• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Giz the wiz

hahaha ser hur hon riktigt kommer jubla av lycka

• Slarva

Hittade just hit och har läst igenom hela tråden. Ni verkar vara kunniga så jag tänkte komma här och vara jobbig med en massa frågor!
    Jag har fått en sån där liten fiskskål i present och tänkte skaffa mig ett par småfiskar att titta på. Har haft fiskar förr när jag bodde hemma hos föräldrarna och minns att guppysarna var roliga för de fick ju yngel. Men neontetror är ju häftiga att titta på... Vet inte hur många liter skålen är på (typ lika stort som en fotboll) tror ni att man kan ha 3-4 neontetror och lite växter i en liten skål?
    Vad behöver man mer?

Du varg, du varg kom inte hit, ungen min får du aldrig...!
  • Trynträ

Det är inte så snällt mot fiskarna att låta dem simma omkring i en liten skål. Minst 60 liter bör man ha och syrepump. Man skulle önska att djuraffärerna slutade sälja såna saker.

• Slarva
    Trynträ skrev 2007-05-30 20:15:46 följande:
    Det är inte så snällt mot fiskarna att låta dem simma omkring i en liten skål. Minst 60 liter bör man ha och syrepump. Man skulle önska att djuraffärerna slutade sälja såna saker.
    Okej, kanske jag ska skippa fiskarna då och bara ha några läckra växter eller?
  • Giz the wiz

neeeeeeeeeeeej inga fiskar i en skål, nej nej nej nej.
    oki lika bra jag varnar på en gång: jag är motståndare till skålar
    dels får man ingen riktig cirkulation i sånna, nitritspikar så det visslar i knutarna och vitaprick och svamp pga stressade fiskar (jag hade en så stor som 60L å den var värdelös så vad ska inte en i fotbolls stl vara)

där emot så tycker jag att du lägger i svart råda sand.
    i med en rot och javamossa, ngn sessiflora eller annat kul och 10 körsbärsräkor.

du kommer ha stor glädje av räkorna som är väldigt sociala och trevliga och dom kräver inte så mycket.
    neontetror vill ha minst 30L och nä det kommer inte din skål upp i, guppy vill ha 50L så vida du inte köper endlers som nöjer sej med 30.

så räkor i skålen och fiskar i ett riktigt akvarium med riktigt filter och cirkulation

• Slarva

Okej, tack för rådet! Då ska jag hålla utkik efter räkor... fast jag tycker det låter lite äckligt men...
    Har aldrig sett annat än räkor i frysdisken tidigare.

• Giz the wiz

www.petshrimp.com finns maaaaaaaassor av räkor
    körsbärsräka och crystal är räkornas svar på guppy, ynglar som bara den
    amanon är färglös men jätte kul.
    filter räkorna blir 10-15cm och lite blygare men jätte fina

• Vinter81

Hej allihopa här händer det saker.
    Har inte fått orderbekreftelsen på sakerna jag beställt än hoppas det inte blivit något fel.

Vill ju ha hem saltet så jag kan prova.

Vinkar till alla nya

• fiffiluran

vi bor i en 1,5:a på 44kvm och har ett (enligt mig) gigantiskt akvarium på 720 liter.. jättefina fiskar (sydamerikanska ciklider) som jag älskar att titta på men suuuuuck vad jag irriterar mig på pumparna på natten! Låter som jag sover i ett garage, nu har vi köpt en lite mindre pump och har kvar en rejäl pump men den största stänger jag av varje kväll när jag ska sova. Jag får lite dåligt samvete för att jag stryper firrarnas tillgång till syre.. men då har överlevt på detta sett ett år och förökas så dom mår nog bra.

Svar på tråden Akvariefiskar