• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Vinter81

Hej

jag tycker de ser ganska söta ut.
    Någon som vet om de kräver mycket skötsel och special grejor?

• Chozzzan
    Vinter81 skrev 2007-05-30 12:06:42 följande:
    Hej välkommen Chozzzan!!Piraya det låter spänade.
    hehe... han é ganska ful/fin... med sitt underbett =)
  • Vinter81

Humbela
    Tack för länkarna.

Chozzzan

Är det svårt att hålla akvariet rent åt en sådan fisk.
    Jag tänkte han biter inte er när ni ska rengöra i akvariet?
    Har även hört att det ska lukta mycket om dem.

• Chozzzan

Vinter81... nää han bits inte, han brukar hålla sig i andra delen än vad man själv är när man är i och gräver =) och jag tycker inte att det luktar nåt om akvariet... det ända är att vi ibland måste fiska upp gamla huvuden och sånt från fiskarna han ätit hihi...

• fiffiluran

humbela- hmm.. nått tips på vad jag kan göra då? Det är inte läge att flytta det förrens vi byter lägenhet, så det kommer att stå där det står och jag har provat sova med öronproppar och det funkar inte heller. Kan man lyfta ur pumpen ur akvariet efter man stängt av det för att slippa dom dåliga bakterierna?

men som du säger verkar våra fiskar tåliga, vi var borta i 3 dygn och det visade sig att vi fått strömavbrott i princip samma stund vi gick utanför dörren.. när vi kom hem var fiskarna halvdöda (väldigt slöa) men efter några timmar var det full fart igen.

• Giz the wiz

som sagt era tål det så ni kan nog lungt fortsätta.
    kolla så det inte sitter ngt löst som vibbrerar fram ett skrammel , ställa pumpen på en frigolitskiva kan dämpa vibrationer.
    jag har inte så stora erfarenheter av ett ytterfilter, den erfarenhet jag har är 40 min och 200L vatten på golvet.
    gick snabbt tbx med det till zoo och köpte 2 innerfilter å satt ner i karet
    så jag är inte kompis med dom där

• sordin

Å jag ska ta hem små bebbar fisken i morgon...... hoppas de inte blir uppätna av de andre som bor där.

tror ni att den andre aljätaren blir sur ? det är en vit aljätare fråga inte vad den heter för det vet jag inte. När ynglen kommer i ? De är ju stora men ändå små ?

livrädd för fiskar det är jag det
  • Giz the wiz

ska nog inte va ngt problem

jag är aaaaaaaaaaarg.
    min pump till 112an la av nu i fm jäla siiiiiiiiit annnn
    eller ngt.
    ska då va ngt hela tiden som bråkar i 112an, dessutom är en zebrabotia helt spårlöst borta.
    har jag tur eller?
    nä han va inte i filtret/pumpen heller.....
    jaja han ligger väll nergrävd eller ngt men så frustrerande.

• sordin

har du hittat den ?? gick det bra med pumpen ?
    JAg kom hem med bebbarna i dag..... å vad sådar mitt norra öga...... vi har ju yngel !!!

Svar på tråden Akvariefiskar