• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3
  • Lina1979

Hallå
    Har en 11 månaders som jag är trött på att bära omkring på! HAr nu varit in och beställt boken!

Ammar fortafarande men tänkte göra ett ALLvarligt försök i helgen att sluta!

Ville ha tips på hur man får dom att somna. Vi har försökt me typ 5 MM, men han gallskriker i 3 timmar och sen får man iallafall ge bröstet eller bära...

• TeeTee

Måste fråga ett par grejer i den här tråden nu när jag upptäckt den:

För det första säger min bvc sköterska att vi lägger sonen för tidigt, vilket jag tycker låter helt hej-kom-o-hjälp-mig. Han är 6 månader och vi nattar kl 21! Som jag läser det i TS skall det vara bättre att natta tidigt. Någon som kan förklara varför?

Sedan har vi haft lite problem här hemma några kväller, då lilleman har fått för sig att det bara är Pappa som kan natta. I går kväll satt jag 45 min hos honom, men han vägrade somna. Sen tog Pappan över och han somnade bums. Efteråt frågade min make om jag hade använt "sovfrasen" -det hade jag inte. Kan det vara så simpelt?! -jag skall testa den ikväll i a f, för Pappan har tydligen använt den varje kväll.

Hur skiljer man dagvilan från nattvilan förutom att dom inte har på sig pyjamas? Skall dom inte sova i sängen på dagen, eller hur är det tänkt?

• TeeTee

En sak till:
    Maken ger lilleman vällingen när han ligger i sängen. Bra eller dåligt?

• Lina1979
    TeeTee skrev 2007-06-08 07:55:22 följande:
    En sak till:Maken ger lilleman vällingen när han ligger i sängen. Bra eller dåligt?
    Ser inte det som något dåligt, varför skulle det vara det?
  • herilane

För oss är skillnaden mellan dagvilan och nattvilan att nattvilan föregås av en kvällsritual: amma, bada, smörja in, amma en snutt igen. På dagen går vi rakt in i sovrummet.

Att natta klockan 21 låter definitivt inte för tidigt - jag har aldrig hört någon rekommendera senare läggning än så! Min dotter sover helt klart bättre när jag lägger henne tidigare. Även en halvtimme kan göra skillnad; lägger jag henne för sent så vaknar hon faktiskt tidigare på morgonen.

• TeeTee
    Lina1979 skrev 2007-06-08 21:24:01 följande:
    Ser inte det som något dåligt, varför skulle det vara det?
    nä jag tänkte på hela den här biten med att sängen ska associeras med sömn och inget annat. att han inte skall somna av vällingen, så att han vill äta direkt när han vaknar på natten också... undrar vad ni med erfarenhet tänker om det?
  • milimina

teetee,
    det är isåfall mer att han förknippar vällingflaskan med sömn, men inte sängen. han kanske tror att han måste ha flaskan för att sova, om det blir en vana, precis som om man alltid ammar till sömns. nu tänker jag på om/när han isåfall vaknar på natten och inte kan somna om utan flaska, och det blir ju ett problem först när man själv upplever det som ett. somnar han med lite vyss/nappistoppande så är ju allt grejt! somnar han inte utan flaska, men inte är hungrig, ja då förknippar han sömnen med mat och ätande.

vi har försökt få bort juniors nattmål med att inte associera sömn och mat, här har det inte funkat utan han äter ändå så jag misstänker att han äter för lite dagtid. men vi gjorde så enkelt som att borsta tänderna efter då ersättningen (han fick tänder vid 4 mån) och på så sätt få ett bryt mellan mat och insomnande. nu får han gröt innan badet och sen myser vi bara lite innan nattning, så han har iaf fattat att han inte måste äta för att kunna sova och när maken går på semester blir det hårdhandskarna med nattätandet för jag går på knäna nu.

att städa medan man har småbarn är som att skotta när det fortfarande snöar
  • TeeTee

Okej, men då borde det inte bli nått problem, för han har alltid fått välling precis innan han somnar, men han har sovit hela nätter sedan han var 2½ månad, och inte fått nattmål.

• Bast

Lina1979, i boken så tipsar Pantley om att korta av sättet ni gör för att få honom att somna. Om ni t.ex. bär till sömns, så korta av bärandet undan för undan. Om ni i vanliga fall lägger ner i sängen när ni benhårt vet att han sover så kan ni börja med att lägga ner precis när han har somnat, och så småningom lägga ner tidigare och tidigare. Alternativt lägga ner i sängen men att fortsätta hålla om.
    När det gäller amma till sömns tipsar hon om "gentle removal". Det innebär att man plockar bort bröstet innan barnet somnat helt och om det då blir gnäll (vilket det med största säkerhet blir) så stoppar man tillbaka bröstet tills barnet håller på att somna igen och då plockar man bort det och så fortsätter man....
    Det som kan vara svårt där är att veta exakt NÄR man plockar bort bröstet för att det ska gå som bäst. Vi körde GR på nappen under en period och då fick vi vår son att sova bättre tidigt på kvällen eftersom att han vakande så fort han somnat till och tappat nappen.

Skriv gärna mer om du funderar över något!

• Bast

TeeTee, jag håller INTE med din BVCsköterska om att 21 är för tidigt! När min son var runt 5 månader började vi lägga vid 20.00, och den tiden håller vi fortfarande på nu när han är snart 15 månader. Även min son sover sämre om han lägger sig senare. Och han sover definitivt inte längre på morgonen bara för att vi lägger honom senare!
    Det där med sovfras.... Hur gick det när du testade själv? Vi använder sovfras, och jag tycker att det är jättebra!
    Välling och sömn..... Om han inte verkar tro att han måste ha välling för att somna så är det inget problem. Noel får välling iklädd pyjamas, sen går vi och borstar tänderna innan läggning. På så sätt blir det ett litet avbrott emellan. Förut fick han välling 1-2 gånger på natten, men då insåg jag att han, precis som Milimina skriver, trodde att han måste ha välling för att kunna somna om, så det fick jag jobba lite med innan vi kom ifrån.

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3