• white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • Kalinka

white cheese skrev 2007-04-15 21:32:07 följande:

Morula:Vad är felrakat? Finns det rätt och fel? *orolig att ha missat nåt viktigt, men har iofs inte läst nån gyn/ob-kurs än*
    Jag är också lite fundersam över detta! Kan någon upplysa oss som svävar i mörker?
  • Jalapeno
    Kalinka skrev 2007-04-15 21:04:49 följande:
    En gång när jag var på Flashback (hänger där nån gång ibland), var det en som definierade skillnaden mellan psykiater och psykolog som:"En psykiater är den du kan få piller ifrån, psykologen vill bara prata"
    klockrent!
  • Jalapeno

apropå malvitona så hörde jag om en klinik där all personal, uskor, läkare o annat löst folk samlades i medicinrummet på fredag lunch och tog en gemensam hutt malvitona innan man fortsatte med fredagsutskrivningarna. Those were the days.

• Jalapeno

när jag gick gynkursen för sju år sen var det i stort sett bara tjejerna på abortmottagningen som var helrakade. Inga andra oavsett ålder. Mina väninnor lät lurvet stå på tillväxt inför förlossningen för att inte framstå som - eh ja, typ tjejerna som kom för sin tredje abort. Mutt-hårstrådarna på FL känns då lätt absurda. Men det kan vara att jag blivit gammal. Håhå jaja, jag tar mej en slurk malvitona innan jag slocknar på jourrummet. Det är nog lika bra för sömnen som för aptitetn.

• Jalapeno

nu när jag håller på kan jag lika gärna spamma tråden med ytterligare ett inlägg apropå dryga läkare på nätet som inte diagnosticerar sjuka barn de inte träffat.

Jag försökte uppfostra min svägerska ang vad det är för frågor som är ok att ställa till en läkare i familjen och upptäckte att hon inte alls tänkte i samma banor som jag. Alla hennes exempel på frågor skulle tvinga fram ett medicinskt ställningstagande och därför ansvar. Det rörde när man skulle åka till sjukhus, diverse behandlingar och diagnosställande. Det hjälper inte att det är banala sjukdomar det rör sig om. allt detta innebär ansvarstagande i förlängningen. att svara på frågor vad ordet i röntgensvaret betyder, varför man opererar vissa saker, hur den enda eller andra medicinen fungerar är något helt annat - iallafall för mej.

• KickStart
    SysterHedvig skrev 2007-04-15 21:32:08 följande:
    Morula - haha jag kan nästan höra dig väsa "Du kunde väl ha rakat dig! Så jäkla ofräscht nu när jag ska sugklocka ungen"
    *asgarv*
    Sanningen är den att jag är så full av beundran och mäkta imponerad över de kvinnor som öht_når_att raka sig i slutet på graviditeten
    Alltså jag var som en badboll ala strandad val på slutet. Böjde jag mig framåt så var risken stor att jag tippade över och blev liggandes i en fin liten?!? *nåja* hög
    Raka benen var förenat med livsfara och tanken på att ens ansa busken låg därför lååångt fram i planeringen.
    Näe jag äntrade mina egna förlossningar med en häcksax i näven- som jag villigt lånade ut till barnmorskan
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart
    white cheese skrev 2007-04-15 21:32:07 följande:
    Morula:Vad är felrakat? Finns det rätt och fel? *orolig att ha missat nåt viktigt, men har iofs inte läst nån gyn/ob-kurs än*
    OK då ska du få höra. Du antecknar väl?

Felrakat: Tja allt som inte går att kamma i en camb-over åt valfritt håll är felrakat.
    Vissa undantag kan godtagas beroende på pat. status. Något som dock alltid är diskvalificerande är de fall av misslyckade camb-overs som resulterat i en mutt-peruk. Graden av avvikelse ska bedömas utifrån färgstatus där chockrosa anses som mest gravt och där blå-grönt tangerar godkänt
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2