• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • Giz the wiz

fiskar klarar sej fin fint utan mat i 1 vecka, det är naturligt i det vilda att det inte alltid finns mat.
    så du kan lungt lämna dom en vecka utan mat, det du mer ska hoppas inte lägger av är filter, värmare och timer till lysrampen.

annars så finns det foder automater att köpa men tyvärr så kan det komma fukt i dom så maten blir en geggigsörja, rammla ner i karen eller helt enkelt övermata karet.

• Rottis77

Nu verkar mina fiskar må mycket bättre. Är det något jag ska tänka på nu?? Tror ni att det räckte med en behandling med Flagyl eller skulle man behandlat en dag till??

• Vinter81

Hej
    Rottis77

För att kolla värderna i akvariet så kan du köpa JBL EasyTest 5in1, det är teststickor som provar Bla PH-värdet och nitrat och nitrit. En förpackning innehåller ca50 test.

De kanske inte ger exat resultat men man får ett hum iallafall.

Om du ska behandla dina fiskar något mer vet jag inte om jag törs svara på eftersom jag inte vet vad Flagyl är för något och hur det påverkar fiskarna.

• Juliettans

Nu har mina triangelstjärtade guppys (Poecilia reticulata) förökat sig igen. Jag har 5 st som är lite mer än 1 månad gamla. Och tro det eller ej, igår håvade jag upp 15 nya, som kanske är 3 dagar gamla! Alla dessa kommer från 2 honor... Det är alltså inavel big time.
    Jag har inte riktigt plats för dom i mitt 65l akvarie, men jag skulle hemskt gärna vilja byta med någon annan som vill ha in nytt blod bland sina firrar!?
    Så är det någon som vill byta några vanlig triangelstjärtad guppy? Jag bor i Gbg, men åker ofta neråt Varbergshållet om det är någon därifrån. Jag har bil och kan komma till dig, så att vi kan byta fiskar. Eftersom jag har så extremt många nu så byter jag bort fler än jag vill ha tillbaka

• Vinter81

Hej

Jag har ett konstigt problem med mina guppy yngel flera av dem dör så fort de börjar bli lite stora någon som vet vad det kan vara?

• Juliettans

Vinter 81
    Så som jag gör med mina yngel så har ingen av dom dött så jag skriver lite om hur jag sköter dom.
    Jag håvar upp dom ur akvariet så att de stora fiskarna inte käkar upp dom. De bor i ett eget akvarie inrett med sten och växter. Häller på ca 2-3dl vatten 1-2ggr i veckan. Vatten som renats (med såntdär blått) lr vatten från det stora akvariet. Jag ger dom smulat vanligt fiskfoder och ibland röda mygglarver, bara några stycken då de får kämpa ganska ihärdigt för att ens få i sig dom.
    Hoppas du fick lite tips o kanske kom på ngt du missat!?

• sordin

Hej på er nu har gubben måsta in hndla ett större akvarium det blev för litet......Å så kom det fiskar ska nu tareda på vad de heter ....Jag blev så inspererad av er ska försökaatt fota så n får se.

Lev i nuet och njut av det.
  • Vinter81

Hej
    Har nu två guppy yngel som börjar visa vilken färg de kommer att få den ena ser gul ut och den andra blå.

Vad kul med nytt akvarium sordin

julia jag måste nog köpa ett litet akvarium åt dem. Nu har jag dem i en 30L plast bytta.

• Vinter81

Humbela

det verkar som jag har fått vita prick i mitt 80L akvarium kan man använda vanlig vita prick medicin fast man har det där saltet i vattnet?

• sordin

udda fråga
    Nu har vi börjat med det ny akvariumet.... det är två lysrör ett med vanlit lyse och ett med blått sken...... vilket ska var inners mot väggen ??? å vad ska sitta då ytterst ????
    Nägon som vet ??

Lev i nuet och njut av det.
Svar på tråden Akvariefiskar