • Kalinka

Faktiskt så var jag på endokrin i Östersund för några år sedan. Och den läkaren jag gick med hade diagnosticerat två feokromocytom senaste året.

• white cheese

Kalinka:
    Hade jag haft lite mer villaliknande omständigheter (och en lite mer förstående make ) så hade jag nog haft betydligt mer djur i alla fall... Fast inte zebror... funkar det med vita tigrar? Det hade jag gärna haft. Har hört att det är lagligt att ha såna som husdjur i Texas. Så kan man generera lite patienteflöde till akuten också... "Jodå, han är sååå snäll, klappa du... Vad var det nu du ville sälja för nåt?"

• Kalinka

Tycker du att det verkar som att det behövs mer patienter på akuten?

De där vita tigrarna, fungerar de i telefonen också? För i så fall skulle jag vilja låna dem till ett par st som envisas med att ringa trots att vi anmält oss till Nicks, och påstår att de bara ringer för en "marknadsundersökning".

• white cheese

Jahadå, när jag var där på praktik fanns det ju inget att göra... (att de sen stängde akuten för ambulanser två måndagar i rad veckorna efter är högst irrelevant)

Hade tigrarna funkat via telefon hade vi snart varit av med varenda telefonförsäljare, för jag tror hela bunten har ringt mig den här veckan. Eller snarare, de har ringt och frågat efter min man. Han har varit bortrest i tio dagar nu, och det har seriöst ringt minst 3 försäljare varenda dag och frågat om jag har honom hemma. När jag svarar nej, säger dom "nähä, då får vi ringa senare" och så slänger dom på luren. Och ringer igen dagen efter.

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2