• Bast

    Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

    www.pantley.com/elizabeth

    Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

    De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

    * Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

    Boken har nu även kommit ut på svenska!

    Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html

    Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

    I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

  • Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3
  • lundsabin

    Tovaliten!
    TAck för ditt inlägg!
    Jo, är kanske drastiskt att ta bort så mycket... men ibland är det inte regelrätt amning utan mer myssnutt tror jag, men lite svårt att hålla isär det när jag är sömndrucken och halvsovande. Tänker också på att hon ändå är så pass gammal, mkt äldre än din dotter och det måste ju också spela roll.
    Annars var det det jag hade funderat på, att inte amma innan kl 3, men så blev det kl 5 istället eftersom hon äntligen somnade just kl 3.
    Tar nya tag inatt!

  • Bast

    Tuvaliten, egentligen så är ju varken jag eller Milimina särskilt "erfarna" eller "kunniga". Oftast så utgår vi från OSS, och det som har funkat/inte funkat! Jag har tänkt "SÖMN" ett helt år nu, och visst har det satt sina spår...! På gott och ont! Men ALLAS åsikter är av värde! (Förutom om man förespråkar gråtkurer, då få man leta efter någon annan tråd!) För ALLA har olika erfarenhet och alla har olika barn!

    Och du har absolut en poäng i att det kan vara tokigt att på en gång bara plocka bort 5-6 mål nattetid, just bara för att de ligger nattetid! Det man kan börja fundera över är ju, precis som lundsabin skriver, är det ÄTA eller är det MYSA amningstillfällena går ut på?

    Jösses vad jag pladdrar, och inte har jag tid att sitta här heller egentligen, för jag skulle "bara" kolla innan jag åker till jobbet!

    Tovaliten, med tanke på vad jag läst om era sömnproblem tidigare så tror jag:
    1. Mittendelen är så pass orolig just för att hon är van att vakna till då,
    och
    2. Jag tror att du kommer att kunna "lära" henne att sova längre om du orkar ligga brevid henne några dagar så att hon liksom kommer förbi det hela. Mycket snart kommer du att VETA hur hon beter sig om hon är på vag att vakan till eller om de bara är "falsklarm". Det är svårt att säga någon exakt tid, men en gissning mellan tummen och pekfingret, nån vecka kanske?!

    Nu är det jag som rusar till jobbet och hoppas att jag inte lämnar ett alltför rörigt inlägg efter mig!
    Lycka till med sömnen, tjejer!

  • Puck76

    hittade hit idag. va med i en tråd som startade våren-06 ang ncss med min äldsta tjej. har sen helt glömt bort metoden tills idag när jag fick syn på tråden. ska genast ta fram boken och börja om med dotter nr2, som bara somnar vid bröstet, och vaknar 5-6gånger /natt. börjar bli trött, har haft det så här i 6månader. och dessutom en överaktiv 1,5åring

    återkommer senare när jag läst in mig igen!

  • Tovaliten

    lundsabin!

    Det var bara en tanke, kanske mest pga jag läste på den andra tråden igår. Jag såg också att din dotter var mycket äldre och visst ska hon klara sig utan mat. Jag tänker bara att stora förändringar kan vara svåra för alla storlekar. Självklart känner du ditt barn bäst och vet vad som kan tänkas fungera! Kanske kan du bara göra som inatt, om hon sover över 03 igen så är det ju bara bra!

    Bast!

    Inte är ditt inlägg rörigt! Jag är oavsett er erfarenhet och kunskap väldigt tacksam för alla råd jag fått. Ni som tänkt sömn mycket längre än jag har mycket att ge - ni har redan räddat mina nätter!

    Självklart orkar jag att ligga bredvid henne om det behövs, även om det blir tråkigt om man själv inte behöver sova... Jag vill ju att hon ska må bra och det gör hon inte om hon inte sover tillräckligt! Jag har satt undan fem helt obokade dagar till sömnträning, får hoppas att det räcker, annars får jag ställa in lite saker, men det är ju inte heller katastrof.

    Ha det bra!

  • milimina

    oj men den lilla tjejen måste ju ha varit mycket yngre än 11 mån? jag vågade själv inte sluta nattmata före junior blivit 10 mån, jag trodde ju att han behövde äta. men till slut märkte jag att han åt för att han fick mat och det handlade bara om vana och mys, inte ett dugg om näring. på en mindre bebis gör det förstås skillnad om man plockar bort allt men när han/hon är snart ett år... det är mycket lättare på ett barn som äter fast föda att se om de ökar intag under dan jag skulle nog inte våga sluta nattmatning på ett ammande barn, för då vet man inte hur mycket de egentligen äter och om de tar igen det dagtid. som sagt är ju inte jag nån expert heller men jag kan komma med tips och nya vinklar.

    apropå dagslurarna så är det garanterat för att hon är van att vakna den tiden som den halvtimmen är "kritisk". så är det hemma hos oss fast efter 45min-pass. och om du sover med henne några dagar kommer hon själv att börja kunna sova längre tror jag. fem dagar är kanske lite i kortaste laget, men  man vet aldrig! bara för att det tog junior flea veckor är ju inte alla barn så bw har mycket bra beskrivningar av olika bebistyper och junior är helt klart av den högenergiska sorten, så han är lite krångligare med just sånt. man måste verkligen se till att hålla koll om han börjar bli trött för han glider såååå snabbt in till övertrött om man inte är med! därför har vi fått kämpa så mycket... men nu går det nästan som på räls varje dag (och natt) så det är värt att orka kämpa.

  • lundsabin

    Godmorgon/förmiddag!
    Måste bara berätta om vår lyckade andra natt, efter den första jobbiga som jag berättade om igår.
    Det som var mest krångligt var faktiskt läggningen igår, det brukar inte vara så mkt krångel just det, men igår... var säkert orsakat av jobbiga första natten. I alla fall så ammade jag henne, hon höll på att somna, jag la ner henne, hon vaknade o ställde sig upp... osv. Så höll vi på ganska länge, ungefär 45 minuter, innan hon tillslut somnade i sängen ca kvart i nio. Pust.
    Sedan gick jag själv och la mig tidigt, vid halvtio, för jag var helt slut! Kunde först inte somna för jag låg och lyssnade på henne, men tillslut gick det, och vaknade inte förrän strax efter midnatt när hon låg och gnydde, dock inget skrik eller så. Jag plockade inte ens upp henne, klappade på ryggen och sa sch, och efter bara några minuter somnade hon om.
    Samma vid kanske halvtvå-två-tiden - hon smågnällde men jag behövde inte plocka upp henne alls, och hon somnade om efter ca tio minuter.
    Tjoho!
    Men, kl kvart i fyra vaknade hon till mer ordentligt, ställde sig upp, jag la ner henne, ställde sig upp, la ner henne, osv. Men, hon var inte särskilt ledsen - bara lite väldigt utstuderad låtsasgråt (som för att testa mig men det var så VÄLDIGT tydligt), jag fick plocka upp henne en gång men det var allt.
    Hon somnade om några gånger, men vaknade ganska snabbt igen, så vi höll på så i kanske fyrtio minuter, innan hon tillslut somnade lite mer ordentligt.
    MEN sedan vaknade hon till igen lite innan fem, och eftersom jag hade tänkt att också idag skulle hon få amma efter fem tog jag upp henne i min säng (och brösten gjorde ganska ont så det gjorde inte dem så mycket!) och sedan sov vi där till lite efter sju.
    Visst vaknade hon några gånger men det gjorde ju alla, och det var inga skrik i flera timmar, och inget bärande (aj min rygg), så det här känns jättebra! Huuuurraaaaaaaaaa!
    FAst vågar inte ropa hej innan... osv för det här var ju bara en natt och vad händer följande nätter? Känns i vilket fall som helst lättare idag och inte så jobbigt inför ikväll, för jag vet ju att det faktiskt går och hon KAN!

  • Tovaliten

    Vad bra lundsabin!

    Hoppas det gått lika bra inatt! Hejar på!

    Här sliter vi fortfarande med daglurarna, men det går bättre och bättre OCH framför allt, vi har fått tillbaka vår glada, lyckliga och nöjda bebis, nu när hon äntligen sover tillräckligt...

    Nya frågor:

    NCSS, BW och AW skriver alla hur viktigt det är med regelbundna rutiner. De skriver också i princip bara om att sova hemma. Nu har jag bara varit hemma i ca en vecka och jag börjar klättra på väggarna snart.

    Hur gör man för att följa rutiner men ändå komma ut lite?

    Har det funkat för er eller har ni inte varit stenhårda med rutinernas tider?

    Har era små sovit i vagn, sjal eller knä när ni varit ute?

    Tack på förhand!

  • Bast

    Tovaliten, jag kände precis som du, att jag höll på att RUTTNA av att bara tänka sömn, dygnets alla timmar!

    Jag tror på att det är himla bra med regelbundna tider och rutiner, men när de liksom hade satt sig lite så införde jag TVÅ olika dagsrutiner. Om vi var hemma så sov han en lång stund på förmiddagen och en kortare på eftermiddagen. Men om vi var iväg så sov han två kortare på förmiddag/dag och en kort på eftermiddagen. Typ, 15 minuter i bilen in till stan och sen kanske 20 minuter till i vagnen innan han vägrade sova mer. Och sen en stund i bilen på väg hem. Ibland så sov han bara en kort på förmiddagen och då fick han sova en lång på eftermiddagen istället.

    Men jag tycker absolut att det funkade att ha två olika rutiner. Framför allt så kände jag att JAG var tvungen att få göra något annat ett par timmar för att jag skulle behålla vettet intakt! Det var MÅNGA gånger som jag trodde att jag skulle få lov att läggas in på sluten vårdavdelning! Så dessa gånger jag trotsade sömnproblemen och gav mig iväg några timmar var guld värda!

    Prova dig fram och se hur det går!
    Noel sov i vagnen när vi var iväg. Jag hade sjal, men vi blev för varma efter ett tag, så den hade vi inte så jätteofta, men om det funkar med sjal är ju det kanon, framförallt om man tar bussen elelr går till vad det nu är man ska göra. Men som sagt, hitta det som funkar bäst för ER!

    Sen är det min fasta övertygelse att när sömnen väl börjar sätta sig så kommer det bakslag, men ju bättre man fått in den nya rutinen, desto fortare kommer man tillbaka till den!

  • lundsabin

    TAck Tovaliten!
    Jo, kan bara berätta att även tredje natten var bra, bättre än andra. Det enda är att det tar längre tid för henne att somna på kvällen jämfört med innan, men igår var det ändå bara en halvtimme, kortare än kvällen innan och inte hiskligt långt.
    Sedan var det ett kortkort gnäll ngn gång vid tvåtiden, somna om snabbt, lite mer vid tre-halvfyra, men inte värre än att jag inte behövde plocka upp, sedan fick hon komma till mig vid femtiden igen, helt ok. Känns jättebra!
    Men som sagt, är beredd på bakslag, kanske inatt...?
    Trevlig helg i alla fall!

  • Tovaliten

    Tack Bast!

    Jag tror att jag gör som du. Om hon kan sova länge i vagnen är ju det jättebra (tränar hemma just nu), men annars får det bli som det blir och tas igen på eftermiddagen om det inte går.

    Tova har fortfarande supersvårt att somna om efter 30 minuter, mycket svårare än att somna från början. Ibland tar även det en halvtimme, men det får väl vara så tills det satt sig (jag hoppas det gör så...)

    Trevlig och bra sovhelg önskar jag alla!

  • milimina

    jag gav det två månader att få sömnen att funka innan jag vågade fresta på alltför mycket - men alla bebisar är ju inte lika motsträviga som junior för det mesta räcker det med två veckor och sen kan man göra undantag. vi var dock tvungna att jobba stenhårt innan både tider och sömnlängd satt som det skulle, och under den tiden gjorde jag bara nödvändiga utflykter samt såna som passade in på rytmen, så att han t ex kunde sova på rätt tid om än inte lika länge. (satt alltså inte bara hemma och ugglade i 2 mån, då hade han klättrat på väggarna av tristess inte jag alltså, men han jag har ju ett helt hus att renovera, suck)

    när vi inte är hemma sover han i bilen, vagnen eller sjal (sällan). det är först efter att vi skaffat en beg kombivagn med helt plant liggläge han nu sover mer än 45 min i vagn, och det för att han vill ligga på sida eller mage samt kunna vända sej om han ska sova långa stunder. den har vi dock aldrig med på utflykter eftersom den är för tung, så då får man helt enkelt ta att han sover lite mindre. oftast sover han igen det annars får man kompensera med tidig nattning...

    junior är och kommer troligen förbli en sån som har svårt att stänga ute omvärlden när han ska sova. jag måste lägga för en filt så att han inget ser om han ska somna i vagnen, det finns ju så mycket att se och upptäcka därute! det är underbart med sån aptit på livet, men det gör onekligen detta med sömn till en utmaning. fast ibland måste man göra ett bryt, man orkar inte tänka sömn jämt, jämt, jämt... precis som bast säger. ett tag sket vi i allt och bara lät det vara som det var innan vi tog nya tag. man måste få göra så också.

  • Tovaliten

    Tack också Milimina!

    Nu har jag tänkt och tänkt och mannens semester börjar ikväll... Och för att vi ska kunna få någon semester alls och inte bara ligga i sängen, så ska vi låta också sömnträningen ta semester ett tag. Liten är ju trots allt bara fyra månader. Vi ska se till att hon får minst ett långt pass per dag, resten får bli korta catnaps om det blir så...

    Jag tar tag i det igen i augusti!

    Idag tog jag på sjalen igen efter säkert två månaders vila. Både hon och jag njöt storligen, Tova sov tom en stund. Tyvärr var vi genomsvettiga efter nån timme - så nu längtar jag verkligen efter gåsen!

    Ha en skön helg!

  • Spjälsäng

    Hej!

    Hahah.. här kommer en mamma till en 4.5 månaders bebis som vill väcka den här tråden till liv.. finns det några andra som vill hjälpa sina barn med sömnen?

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3