• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • Kalinka

Det blev MYCKET bättre efter vi anmälde oss till Nicks. Men nu har det börjat ringa några enstaka stycken. Det irriterande är inte att de ringer så ofta, utan att när vi säger att vi faktiskt anmält oss till Nicks, så säger de att det rör sig om en "marknadsundersökning", eller "kundtjänst", men när de pratat ett litet tag så inser man att det är ju försäljning det handlar om. Något de inte får göra. Det är ju därför de säger att det är något annat.

Känner igen det där med att de ringer och frågar efter maken. Han står på abbonemanget, och ett tag jobbade han kvällar, när de alltid ringde. Det var ren terror ett tag.

Värst var väl nästan hon som ringde från nåt kalsongföretag, och när jag sa att maken inte var hemma, tyckte hon att det gick väl precis lika bra om jag beställde kalsonger åt honom. Nja, sa jag, det sköter han nog helst själv.

• Auris

Kalinka: Vi jobbar dagen efter nattjour men om vi har jobbat mycket på natten får vi gå hem. Det är en överenskommelse vi har haft länge. Har man varit igång hela natten ska man inte jobba dagen efter.

Med nya ATL ska man ju ha 11 timmars sammanhängande dygnsvila och efter diverse konstiga tolkningar så innebär det att om man har jobbat på natten så måste man gå hem motsvarande tid tidigare dagen efter.

• white cheese

Jamen när de ringer till mig så är det lite småkul... framför allt de som vill få mig att byta telebolag. Då säger jag "Ja, fast det bolaget som vi ringer med nu skänker vinsten till vår kyrka. Kan ni matcha det?". Då brukar dom bli väldigt tysta...

Men det är ju jättebra om hon tycker du kan göra makens beställningar. Då kan du ju tacka nej å hans vägnar, så behöver hon inte ringa igen. Vi har problem med motsatsen. De ringer (gärna mitt i maten), mannen svarar och de frågar efter mig, för att de vill sälja [infoga valfritt skräp], och han svarar "Nej, hon vill inte ha nåt sånt" - men tror någon att de nöjer sig med det? Nej, de ska prompt prata med mig. Såklart jag kan förstå att de hoppas kunna övertala mig, men det stör mig ändå... *muttrar*

• Kalinka

Det där med att de inte nöjer sig med att jag säger att han inte vill ha har hänt också. Det var Slitz eller Café som ringde. Och jag vet att maken inte är så förtjust i dom tidningarna. Han tycker inte om dom helt enkelt. Det finns få saker som får honom så irriterad som reklamen för For Him Magazine. (Ni vet dom där som avslutas med "För att män är såna", eller nåt liknande)

Men när jag sa det så hörde man riktigt hur killen i luren trodde att det var jag som "förbjudit" honom att läsa deras tidning. Alternativt att han läste dom i smyg för "alla killar läser ju såklart Slitz/Café/Moore"

• Kalinka
    ÅsaKj skrev 2007-05-11 23:44:04 följande:
    Kalinka: Vi jobbar dagen efter nattjour men om vi har jobbat mycket på natten får vi gå hem. Det är en överenskommelse vi har haft länge. Har man varit igång hela natten ska man inte jobba dagen efter.Med nya ATL ska man ju ha 11 timmars sammanhängande dygnsvila och efter diverse konstiga tolkningar så innebär det att om man har jobbat på natten så måste man gå hem motsvarande tid tidigare dagen efter.
    OK. Jag tror att jag har beredskap i hemmet på natten med två timmars inställelse, så det är väl OK att jobba dagen efter antar jag.
  • Auris

Kalinka: Har du 2 timmars inställese? Vilken lyx! Det brukar ju oftast betyda att jourlinjen inte är så hårt belastad. När jag gick psykjourer hade vi 30 min inställelse och det har vi nu på ÖNH också. Men maken som är ögonbakjour har 2 timmar och då kan vi vara i sommarstugan 6 mil utanför stan trots att han är jour.

• Kalinka
    ÅsaKj skrev 2007-05-12 14:08:02 följande:
    Kalinka: Har du 2 timmars inställese? Vilken lyx! Det brukar ju oftast betyda att jourlinjen inte är så hårt belastad. När jag gick psykjourer hade vi 30 min inställelse och det har vi nu på ÖNH också. Men maken som är ögonbakjour har 2 timmar och då kan vi vara i sommarstugan 6 mil utanför stan trots att han är jour.
    När jag var där och pratade med dem i december sa de att det då var 30 min, men att det skulle ändras till 2 timmar efter nyår. Får väl se om det stämmer när jag börjar.
  • Auris

Idag fick jag stora skrämselhickan. Det kom ett brev hem till mig från socialstyrelsen! Gissa om jag blev nervös när jag öppnade och undrade vad de kunde vilja mig. "Tack för din anmälan till donationsregistret..." Jisses, det hade jag helt glömt bort att jag skickade in för någon månad sedan. FÅR de verkligen skrämma en stackars ST-läkare på detta sätt?

• novalee

ni som har lite koll... kan man under utbildningen jobba på sommaren inom vården? och som vad i så fall?

• Auris

novalee: Jag har inte exakt koll på terminerna men ganska tidigt (Termin 4?) får du arbeta som uska och senare under utbildningen (från termin 9?) får du vikariera som läkare.

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2