• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3
  • milimina

äh, alla barn är olika noel trivs väl bra där, junior är bara inte den typen men det är såklart bekvämt för mej också eftersom han fortfarande äter 3-5ggr/natt. jag slipper ju kliva upp då

• milimina

misslobaloba,
    vi har varierat läggtiden faktiskt. ibland är den 19, ibland 20 och nu har det to m varit så att han stökat så mkt att han inte somnat förrän 20.30. men där måste jga faktiskt få säga att det inte har spelat nån roll alls för honom, däremot är rutinen jätteviktig! det är den som talar om för honom att det är sovdags, sen accepterar han det oavsett när
    han hade fasta sovtider ett par månader, men nu håller han på och "möblerar om" så han vill inte alltid sova 2ggr, eller sova tidigt. och då måste man ju också anpassa nattläggningen eftersom det är svårt nog att lägga en trött bebis. att lägga pigg bebis är ingen hit

• misslobaloba

milimina,
    Nej, hon behöver vara riktigt trött annars bökar hon runt minst en timme, annars kan det gå efter kanske 30 min bök. Ja, då är det okej att fortsätta mixtra lite med tiden då

Jag samsover oxå för hon är väldigt klängig men ibland kan hon sova i sin säng som har öppen sida och är ihop meckad med våran, det gör att vi inte glider ihop de ggr hon inte vill ligga (på) mig. Det gör att jag får sova mer ostört en liten stund ibland. Värt att prova kanske?

• milimina

jo har funderat på det men spjälisen går inte att öppna (den är oval)

• Bast

Åh, en oval spjälsäng....! Det vore ju drömmen! Enda gången som Noel vaknar på natten nu för tiden, är egentligen när han trasslat in sig i sängen! Typ ligger med benen ut genom spjälorna, ligger som en hög i ena hörnet, ligger på tvärsen i sängen, eller om han bökat runt och ligger med huvudet i fotändan och då inte hittar nappburken! Med en oval säng inbillar jag mig att han inte skulle trassla till sig lika mycket!

• Bast

Misslobaloba, fortsätt du att prova dig fram till tider som passar er! De ändrar sig ju "hela tiden"!
    Vi har dock gjort så att vi har hållit på tiderna. När han var från ungefär din dotters ålder fram till året ungefär så sov han natt mellan 20.00-7.30 eller 8.00 ungefär. Sedan daglur 10-12, och eftermiddagslur 16-17. Blev det senare än 17 hade han väldigt svårt att somna för natten.
    Nu sover han 11-14 på dan, och sen inget mer, men då är han drygt 13 månader nu.
    Jag vet ju inte riktigt hur länge han sover egentligen, för jag säger bara natti och går ut, men det är de tiderna han ligger i sängen iallafall. Vissa gånger vill inte Noel heller somna, men vi håller på tiderna ändå. Tar det tid så gör det. Vi störs ju inte av att få gå in några gånger. Ibland händer det faktiskt att vi hör honom så sent som 21-21.30, men det är ovanligt.

• milimina

junior hamnar också ofta på tvärsen så det har nog inte med utformingen att göra

sovpuckar is the shit

• Aslan

Bast - vi hade tänkt att Elais skulle få eget rum omkring sex mpnader, men då sov han så dåligt så det enda som funkade var att han fick sova bredvid mig.
    Nu sover han ju största delen av natten i sin säng men fortfarande i vårt sovum. Vi ska snart flytta och tänkte vänta tills dess med eget rum. Hoppas det funkar bra.

Jag undrar hur ni andra gör när ni lägger era barn för natten? Då menar jag inte rutinerna innan sänggåendet utan själva insomnandet. Jag har länge fått buffa/vagga Elias i sängen eller gå omkring med honom tills han somnar o sen lägga ner honom. Han har väldigt svårt att komma till ro själv.

Undrar också över dagssömnen. Elias dagssömn är enligt mig katastrofal. En riktigt dålig dag kan han få omkring en timmes sammanlagd sömn. Han sover två gånger per dag. En av gångerna när vi är ute på promenad. Om man har tur kan han sova en timme då men det har blivit allt mer sällan på sista tiden. Länge var det enda som funkade att han fick sova i min famn. Då kunde han sova i flera timmar. Jag käner dock att det vore skönt både för honom o mig, mest mig kanske om han kunde sova i sin säng på dagen. När han ska sova inne brukar jag gå runt med honom tills han somnar o sedan lägga ner honom. Då sover han i bästa fall 40 minuter. Jag har försökt att hinna söva om honom precis när han börjar vakna genom att buf/vagga honom i sängen eller ta upp honom o gå omkring med. Någon enstaka gång har det funkat. Pantley skriver ju att det är så man ska göra för att förlänga dagssömnen. Ni som lyckats med detta - hur har ni gjort o hur lång tid tog det innan ni började se resultat?

Jag tycker det är svårt att veta hur mkt ett barn bör sova. Pantley har ju tabeller i sin bok o där står att en niomånaders bör sova 2½-4 timmar på dagen, I wish...

• Aslan

Bast - jag skulle fråga dig en sak till...Minnet är kort
    Gör ni alltså så nu att ni lägger Noel, går ut o sedan somnar han själv efter ett tag? Ligger han o pratar o grejar o sedan bara somnar eller händer det att han blir ledsen?

Jag har funderat på om det skulle funka att lägga Elias o sedan gå ut. Hittills har jag velat stanna i rummet både för att visa att jag finns där o för att hjälpa honom att somna.

• JohPet

Aslan: Jag gjorde enl boken för att få min Elias att sova bra pass på dagen (minst 1 timme). Men jag hade honom i vagnen inomhus - så jag vagnade honom alltid till söms och sövde om om han vakande för tidigt. Som liten ville han också bara sova i famnen eller i sele. Nu sen ett par månader sover han bara ett pass per dag och han sover 2-3 timmar detta pass. Resultat såg jag nog efter nån vecka. Men visst vissa dagar sov han kasst också

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3