• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Rottis77
    Vinter81 skrev 2007-06-06 13:55:41 följande:
    Rottis77Man kan prova med att inte mata fisken på ett par dagar, då borde den bli mer aktiv.Men det kan även simblåse problem och då kan man prova med att ge den alg tabelt. men även då ska man avstår från matning ett par dagar.Vilken typ av foder ger du dem?Om det får magproblem kan felet ligga i maten.
    asså, jag köpte faktiskt ny mat i söndags!!! Innan har jag bara gett mat speciellt för guldfiskar, men nu har jag även neontetra och black molly, så när maten tog slut så köpte jag en där det står fodermix- för alla akvariefiskar: Ska jag köpa den gamla maten igen kanske??
  • Vinter81

Rottis77

Då är det säkert där du har problemet.

Köp den gamla maten igen och börja mata försiktigt och hoppa över nästa matning.
    Jag har också guldfiskar tillsammans med kardinaltetor och malar.

Mitt tips är ge guldiskarna mat först och medan de äter ge den andra fiskarna sin mat.
    Det har funkat bra för mig.

• Vinter81

Rottis77

Jo fiskar som har magproblem kan man gärna ge granuler iställer för flingfoder. Gärna sådana som sjunker.

Men man måste byta foder långsamt.

• EvigLängtan

har precis fått ett akvarium 112 L.
    Men behöver man något extra tillsattser i? typ saltet eller något?
    Och hur ofta behöver man byta vatten o hur mycket isåfall?

Är så ny med detta?

• Vinter81

Evigalängtan

Hej och välkommen hit.

Vad man behöver tillsätta beror ju på vad man ska ha för fiskar.
    Men ska du ha ett sötvattens akvarium så måste man tillsätta vattenberdnings medel som gör kran vattent bra för fiskarna.
    Man bör byta 30% av akvarie vattnet en gång i veckan.

Det finns massor av tillsattser man kan tillsätta.
    jag anväder mig av
    Tetra Aqua Safe som vatten berdning
    Tetra Easy Balance som hjälper till att hålla vatten värderna i rätt invårer
    Dåda dessa produkter tillsätter man en gång iveckan som tidigt som man gör vatten byte.

• Rottis77

Vinter81:Glömde fråga om det är något speciellt granuler du rekommenderar att jag ska köpa till gulfiskarna??

• Vinter81

Rottis77
    Du kan fråga i affären.
    annars brukar sera ha speciellt för guldfiskar
    Jag brukar använda något som heter Hikari det kommer i påsar finns lite olika speciellt för guldfisk jag brukar blanda både sorterna.

• Rottis77
    Vinter81 skrev 2007-06-06 14:46:48 följande:
    Rottis77Du kan fråga i affären.annars brukar sera ha speciellt för guldfiskar Jag brukar använda något som heter Hikari det kommer i påsar finns lite olika speciellt för guldfisk jag brukar blanda både sorterna.
    Tack Skrattande
  • Vinter81

Rottis77
    det var så lite
    Bara att fråga om det är något mer du undara över.

Svar på tråden Akvariefiskar