• Bast

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

www.pantley.com/elizabeth

Vi som försöker få våra små att sova bättre, utan några gråtmetoder.

De viktigaste punkterna i boken "Somna utan gråt"/"The no-cry sleep solution" av Elizabeth Pantley::

* Tidigare läggningstid (ca 18.00-19.00)
    * Tydlig läggningsrutin, samma varje kväll
    * Införande av snuttefilt eller liknande
    * Göra sovplatsen mysig men inte rolig
    * Komma på en "sovfras" man säger när barnet ska sova
    * Förlänga/förbättra sovstunderna på dagen
    * Skilja dagvilorna från nattvilan
    * Förändra barnets sovassociationer om det exempelvis bara somnar vid amning

Boken har nu även kommit ut på svenska!

Tråd nr 1: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12974267.html
    Tråd nr 2: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m15920264.html

Kika gärna i de gamla trådarna, de är som ett helt bibliotek av sömntips!

I dessa trådar har vi även blandat in en del från andra "sömnmetoder", då det viktigaste för oss är att barnen ska kunna somna utan att gråta och inte att följa en metod slaviskt.
    Ett par av dessa tips är:
    - "Wake to sleep", vilket är ett sätt att försöka få barnet att förlänga daglurarna. Man "stör" barnet strax innan det brukar vakna, genom att t.ex. smeka lite lätt på benet, stoppa in nappen eller liknande. Tanlen är att barnet ska "somna om" och på så sätt komma i en djupare sovfas igen innan det vaknar.
    - "Dream feed", vilket innebär att man ger barnet välling/ersättning i sömnen så att barnet inte vaknar och är lite småsugen/hungrig och tror att det måste äta för att kunna somna om.

• Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3
  • lundsabin

Och tack bast för ditt svar!
    Ska bara förtydliga så att inte blir missförstånd... vill sluta amma på natten bara, inte helt och hållet! Hon äter inte så mkt på dagen, från mig alltså, utan är mest på natten och det är det jag vill sluta med. Så när jag tog över henne till min säng kl 5 ammade jag henne och hon somnade som en sten. Har väl tänkt att hon självklart ska få amma när hon vaknar på morgonen, frågan är när det räknas som morgon? I normala fall vaknar hon ca kl 7...
    Glömde också säga att hon fick lite vatten i flaska när hon var ledsen, drack en hel del första gången men ratade det sedan med kraft. Hon dricker välling ibland, men föredrar bröstet. Ska kanske testa det (är som night feed i baby whisperer?). Det jag funderar på är isåfall att jag har läst att man ska sluta med det när de är i hennes ålder, men jag kanske ska köra med det ett tag tills hon sover bättre? Eller, sover bra har hon alltid gjort, emn vid mitt bröst...
    TAck en miljon gånger återigen!

• Bast

Jag förstod att det bara var nattamningarna som du ville åt. Visst kan du fortsätta amma på morgonen! Men precis som du skriver: När är det morgon? Det du kan göra är ju att sätta en tid då DU tycker att det är morgon, men självklart kan du vara lite flexibel. Barnen kan ju inte klockan, och kan ju inte förstå varför det får amma ena dagen (då klockan är 6.30) men inte den andra (för då är klockan bara 5.47), så det är ju lite av en balansång...!

Jag började ge Noel en flaska välling innan vi gick och lade oss för natten, men då visste jag inte att det var en "metod" som fanns nedtecknad, utan det är först efteråt som jag fick reda på att det kallas för Dreem Feed. Jag gjorde det på Noel tills han var runt 9 månader, då han sov natten igenom utan att äta. Innan dess åt han både två och tre gånger...... Iom att jag gav honom flaskan så VISSTE jag att han inte vaknade av hunger utan av ren vana, och då tyckte jag att de var lättare att stå emot det där att hämta flaskan (slutade amma på natten långt tidigare då jag var tvungen att få sova nån natt då och då). I samma veva började vi även ge vatten när han vaknade till och det är det enda han får nu. Så fortsätt att erbjuda vatten iallafall.

• lundsabin

En fråga till....
    vad tycker ni om att trösta med ord? jag försökte inatt att bara köra en ramsa, säga samma sak hela tiden, men ibland gick det inte... ska man prata så lite som möjligt eller är det bättre att prata om det är vad som tröstar bäst? undrar om det kan väcka mer än söva...
    tack igen för att ni tar er tid!

• lundsabin

Och YTTERLIGARE en fråga... betr dagssömnen.
    De flesta säger ju att rutiner är bra, så även jag, men i tex NCSS säger hon ju att man ska göra allt för att de ska sova mkt och bra på dagen...
    Så, nu sover dottern som en sten sedan snart två timmar, det BRUKAR hon inte göra på förmiddagen, utan sover oftast bara 45 min-1 timme då, och lite längre på eftermiddagen (men inte alltid). Nu kände jag bara att eftersom det blev som det blev inatt så är det bättre att hon sover nu även om det inte är som det brukar (vilket ju är i strid med SHN men det är ju inte den jag följer just nu...). Vad säger ni?
    Dessutom ammade jag henne till sömns, men visst är det bättre att få ordning på nätterna först och sedan tar man itu med dagssömnen?

• Bast

Lundsabin, vi har en ramsa som är typ: "ssssccchhhh..... Sssssov ssssså gott.... Ssssesss i morgon....." Men om jag får lov att gå in igen så använder jag ENBART "Sssssscccchhhhhh....."
    Så jag har alltså en lite längre vid läggdags, och en förkortad verision vid ett uppvak.

Vi jobbade stenhårt med nätterna, och dagsömnen kom liksom på köpet när nätterna började lösa sig. Nu känner ju DU din dotter bäst, men jag upplevde det som att det var bättre att Noel sov lite längre den första luren och lite kortare den andra. Och inte senare än 17 då han la sig för natten vid 20. Så jag hade lite sådana hållpunkter istället, och var lite striktare främst på NÄR den sista luren var, men annars fick han sova.
    Jag har för mig att Pantley skriver att god nattsömn och god dagsömn går hand i hand, så en god lur nu på dagen kanske hjälper till att få en bättre sömn i natt?!

• milimina

bast,
    tack! Generad

lundsabin,
    att du ammade vid 5 gör ju inte att nattens möda är helt bortkastad men jag tror att du vinner i längden på att försöka jobba på en helt amningsfri natt (även om jag vet att det är sååå skönt att bara få sova att man gör vadsomhelst!) så att inte det heller blir mixade budskap. typ, man får mat ibland och ibland inte? det tog junior två nätter att acceptera att han skulle somna om utan mat och nu får han välling när han vaknar istället. ibland i sängen. det är dock alltid i samband med att han vaknat för dagen och vi sedan kliver upp. men jag ska villigt erkänna att vi har en flaska med vatten vid sängen för de gånger det verkligen kniper mitt i natten...

shn är inget för oss. jag tror visserligen på att man ska låta barnet veta att man finns även om de sover, men inte på att lämna dem ensamma med sin förtvivlan. junior sover aldrig så gott som när han hör musik, prat och ljud i huset, men det är först efter att han somnat som vi lämnar honom, och vaknar han går vi alltid dit när vi hör att han inte somnar om på egen hand.

här på fl verkar de flesta använda sej av antingen 5mm eller shn så du riskerar ju att få en hel del svar i den vägen om du startat en egen tråd (du får gärna länka till den!)

ang pu/pd så är det inte alldeles fel att ta upp, men samma där, försök att så långt det går lugna henne i sängen. och lyssna efter den lite entoniga, monotona mantragråten - det betyder att hon är på väg att lugna sej själv och somna på egen hand och då ska man inte störa. det är viktigt att särskilja de olika sorternas gråt (även om det är skitsvårt!) för att vet aom de är arga, lessna, hysteriska eller just håller på att trösta sej själva.

baby whisperer finns på bokus för en human peng och man kan ju börja med att läsa de kapitel som är mest angelägna, dvs om sömnen i detta läget. men man tjänar mycket på att även kolla in hennes rutinförslag och dagar, eftersom det såklart också påverkar nattsömnen. vi kör en easy-variant som funkar SUVERÄNT på junior, han svarade direkt med att bli en helt annan kille och utan protester följa allt! detta från att ha krånglat med både mat och sömn under en lååååång period!! dessutom var jag taskig nog att starta nattsovandet mitt under ett utvecklingssprång men han gick med på det också!

ett hett tips: försök att så gott det går dela nätterna emellan er. mamma tar två nätter, pappa tar två nätter. annars orkar man inte. jag tog tre själv men jag var då i gengäld färdig att slänga ut honom genom fönstret den fjärde natten eftersom jag inte fått sova nåt alls. och det är viktigt att en o samma person har en natt igenom eftersom även byte av förälder "stör" omsomnandet. man orkar inte mer än två nätter om man dessutom ska behålla förståndet...

• milimina

oj här kom det ju massa mer medan jag skrev

dream feed: ja man ska egentligen inte ge ett såpass gammalt barn det utan avveckla runt 9 mån. MEN: om jag visste att junior ätit dåligt under dagen, så fick han en slurk i sömnen ändå, så att jag visste att han skulle klara natten. det gjorde jag om det behövdes i några veckor innan vi nu slutat med det helt. istället ser vi till att han är fullproppad med mat innan sovdags så vi inleder kvällsrutinen med att ge honom en stadig portion gröt

tröstning: ord kan störa. jag hyssjar bara, schhhhschsch, och det räcker för junior. men, alla barn är olika! en del behöver höra rösten och i början fick jag även mumla lågt och nynna ibland för att han skulle veta att jag fanns där. man får ta lite i taget och man märker ju vad som funkar bäst efter ett tag.

dagsömn: bra dagsömn ger bra nattsömn! både ncss och bw är klara på den punkten ta kampen om natten först och dagen sen. jag gjorde båda men det var för att vi var i verklig kris! han sov alldeles för lite och för sällan och mådde inte bra på det. rutiner betyder bara att man gör samma saker efter varandra men inget om hur länge en sak ska pågå. rutin är inte lika med schema i annat än aw's värld

• lundsabin

fråga angående boken - vilken är det man ska ha...? kollade på bokus och det finns ju jättemånga olika varianter. har läst det ngnstans innan, men kommer inte ihåg vilken det skulle vara...

• Tovaliten

lundsabin! (och ni två hjälpare!)

Efter allt jag läst massor om sömn de senaste två veckorna tycker jag att det låter väldigt drastiskt att plocka bort fem-sex nattmål på en gång. Jag skulle definitivt ta några i taget. 1 tu 3s (www.familjeliv.se/Forum-3-38/m22236801.html)
    dotter fick akut näringsbrist när hon gjorde så.

Jag skulle istället bestämma vilka tider jag skulle vilja ha henne "amningsfri" till att börja med, t ex 23 - 04, och sen jobba vidare när hon börjat äta bättre på dagarna.

Jag är inte alls lika erfaren eller kan lika mycket som Bast och Milimina, men kanske en försiktigare typ?

Lycka till!

• Tovaliten

Får jag fråga en ny sak?

Jag har ju också läst det där om att god dagsömn föder god nattsömn och tvärtom. Vi har nu fixat nattsömnen. Tova (4 månader) sover 19 - 07 och ammar när jag lägger mig 22-23 och ca 04.30. Jag tycker det är bra för en fyramånaders.

Däremot får vi verkligen inte till dagarna. Hon vaknar alltid efter exakt 30 minuter och är omöjlig att få att somna om. Två dagar i rad har jag nu legat hos henne under mittenhalvtimmen för att få henne att sova i 1,5 timmar två gånger.

1. Varför är just mittenhalvtimmen oroligast?

2. Kan jag, tror ni, genom att verkligen tvinga henne till 1,5 timmar genom att ligga bredvid, få henne att bli inkörd på det så att hon såsmåningom kan sova så själv? Hur många dagar kan det i så fall tänkas ta?

Tack på förhand!

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3