• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • white cheese

Neoplasi! *stolt*
    Men vadå? Är det inte vanligt menar ni?
    Eftersom två av mina favoritprogram är House och "Mystery Diagnosis" på Discovery så har jag nog fått en lite lätt dissociation från verkligheten... Men å andra sidan har jag börjat förstå att vissa delar av våra läroböcker tydligen har samma problem, så då kan det inte vara så farligt.

Jag gick bredvid en nästan-AT-läkare i Trelleborg mina allra första kliniska veckor (för en hel evighet sen, typ en halv termin), och det var nog tur att han inte hunnit bli gammal & trött på studenter... Jag försökte diagnostisera alla hans patienter med aortadissektioner, carcinoider och andra spännande sjukdomar.
    Men till mitt försvar vill jag gärna säga att när det väl kommer en zebra så kommer jag stå där och fånga den, och inte bara tro att det är en häst som lutat sig mot ett nymålat staket! Så det så!

• Kalinka

Åh, åh, det finns en i Lund, och jag ska ned och hälsa på svärmor i Sjöbo över Kristi himmelfärdshelgen! Konstigt att det inte finns en i Upppsala dock. Det är ändå Sveriges fjärde största stad. Men det brukar vara så. Det finns en Panduro Hobby i Östersund (en stor dessutom, större än den mitt i Stockholm City), men ingen i Uppsala. Det är för nära Stockholm.

• Algots Pappa

Hi hi:

Känner igen det där om ALS och neurologen. Veckan efter jag hade avslutat min utplacering där fick jag en massa fasciculationer i vaden. När jag pratade med en annan kursare så visade det sig att han faktiskt fått remiss till neurologen och EMG undersökning utförd pga sina muskelryckningar.

Vi skyller båda på benigna träningsfasciculationer

Kalinka: Kul det där med folksjukdomar. I Umeå är det porfyri som fyller hela föreläsningsdagar (Dessa inavlade norrlänningar). Dessutom får man inte glömma världens mesta boksjukdom "Feokromocytom".

• white cheese

Usch, vi hade nån gruppundervisning om vaccinering förrförra terminen... *funderar frenetiskt på vad dom sa*
    Kan det ha nåt att göra med hur länge man behåller immuniteten? För alla sjukdomar ger ju inte livslångt skydd, och jag undrar om han kan ha sagt nåt om försvagade virus och hållbarheten på immuniteten... *kan ha helt åt skogen fel*

Men det spelar väl ingen roll i sammanhanget... Hellre vara skyddad mot mässling (eller vad de nu diskuterar i tråden) i 40 år än inte alls... väl?

• white cheese

*förtydligar*
    Han sa i alla fall inte att _alla_ vaccinationer ger sämre skydd än sjukdomen, utan det var i så fall möjligen någon/några.

• Auris

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m20528984-15.html
    Ännu en tråd om urinrörets placering.
    Jag måste ha missat något totalt. Efter ett år på urologen och några hundra cystoscopier har jag aldrig sett ett urinrör som mynnat inne i slidan. Men när jag läser tråden blir jag nästan osäker. Är det en existerande avvikelse på 18% av FLs tjejer eller har folk inte koll på var de har sitt urinrör?

• KickStart
    ÅsaKj skrev 2007-05-10 23:07:59 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m20528984-15.htm...Ännu en tråd om urinrörets placering.Jag måste ha missat något totalt. Efter ett år på urologen och några hundra cystoscopier har jag aldrig sett ett urinrör som mynnat inne i slidan. Men när jag läser tråden blir jag nästan osäker. Är det en existerande avvikelse på 18% av FLs tjejer eller har folk inte koll på var de har sitt urinrör?
    Jag skulle gissa på att de inte riktigt har koll
    Det var föresten i den tråden som jag oavsiktligt placerade urinrörsmynningen framför nedre delen av slidan istället för framför slidan.
    Vad ett litet ord kan ställa till det
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2