• Vinter81

Akvariefiskar

Hej
    Jag är en tjej som ganska nyligen har skaffat mig två akvarium men lite olika fiskar i.
    Jag har slöjstjärtar i ett akvarium och tetror och guppies i det andra.
    Finns det fler som jag som tycker detta är en mycket trevlig hobby och kanske kan dela med sig av erfarenheter?

• Svar på tråden Akvariefiskar
  • qenzo

Jag hade då i min ungdom både BM och Kamp tillsammans.
    Men nu har ju iofs BM ofta längre fenor än då.

Dock är det väl ngt fel att säga att inga svarta fiskar fungerar, även om det skulle gälla BM.

Humbela humbela bumbela mumbela skrev 2007-06-19 14:51:06 följande:

blackmolly och kamp går inte...... det är ett vida kännt faktum.
  • Rottis77

ohhh va ledsen jag blir! Nu har ytterligare 1 neontetra dött! Vet inte vad jag ska göra, har nu gjort allt vad dom sagt i djuaffären, alla värden är bra, temperaturen är bra mm. Nu har jag bara 3 fiskar kvar.

• Giz the wiz

då jag hade kampar och testade hej vilt på 80 talet så kan jag säga att noppe funka inte, testade nu i våras på skoj med svart scalar å nopp funka inte.....
    visst kan man prova sej fram men man ska va bered på att det inte kan funka.

i borlänge när man köper kamp så säger dom tom nada svarta fiskar.

min senaste kamp gick inte ens ihop med platy.

• qenzo

Har du inga prob med vattnet är det nog snarare så att fiskarna är sjuka av annan anledning.
    Är de nyinköpta? Har du bytt foder? Har du fodrat för mkt? För täta eller för sällan vattenbyten? Listan på fel kan göras hur lång som helst.

Rottis77 skrev 2007-06-19 14:59:37 följande:
    ohhh va ledsen jag blir! Nu har ytterligare 1 neontetra dött! Vet inte vad jag ska göra, har nu gjort allt vad dom sagt i djuaffären, alla värden är bra, temperaturen är bra mm. Nu har jag bara 3 fiskar kvar.
  • qenzo

Jo men en scalar har ju inte direkt små fenor :)
    Strunt samma, det jag ville komma till var att man inte kan generalisera så grovt, efterom det uppenbarligen finns de som har och har haft kamphanar med alla de div arter.
    Att det sedan finns risker att det går åt fanders, ja det kan ju däremot stämma.

Sedan är jag överlag emot att mixa fisk ur olika läger.
    Art- och områdeskar är ju det vackraste som finns.

Humbela humbela bumbela mumbela skrev 2007-06-19 15:00:34 följande:

då jag hade kampar och testade hej vilt på 80 talet så kan jag säga att noppe funka inte, testade nu i våras på skoj med svart scalar å nopp funka inte..... visst kan man prova sej fram men man ska va bered på att det inte kan funka.i borlänge när man köper kamp så säger dom tom nada svarta fiskar.min senaste kamp gick inte ens ihop med platy.
  • Giz the wiz

fast förvisso så funka han med vit scalar så hmmmmm

• Diwa
    qenzo skrev 2007-06-19 14:44:03 följande:
    Eh... Svarta fiskar?Att de kan ha svårt med långfenade arter samt räkdjur är sant, men att de inte går ihop med svarta fiskar finns inget begrepp för.Humbela humbela bumbela mumbela skrev 2007-06-14 23:22:11 följande:
    beror alldeles på kampfisken...

för visst finns det kampar som funkar med svarta fiskar...och tom långfenade

men min har traschade min svarta mollyhanne rejält...
    och räkorna och kamphonan tog han död på och de tre andra kamparna käkade upp varandras fenor så de bara var slams kvar...

nu går elaka blixten med fantomtetror och en pansarmal och de två andra kamparna går i karet med den svarta mollyhannen och det funkar kanske mest för att mollyn mer och mer blir guldig och att de är fler än kamparna
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Vinter81

hej

Välkommnar alla nya hit till tråden.

jag hade kampfisk ett tag och tillsammans med tetror gick han bra.
    Men hon jag köpte den av sa att det beror ppå just den kampfisken vad den går bra ihop med eller ej.
    Det är väldigt olika från individ till individ.

Har också någon konstig sjuka i mitt guppy akvarium flera har dött på bara några dagar och jag kan inte se några fel på dem.
    Ska åka bort nu ett par dagar så en kompis ska se till mina kar medan jag är borta.

Föresten någon som vet hur länge en guppy lever?

• qenzo

En guppy kan med lätthet bli några år gamla. Men det är inte sällan man har de kvar mer än några månader...

• qenzo

*morr* Ingen editera knapp!

Iaf så ska det ju stå, Det är inte ofta man har de kvar mer än några månader.

Svar på tråden Akvariefiskar