• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Tesa77

Hejsan kul med så många som gillar akvarium, själv har jag ett akvarium på 750 liter, jag bara älskar det.

• Rottis77

Vinter81: Asså nu har det hänt något konstigt med mitt akvarium!! Min guldfisk mår fortfarande dåligt + att min black molly var död när jag kom hem från jobb, var pigg i morse, min ena neon tetra har nästan tappat all sin färg, men verkar inte dålig för övrigt. Vad är det som händer?? Vad ska jag göra??

• Vinter81

Hej Rottis77

Jag kan ju inte säga säkert men har du kollat så du har bra värden i akvariet?

så att du inte har för hög nitrit eller något annars låter det som att du har fått någon sjuka i karet.
    Ring din akvrie butik de brukar vara duktiga på att ge tips.

• Vinter81

Humbela var är du?
    Hur går det med ditt akvarium?

• Giz the wiz

rottis: kolla cirkulationen, kolla temperaturen.
    du har kallvattens fisk (tetra och guldfisk) mollyn vill ha högre temp.
    gör 30% vattenbyte varje dag i 1 veckas tid.

här odlas cyano för fult i minsta karet, stora puttrar på än så länge utan ngn mer problem *peppar peppar*
    54an ja det är överbefolkat så nu måste jag omstrukturera lite i helgen.

fick panik sänka tempen med frusna vattenflaskor i dag och nu är den nere på 28 igen.... sommar sommar tralalaaaaaaaa.

• Trynträ

Ja jag tror också på temperaturen vilket jag skrev ovan. 28 grader och över kan vara katastrofalt för vissa fisksorter. Skiner solen på akvariet så blir det fort väldigt varmt och fiskarna blir dåsiga och slöa.

• Rottis77

Hej.
    Tack för tipsen, men det blir tyvärr inget bättre. Temperaturen är bra, har varit bra hela tiden och det står så att inte solen kan skina på det. Var inne i en djuraffär och frågade, men dom visste inte utan tyckte att jag skulle 30% vattenbyte varje dag i 1 vecka. Men när jag kom hem hade malen + den bleka neontetran dött. Guldfisken lever fortfarande, men håller bara till på botten, en annan neontetra är jätte svullen över buken och ingen av fiskarna vill äta. Vet inte vad jag mer kan göra, tycker så synd om mina fiskar.

• EvigLängtan

Oj tack! ska genast åka o köpa dt! Tack igen!

Vinter81 skrev 2007-06-06 14:23:59 följande:
    EvigalängtanHej och välkommen hit.Vad man behöver tillsätta beror ju på vad man ska ha för fiskar.Men ska du ha ett sötvattens akvarium så måste man tillsätta vattenberdnings medel som gör kran vattent bra för fiskarna.Man bör byta 30% av akvarie vattnet en gång i veckan.Det finns massor av tillsattser man kan tillsätta.jag anväder mig av Tetra Aqua Safe som vatten berdningTetra Easy Balance som hjälper till att hålla vatten värderna i rätt invårer Dåda dessa produkter tillsätter man en gång iveckan som tidigt som man gör vatten byte.
Svar på tråden Akvariefiskar