• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Juliettans

Precis vad jag letade efter! Är själv småtokig i akvarium!
    Idag har jag plockat upp 5 ungar som överlevt föräldrarnas glupskhet. Inte det lättaste då dom är ca 2mm långa och kvicka som attans! Det tog 2x30min att få upp dom små rackarna!

Jag har guppy (fertila odjur!), 2 mindre malar och 2 röda räkor, i ett 65l akvarie + ett klotakvarie till yngel.
    Någon i Göteborgsområdet som vill byta triangelstjärtade guppys (Poecilia reticulata)? Jag vill byta för att sänka risken för inavel.

Är det bästa sättet att få bort snäckor, att stoppa i spenatblad, som man tar upp då de är fulla med snäckor? Jag fick med 1 snäcka då jag köpte en växt senast. Nu är det säkert 30 äckelsnäckor. Jag läste om tipset i en bok jag har, men har inte testat än... Någon mer som har problem med dessa odjur???

Lycka till med era akvarium!
    Julia

• Juliettans

Ja just det. Temperatur på vattnet undrar jag om oxå. Man brukar väl ha 25grader på vattnet, men stämmer detta för alla sötvattensfiskar? Någon som vet? Läst att Guppyn lägger upp till 100ägg/4vecka om man har en temperatur på 27-28grader. Ger inte Guppyn levande ungar? Det har jag hört, och har aldrig sett till några ägg, bara ungar!

• Vinter81

Hej Tokiga Julia
    jag har just fått min första kull av guppys från två honor som födde nästan samtidigt. Men nu är det så här att jag har botten levande fiskar som äter allt de kan komma över så jag lyckades rädda 10st till en egen liten balja.

vad jag vet och vad jag har kunnat läsa mig till är att guppys föder levande ungar men att ungarna direkt efter födseln ligger helt stilla på botten i upp till ett dygn innan de börjar simma.

Detta kanske gör att folk tror att det är ägg för de är ju inte stora, men jag vet inte.

Jag har ca 26 grader i mitt akvarium men oftast brukar man ligga runt 25grader tror jag men det är ju beronde på vilken fisk man har.
    Tack för snigel tipset.

• Pilloppan

Praktbotior äter sniglar!

Temperaturen ska ligga på 23-28 grader beroende på art, guldfiskar och slöjstjärtar är kallvattenfiskar så dom ska ha ca 12-22 grader

Guppysar föder bara levande yngel.

• Vinter81

Pilloppan
    Hej
    Praktbotior äter sniglar och snabbt vill jag lova.
    De total rensade ett av mina akvarium på en vecka.

• Vinter81

Jo, jag undrar om det är någon här som har haft guppyhonor som verkar bli förlamade och sedan dör?
    Någon som har en förklaring till detta?

• Vinter81

Nu funkar inte datorn som den ska det ska ju stå att jag undrar om det finns fler där ute som är tokiga i slöjstjärtar som jag är har sex stycken små krabbater.

• Trynträ

Slöjstjärtar är ju en slags guldfiskar och är således kallvattensfiskar så de behöver ingen värmare i akvariet utan klarar sig utmärkt utan. Andra fiskar kräver dock lite varmare klimat. Slöjstjärtar är ursöta tycker jag.

• Vinter81

Trynträ
    Välkommen hit!!
    Har du några egna slöjstjärtar eller guld fiskar?
    i så fall vilka färger har du?

Svar på tråden Akvariefiskar