• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • qenzo

KUL!
    Jag ska också köpa Axelotl'ar, 2 st. Verkligen underbara djur.
    Men först måste vi köpa större akvarium samt inreda mitt 200L till aquaterrarium.

lilarina skrev 2007-08-13 08:05:08 följande:
    hej hej va till djur affären skulle BAra TITTA,,JOJO DET GICK JU BRA,,,kom hem med en axelot till en brun,dom är ju så häftiga,grodor ,tar ni ut dom för att mata dom,?är det klo grodor eller?gubben bytte sand i det stora 450 liters det blev välldigt bra,,sköt om er kram mej
  • qenzo

Vet ni om förresten, att det from 1 september kommer nya skärpta lagar på hållande av akvariefisk?

Bla kommer alla akvarium under 40L att förbjudas för fisk.
    Alla fiskar måste ha akvarium anpassat för deras strl. Vilket betyder att drivor av folk sitter med för små burkar.
    Alla vattenvärden måste stämma med deras naturliga miljö.
    Biotoperna kommer troligvis att skärpas, dvs att fiskar från Asien inte kan dela kar med fiskar från Sydamerika.

Jag kommer att lägga upp de nya lagarna såf ort jag fått papperet från min akvarieförening. Det kommer troligtvis ske FÖRE den 1 september.

• Vinter81

qenzo
    På ett sätt låter det ju bra med hårdare regler men hur ska man kunna kolla att folk efter lever dem. Jag menar vi som redan har kar måste ju få ha kvar dem.
    Vilket också innebär att zoohandlaren måste ta större ansvar. Att se till att folk efterlever reglerna.

• Mammanseko

Vad bra med lagar! Folk kan juh hålla sina akvariefiskar hur som helst verkar det som!
    Det ser man juh bara man kikar runt lite snabbt på blocket!

Ingen som vet om det där tipset med saltet? Stämemr det verkligen?

• qenzo

Ja lagarna är jättebra, men det kommer inte att innebära att ni som har för små kar får ha de kvar.
    Är ni dessutom medlem i en akvarieförening är det en del av styrelsens jobb, att se till att medlemmarna följer lagen.

För mig innebär det att jag måste köpa fler akvarier eftersom det största jag har nu (200L) är snäppet för litet för min ål.
    Sedan har jag fiskar från olika biotoper med med samma vattenkrav.
    Men det är smällar man får ta om man nu vill följa lagen samt göra det så bra som möjligt för fiskarna.

Att zoobutikerna skärper sig är ju dags hur som. De har slarvat på tok för länge med det här ang akvaristik.

Vinter81 skrev 2007-08-13 12:26:29 följande:
    qenzo På ett sätt låter det ju bra med hårdare regler men hur ska man kunna kolla att folk efter lever dem. Jag menar vi som redan har kar måste ju få ha kvar dem.Vilket också innebär att zoohandlaren måste ta större ansvar. Att se till att folk efterlever reglerna.
  • Vasen

Vet ni som verkar insatt om man inte hålla yngel i mindre kar heller? Tänkte närmast på vår lilla plastbalja på 10 liter till våra svärdbäraryngel, där de är i någon månad tills de kan simma med de stora, glupska fiskarna .

• qenzo

Att hålla yngel i sk odlingstankar är fullt legalt.
    Men ska jag vara ärlig tror jag ävend et sträcker sig mot iaf 40L sträcket... 10 L är inte mkt, ens för småspigg.

Vasen skrev 2007-08-13 18:28:19 följande:
    Vet ni som verkar insatt om man inte hålla yngel i mindre kar heller? Tänkte närmast på vår lilla plastbalja på 10 liter till våra svärdbäraryngel, där de är i någon månad tills de kan simma med de stora, glupska fiskarna .
  • Vasen

Nej, 10 liter är inte mycket (men lättplacerat ur självisk, inredningsmässig synpunkt). Vi köpte baljan i panik när våra yngel började hoppa ut ur den lilla flytgrejen vi hade i det stora akvariet och raskt blev uppätna av de andra fiskarna. Nu har vi ett filter som tar upp en stor del av det hela också. Fast vi har bara fyra yngel där för tillfället. Vi hade ju pinsamt nog en liten mal där i också ett tag. Den har fördubblat sin storlek och fått fin färg sen vi flyttade över den till det större akvariet , så den har hämtat sig turligt nog.

• Vinter81

Hej
    Någon av er som någongång har haft små genomskinliga till nästan rosa små små sniglar i erat kar. Har fått det i min 80L bytta och mina snigelätade fiskar vill inte äta dem så nu vet jag inte hur jag ska bli kvitt dem.
    Några förslag?

• Lycaon pictus

Akvariet är rensat och "skrubbat" dock så väntar jag med att rengöra filtret. Cabomban (heter växten så?) mådde inte så bra så den fick slängas, det var troligtvis den som algade ner akvariet.
    Min svärdbärar hane mår inte så bra.. han ligger mest och trycker under stenen, vad kan felet vara?

• Vinter81

Hej eftersom denna tråd stänger idagarna har jag nu lagtupp en ny tråd som heter Akvariefiskar 2 ditt ni alla är välkommna.

• lilarina

ja dom är häftiga,våra tigger värre än hunden,ligger gjärna i handen o blir klappade,,,kram mej

qenzo skrev 2007-08-13 12:04:22 följande:
    KUL!Jag ska också köpa Axelotl'ar, 2 st. Verkligen underbara djur.Men först måste vi köpa större akvarium samt inreda mitt 200L till aquaterrarium.
Svar på tråden Akvariefiskar