• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3
  • Bast

Erika Jofur, om det funkar för er att du nattar i famnen tycker jag absolut inte att du gör fel! Det är först när DU tycker att det är problematiskt som det är ett problem!

• Sara med Melvin

gahh, vågar inte skriva nått egentligen men Melvin har lagt sig runt 19 tre kvällar i rad(dock inte somnat före 20 men bara bökat runt i sängen) och fått lite välling och sen tagit 220ml vid 23-tiden och sen sovit till 7-8!!

Han har varit väldigt orolig mellan 2-4 då han normalt brukar få välling men gnällt lite och fått komma upp till oss och sova resten där. Jag hoppas att det ger sig och att han fortsätter sova som han gör nu.

Bast; tack för tipset om att ge mycket mat hela dagen och bara fylla på framåt kvällen!

• Bast

Sara, skriver egentligen inget, men ! Håller alla mina tummar för att det fortsätter!

Erika Jofur, tänkte på en annan sak..... Det kan ju vara så att det blir ett problem även om sonen börjar vakna och fundera på varför han inte är på samma ställe som han somnade, men OM det händer och du känner att du behöver lite hjälp så vet du vart vi finns!

• FrökenJ

Oj så många sidor det var att läsa, men så mycket bra och intressant! Har en pojke på snart 9 månader (skulle ha varit snart 7 mån).. Inga problem med nätterna, han vaknar visserligen 1-2 ggr, men somnar om bredvid mig. Däremot läggningen... 

Vi har haft honom hos oss mycket , somnat vid bröstet, i famnen och i vagnen. Hade vagga de första 6 månaderna , men den är nu utbytt mot en spjälsäng. Ibland fungerar det att lägga ner honom när han halvsover, han tar sin lilla filt och somnar. Men är han lite mer vaken och jättetrött fungerar det inte alls..

Han spänner hela kroppen, viftar med armarna och skriker och skriker! Försöker vända honom på sidan, buffa på rumpan, sjunga, schha. Men han bara spänner sig och skriker ännu högre. Tar vi upp honom tystnar han direkt och somnar ibland direkt mot axeln, ibland ger jag honom bröstet och då somnar han där..

Efter att ha läst allas "braiga" inlägg ska jag prova att plocka upp honom så fort han gråter och sen lägga ner honom när han tystnar. För man ska inte vagga honom då, eller? Bara ta upp och sen lägga ner?

• Sara med Melvin

Egentligen vill jag inte puffa på en sån här tråd men jag hoppas att ni sover allihop

FrökenJ: Köp gärna boken för där står så bra med tips som passar var och en och man kan välja det som känns bäst.
    Jag plockade upp Melvin när han grät eller satt vid sängen med honom tills han somnade. Men om han stressade upp sig för mycket så var det bättre att ta upp honom och lugna. Han fick somna med nån av oss i sängen i början(..av vår NCSS-karriär ) för att känna sig trygg men hade inte vågat det idag för han kryper i väg och ramlar ur sängen om vi inte är "i vägen".

Vi började med detta när han var runt 4 månader och idag(snart 10 mån)somnar han oftast själv och sover mestadels i sin säng men ibland när han är orolig på natten får han komma upp mellan oss.
    Kan inte säga annat än att jag nu tycker det är mysigt att ha han i sängen ibland.

Hoppas det löser sig för dig men det kan ta tid fast enligt mig är det en långsiktigt tryggare metod.

• FrökenJ

Jag har beställt boken! Började igår med att lägga honom på mage i sängen och det fungerar!! Igår skrek han, men inte alls på samma hysteriska sätt som han gör när han ligger på rygg.. Jag buffade på rumpan och sjöng tills han somnade, tog kanske en kvart! Han vaknade efter en pyttestund, tog då upp honom och la ner honom igen på mage och han somnade om. Tjoade efter en timme, men somnade om av sig själv!

Idag har jag provat det tre gånger. Buffade och sjöng och han sov efter tio minuter. Fick väcka honom efter 1,5 timme på fm. Han brukar sova max 30 min. På em somnade han i bilen men jag la honom i sängen (på mage) och han sov igen i 1,5 tim. Nu ikväll la jag honom efter amningen och han låg och blinkade några gånger.. Men skrek ingenting!! Var alldeles tyst och avslappnad. Jag buffade och sjöng och efter en kvart sov han!! Han har nu sovit som en liten prins i två timmar!

Det känns så skönt!!!

• Sara med Melvin

Ja, då var man tillbaka på banan igen....inte-sova-banan alltså.

Testade DUM som jag var häromkvällen att försöka få honom att somna i vagnen vid sju eftersom vi inte var hemma men icke sa nicke. Han var glad ändå men klängig och gnällig.
    När vi kom hem var det jättesvårt att få honom att somna och framåt tio somna han till slut. Sambon gav honom 220ml vid 00:15 poå natten och 01:27 vaknar han VRÅLHUNGRIG och sveper en 220ml till.
    Sen sov han till 7 på morgonen och ville då ha mat igen.
    Igår var det ännu värre att lägga honom med MYCKET skrik och uppvaknanden. Ville ha välling vid tolvtiden igen och sov sen till 6 och vägrade somna om. Sen somnade han inte förrän halv 12 på dagen (brukar vara vid 9) och sen inte sovit efter det!

Ikväll var det också jättejobbigt och tog (hittills) 2 timmar att få honom att somna.

Har varit ca 2 jättebra veckor innan med läggning vid 19 och sen somnat vid 20 utan större problem och sen sovit till 7-7:30.

Nu vet jag varken ut eller in vad jag ska göra!!Är för trött för att tänka!!

• FrökenJ

Jag är så glad, det fungerar fortfarande!! Han har nu somnat på mage i sin säng i en vecka, ca tre ggr/dag!! Nu ler han tom när han läggs i sängen!! Jag förstår att det kan vända, men just nu är det toppen!!

Han vaknar visserligen på natten runt ett och snuttar en kortis och somnar om bredvid mig och jag somnar också annars skulle det vara läge att lägga tillbaka honom!!

• JohPet

Sara: Trist! Han kanske är i en tillväxtperiod eller nåt, eftersom han äter så. Försök härda ut och köra de gamla vanliga rutinerna så gott det går så vänder det säkert när han är "i fas" igen *pepp, pepp*

FrökenJ: >Kul att det fungerar! Så skönt när läggningen är harmonisk.

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3