• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Vinter81

Hej här kommer jag med ett tips på hur man kan göra en liten hävert till yngelakvarium.

Ta en bit genomskinlig luftpums slang och sätten med hjälp av gummiband på en blompinne och vips har man en liten hävert som suger lagom fort så man inte riskerar att få med yngel när man städar.
    Det är en kompis till mig som kom på den iden och den funkar jätte bra.

Har en annan fråga
    Hur jag än bär mig åt så har jag mycket nitrit i mitt yngelkar någon som har något tips

• sordin

hej jag har hörsökt att föta mitt yngel men det var inta lätt.... det ska komma en och se om det är en neontetra som det nalkas mot..... vem vet vad en amatör klarar......Skrattande

• Vinter81

Amatörer kan mer än de tror oftast

• sordin

ja det skulle vara MYCKET kul om det är detGlad
    min syster ska komma och se hon har haft alla möjliga fiskar, och förstår inte varför jag inte fåg guppyna att överleva..... de lägger yngel ovh sedan en tide efter dör dem och alla yngel ör slut på...... kanibalrt
    så i akvariet finns   6  neontror och 6 orang med ett svart sträk på å en albino aljätare åsa ynglen från dagis som är vanliga bruna aljätare.
     å så lilla hjärtat...

• Vinter81

Hej
    Det kan vara en massa orsaker till att man inte får guppys att leva.
    Har du rätt vatten tempratur för guppys och rätt vatten värden?
    guppys är ganska känliga på ph-värdet det ska ligga ganska nära 7
    Och så får vattent inte vara för strömt det tycker de inte om.

• Rottis77

Hej. Ni verkar ju kunniga med fiskar så jag tänkte fråga er lite om min ena guldfisk, det är så att jag har haft mina fiskar i nästan precis 1 år men nu idag så är den ena av dom bara på botten och rör sig inte jätte mycket som den brukar, vill knappt äta och en av dom andra guldfiskarna simmar runt den andra hela tiden, vad kan detta vara? Finns det nåt jag kan göra??

• Vinter81

Hej Rottis77

Ser fisken kostig ut på något sätt?

Det kan bero på förstoppning eller magsmältnings problem.

• Rottis77
    Vinter81 skrev 2007-06-06 13:48:36 följande:
    Hej Rottis77Ser fisken kostig ut på något sätt?Det kan bero på förstoppning eller magsmältnings problem.
    Nä, tycker inte att den ser konstig ut alls. Hur vet man om dom har det??
  • Trynträ

Rottis77: Kolla vattentemperaturen. Guldfiskar är kallvattensfiskar och i dessa stekheta tider så kan det lätt bli för varmt i akvariet.

• Vinter81

Rottis77

Man kan prova med att inte mata fisken på ett par dagar, då borde den bli mer aktiv.

Men det kan även simblåse problem och då kan man prova med att ge den alg tabelt. men även då ska man avstår från matning ett par dagar.

Vilken typ av foder ger du dem?
    Om det får magproblem kan felet ligga i maten.

Svar på tråden Akvariefiskar