• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3
  • Tovaliten

Kulta17 och Smultrongott!

Vad skönt att höra att fler råkar ut för samma sak!

Bast! Tack för fantastiska råd och tips!

Vårt största problem är absolut inte nätterna, som nu efteren-enoch enhalv veckas trubbel har återgått till hur det var innan. Hon sover 19-07 och ammar en eller två gånger och det går fort. Jag får sova.

Det är därför jag inte tror att det handlar om mat, men vi har ändå köpt gröt idag (Tack igen, Bast!).

Problemet är istället dagsömnen, som alltid bara blir 30 minuter om ingen av oss ligger bredvid, då kan det bli längre...

Jag ska definitivt prova wake to sleep (Tack igen!). Vill någon beskriva "pick up put down" eller vad det hette?

Tack igen!

• milimina

tovaliten,
    det finns massor av info på baby whisperers forum:
    www.babywhisperer.com/smf/index.php
    kort beskrivet handlar pu/pd om att plocka upp barnet i famnen OM det är så ledset att det inte tröstas på plats i sängen (det finns ju arg gråt och ledsen gråt t ex, samt det som kallas "mantra cry" som blir när de är på g att lugna sej själva och falla i sömn, då ska man inte störa), och direkt när det slutat gråta lägga det ner igen. men jag rekommenderar att man läser på om själva utförandet eftersom det är skillnad bl a beroende på ålder plus att jag tycker man ska ha lite mer på fötterna än en kort beskrivning innan man ger sej på att använda det. www.babywhisperer.com/smf/index.php

ang wake to sleep går det till som beskrivet nedan:
    Wake to sleep for naps can be used in two ways.  In each case its best to observe a nap or two and write down the times they move and wake.  You choose one method. 

1)Pressure at the jolts.  You place one hand on your baby’s legs, other on their chest and attempt to assist t hem through the jolts.  You would do this a few mins before the jolts that wake them occur.  You apply pressure until they stop jolting, plus about 5 mins. If they haven’t moved more, you can stand  back and see what happens.  If they fully wake you will have to employ your typical method of sleep to send them back to sleep.  Some babies you have to also shield their eyes with your hand to stop them from looking around.  If you use a paci you can re insert the paci when and if your baby looks for it.  This would be when they are searching for it with their mouth. 

2)Stir them 5-10 mins before they tend to wake. You go in the room 5-10 mins before they tend to wake up and gently rub their cheek, head etc until they BARELY stir and then you let go.  You are attempting to pull them from deep sleep to then start a new sleep cycle. You do not actually wake them up.  If you are not totally sure if they moved, wait a min or two and do it again. This is better then doing it too much and waking them fully.  A bare movement usually works.  If your baby still wakes up you can try doing the wake to sleep a few minutes sooner.  You really have to experiment with the timing.  A few babies have a hard time stirring.  These moms have had some success with just turning them over or moving their entire body in some way.

att städa medan man har småbarn är som att skotta när det fortfarande snöar
  • Kulta17

Vilken skit kväll vi hade igår :(.

"Jobbade" hela dagen på att få till bra vilor. Molly sov ca 2-2,5 timme på fm (med lite pushning efter 30 minuter). Sedan sov hon 1 timme i vagnen efter ca 2 timmar (med lite pushning efter 30 minuter igen!!), 30 minuter i vagnen på em (ville inte mer) och 30 minuter hemma på em/kvällen (ville inte mer!!).

Sedan blev hon snabbt trött och vid nattningen blev allt helt FEL! Vi höll på i ca 2 timmar innan hon äntligen somnade. Vaknade då till som vanligt efter 30 minuter. Jag försökte göra Wake up to sleep innan hon vaknade men fick inte riktigt kläm på det. Ska man bara röra vid dom eller ska man verkligen få dom att vakna. Jag provade två ggr men hon var så djupt i sömn då att hon inget märkte, men vaknade ändå till sedan?!

På natten vaknade hon till vid 12 (ej mat), åt ca 1.45, vaknade sedan till ofta mellan 3.30 - 4.30 (ej mat). Gav upp vid 5 och la henne mellan oss, men det fungerade inte. Fick mat vid 5.30 i förhoppningen att hon skulle somna. Somande till vid 6 - 6.30 och vi sov till 8.15. Och jag som tänkt att vi skulle ha som rutin att gå upp vid 7!!

Ja, vad ska man säga. HJÄLP??!!

• Sara med Melvin

Kulta: skrev ett längre inlägg innan men kom aldrig till posta-knappen tror jag för det är visst inte med

Vi hade det ungefär så också och ibland kändes det som om man skulle gå i 7.54 bitar men håll ut och försök att hålla ut och kämpa på med detta för det blir förändring. För oss kom det inte över natten precis (som jag hoppades på) men det funkade och blev mycket bättre.
    Men dessa jädra faser. Just när man tycker att det börjar bli drgligt kommer nästa fas/tand/förkylning osv osv

Måsta fråga er: Vi har börjat att vid nattning ta upp Melvin i sängen och låta honom somna där bredvid nån av oss och sen lagt ner honom i sin säng. Nu det senaste har det tagit längre och längre tid att få honom att slappna av och det sista är dag som natt ett evigt kämpande för att lugna honom men framförallt på kvällen så GÅR det INTE att få honom att lugna sig och han kryper runt hela tiden i sängen och tar sig fram överallt. Det sista har vi fått benhålla honom trots höga protester men vad ska man göra?? Nått förslag?
    Försöker ha lugna stunder innan och hela dagen men han gnäller och krälar sig ur greppet och är allmänt gnällig överhuvudtaget samt överaktiv till tusen....tycker hans något slutkörda mor!!!

• herilane

Jag märkte också att min dotter började krypa och rulla runt i sängen när jag la henne och hon kunde liksom inte lugna sig. Hon fick krypa sig utmattad innan hon kunde somna. Det blev bättre när jag la henne lite tidigare - överaktiviteten var ett tecken på nalkande övertrötthet. Och lite tidigare var verkligen LITE tidigare - typ 10 minuter räckte.

• Tovaliten

Milimina!

Tack för länkarna! Jag tycker forumet verkar bra, men än så länge är det rätt oöverskådligt för mig. Finns någon faktabank eller läser man bara på trådarna, precis som här?

Har nu provat wake up to sleep tre-fyra gånger. Det verkar inte funka alls... tyvärr. Jag har väckt henne så att hon precis slår upp ögonen och somnar om, ungefär 10 minuter innan hon brukar vakna. En gång sov hon 20 minuter efter proceduren, alltså 10 minuter längre än vanligt, annars har det inte haft någon effekt alls.

Idag somnade hon äntligen djupt vid morgonluren efter em dryg timme (jag låg bredvid mellan 30 och 65 minuter in) och då vaknade hon inte förrän jag väckte henne när det gått totalt två timmar. Sen sov hon bara riktiga kortisar hela eftermiddagen (20, 12, 20 min).

Det verkar inte heller spela någon roll om hon somnar själv eller med mig. Hon somnar aldrig om själv, utan vaknar och vill alls inte somna om, någonsin!

Gör jag rätt med mina försök eller kan jag göra på något annat sätt?

• milimina

tovaliten,
    men wake to sleep innebär inte att man väcker barnet! man ska bara störa dem såpass att de hamnar i en ytligare sömn igen, de ska alltså som mest röra lite på sej i sömnen eller sucka... "You do not actually wake them up"så då är det inte konstigt att det inte funkar
    forumet funkar som här. det finns klistrade trådar med fakta och tips annars är det att läsa igenom som gäller.

måste återigen trycka lite på att boken är bra att läsa. det funkar inte att ge sej på metoder man bara fått en kort beskrivning av, man ska ha ordentligt på fötterna både för att veta vad man gör och för att orka med att vara uthållig

att städa medan man har småbarn är som att skotta när det fortfarande snöar
  • Tovaliten

Milimina!

Jag kanske var otydlig ovan, men jag har inte väckt henne helt. Jag har provat 5-6 gånger och med varierande väckningsgrad. Jag började genom att bara smeka henne på ena benet så att hon rörde sig lite och slutade med att väcka henne så att hon slog upp ögonen i en tiondels sekund eller så... Tyvärr har ingen av varianterna förlängt hennes dagvilor...

Jodå, jag håller också på att läsa Somna utan gråt och har haft stor hjälp av den hittills. Jag hittar dock inte Wake to sleep där och hennes metoder verkar inte heller fungera för vår dotter dagtid, tyvärr. Kvällen och natten fungerar bra (Förutom att hon vaknade 06 i morse och inte verkade utsövd...). Tänker du på någon annan bok?

Tack för all hjälp!

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3