• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3
  • milimina

tovaliten,
    aha, då är jag med!

wake to sleep kommer ifrån baby whisperer, så där hittar du inget i somna utan gråt det tog mej 2 veckor att med detta få junior att sova längre än 45 min. ibland somnade han om ifall han fick mat efter 45 min (han var oftast för hungrig för att sova klart, men ville inte äta ordentligt när han var vaken...), ibland somnade han om med bara wake to sleep, men det tog alltså 2v att få honom att sova en timme eller mer utan "hjälp". det gäller att ha uthållighet och tålamod alltså... det är inga snabbfix i nån av böckerna (hur mycket man än skulle önska!!) å andra sidan är ju din tjeja ganska liten än, så hon sover väl antagligen lite oftare istället. vi började med detta när junior fyllt halvåret, då vi kunde se att han inte fick tillräcklig vila. men en fyramånaders sover kortare och oftare... så det är frågan om. det är ju itne för tidigt för att börja sömnträna men frågan är hur stor effekt det har? nån som börjat tidigare kanske har bättre svar på det än jag

ncss funkade också sådär på junior... jag sympatiserar verkligen med innehållet, men i praktiken behövde vi fler verktyg, konkreta tips och mer kunskap som passade in på hans personlighetstyp. det hittade vi i baby whisperer. kanske skulle den boken passa bättre in för er? den handlar om allt runt en vardag i en bebis liv och efter att ha börjat med hennes easy-rutin har vi fått skutan på rätt köl igen! nu både äter han ordentligt dagtid, har slutat äta nattetid och sover bra både dag och natt! allt för att vi fick lite insikt i hur vi ska gå tillväga för att anpassa rutiner kring en spirited-baby!

• Tovaliten

Tack igen Milimina!

Vad skönt att höra att det går att få allt på rätt köl!

Jag har också förstått att de flesta metoder börjar från fem månader, men när jag för ca två veckor insåg att Tova plötsligt sov alldeles för lite om hon fick välja själv, började jag leta efter tips. Innan dess har hon varit en helt problemfri liten drömbebis, hon sov ju sju timmar i sträck redan när hon var två veckor. Hon somnade när hon var trött, oavsett var och hur och åt när hon behövde. Hon mådde helt enkelt jättebra. När jag en dag insåg att det var slut med det och något var fel, förstod jag snart att hon var övertrött. Nu gör jag förstås allt som står i min makt för att hon ska få må lika bra igen.

Jag tänker inte köra någon hård metod hela vägen ännu, utan bara ta till mig allehanda tips för att få henne att sova mer och bättre om det går. Det känns också bra att läsa på så att amn inte börjar med en vana eller rutin som kan bli förödande i längden.

Det verkar som om hon sover extremt ytligt på dagarna, hon är lättstörd och sover alltså bara max 30 minuter åt gången. Men, hon sover 4-6 gånger per dag. Problemet är att hon inte blir utsövd av sina powernaps. Hon är som vanligt på morgnarna ca 1,5 timmar, sen behöver hon vila. Resten av dagarna är hon antigen övertrött ochh speedad eller slö och trött. Jag tror att det beror på att hon aldrig kommer ned i djupsömn under dagen. När jag någon gång lyckats få henne att sova längre är hon ju den där solstrålen igen! Det är därför jag kämpar med dagvilorna!

Babywhisperer finns alltså så bok? Vad heter den och hur får man tag på den? (Förhoppningsvis sista frågan...)

Och ett stort tack igen! Det är så bra att få ta del av andras erfarenheter!

• milimina

ja när de är riktigt små kan man ju göra hursomhelst och de kör sitt lilla race bredvid men runt 4-5mån börjar de bli medvetna om vad som händer och kopplar ihop saker t ex sömn med mat om de alltid sövs vid bröstet eller flaskan. så det är nog bra att börja i tid tips kan man alltid pröva, funkar det så jeij, annars får man leta vidare. preciss om du säger så sover hon alldeles för korta perioder och hon behöver nog sova en timme i taget iallafall... baby whisperer finns som bok och kan beställas här: www.bokus.com/b/9780743488945.html

nu ska jag gå och lägga mej själv, för junior hade en krånglig natt igår och verkar få det även inatt... men det blir väl kanske så när man börjar gå världen blir ju helt plötsligt annorlunda så jag ska passa på att få lite sömn.

• FrökenJ

Här går nattningarna forf bra, likaså på dagarna. Har börjat lägga honom på mage även i vagnen, då vet han att det är sovdags eftersom han läggs på mage även i sängen! Inget skrik längre, jämf med förut ca 40 min om han låg på rygg i sin säng. Han kan ju vända sig om han vill, men är han tillräckligt trött så ligger han kvar!

Men han har börjat vakna oftare på kvällen och nätterna... Han somnar mellan 19-20 varje kväll, vaknar efter ca 2-3 timmar och så håller det på!! Oftast 23, 1, 3 och 5 och vill då snutta för att somna... Men det händer mycket nu, tänder, krypning, står.. Brukar det gå tillbaka av sig självt när de bemästrar nya saker, eller kommer det hela tiden nya saker som påverkar sömnen? Har nämligen inte märkt av det lika tydligt förut! Får honom att sova längre perioder på dagarna, än sina förut 30 minuter. Han ligger som sagt i vagnen och jag gungar den när han brukar vakna och han sover vidare och sammanlagt blir det iaf över en timme..

När jag ändrade från ryggläge till mage sov han 1,5-2 timmar utan att jag gjorde något, men det höll "bara" i sig någon vecka... Nu är vi tillbaka på max 40 min utan hjälp..

Han är (utv mässigt mellan 10 månader (född två mån för tidigt)

• Tovaliten

M!

vad kul att din lille kille börjat gå! Självklart är det en helt ny värld, inte konstigt att man blir orolig. Jag antarb att det är likadant här, även utveckligssprpnget inte är så påtagligt!

Hon sov iallafall supergott inatt (18.10 - 06.30) med bara en amning, så jag antar att hon tar igen en del på nätterna. Ska fortsätta jobba på daglurarna - det kommer nog gå bra snart igen!

Antar att du får springa mycket mer efter Junior nu? Ha det så gott!

• milimina

frökenj,
    de där uppvaknandena låter precis som junior! exakt samma tider o allt... här var det bara en ovana, så att sluta med mat var inte svårt, han accepterade det ganska omgående (sen att det tog mej tr månader att komma på det samt nå punkten där jag inte orkade mer utan tog "fajten" är en annan femma ). visst påverkar utveckling osv, nästan mest när de börjar sätta & ställa sej upp, men man kan också rätt lätt göra lite accidental parenting som tracy skriver... dvs, man gör en sak som funkar (t ex ammar till sömns) och sen fastnar man i det mönstret eftersom barnet sen inte tror det kan sova utan att snutta, osv osv. kanske skulle han somna utan tutte? risken är ju som sagt att hamna i en vana som är svår att sluta med.

övrig utveckling påverkar mest sömnen, att de sover oroligare, men det går oftast över av sej själv rätt snart.

tova,
    heja! du ska se att det snart funkar

• Castle

Hej, har läst lite i tråden... kanske ni kan ge någtra råd.

Min son är bara ca 4,5 månad ännu men jag börjar så smått fundera på om det finns något annat sätt att få honom att sova än att bära runt på honom. Vi har burit honom till sömns från födseln. hans första levnads månad gick bara ut på att äta och bäras omkring på. Sova gjorde han knappt alls. Men nu har det fungerat ganska bra i ett par månader.

HAn har till för 2 veckor sedan ätit ca 2 gånger/natt, men efter inrådan från BVC så tyckte de att jag skulle försöka söva honom utan att amma på natten. Han vaknar inte och är jättelesen utan vill helt enkelt gosa, eller något typ :-/. Och det gick jättebra i ca 1,5 vecka. Vi tog upp honom vyssade lite mot axeln i ca 5-15 minuter sedan somnade han igen och då la vi ser honom i sängen igen.

Men sen 1 vecka tillbaka så tar han ca 15-45 minuter på sig att somna om på natten. det börjar bli tungt att bära på honom.

Vi har burit honom till sömns sedan födseln, men han har somnat på ca 5 minuter så det har inte varit något stort problem. men nu tar varje sövning både natt som dag 15-45 minuter.
    Min rygg klarar inte mer !...

VAd kan det bero på att han senaste tiden har blivit så svårsövd?
    KAn det ha med utvecklingenatt göra?

Dessa böcker ni pratar om...
    Baby Wisperer såg jag var på engelska och 400 sidor tjock... så den boken kommer jag aldrig komma igenom. ( så mycket sover inte min son )
    Men somna utan gråt verkar ju finnas på svenska... men hur tjock är den? Finns den att låna på biblioteket?

Mycket frågor och funderingar... någon som har lite råd?

JAg har testat Wake to sleep i ett par dagar nu på dagen ( efter att läst i denna tråden, och jag tycker faktiskt att det har hjälpt. Innan sov han bara i 20 minuters perioder, men nu sover han och har gjort så i 45 minuter.

• Castle

ngen som hade svar på min fråga? ...
    ...somna utan gråt verkar ju finnas på svenska... men hur tjock är den? Finns den att låna på biblioteket?

• Sara med Melvin

Vet inget om den svenska versionen av somna utan gråt. Har bara läst den engelska. Tror dock itne den svenska är så dyr. Det är väldigt bra att plöja igenom den om man vill testa metoden för det är mycket bakgrundsinfo som är lite individuellt från barn till barn. Oss har den hjälpt massor.

Vi har aldrig kunnat bära vår son till sömns utan det har varit att vyssja o buffa i sängen och på senare tid har vi fått lägga oss bredvid han i vår säng och sen lagt över honom till spjlälsängen när han somnat.
    Det är bra att du har tagit tag i dagsömnen också för den verkar påverka nattsömnen mycket så kämpa på, läs gärna boken/böckerna. Det är kämpigt men såååå skönt när det vänder(har dock en tendens att vända åt alla håll men det är bara att stå ut!!)

Lycka till!!

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3